• Anonym (Mrs)

    Ställ frågor till en hemmafru!

    Något du undrar?

    Svarar inte på frågor jag upplever som elaka eller provocerande.

  • Svar på tråden Ställ frågor till en hemmafru!
  • Anonym (Hmmmmm...)

    Hur tänker du klara dig när barnen är utflugna och du inte har så mycket att göra hemma längre, alternativt om din man lämnar dig?

  • Anonym (Mrs)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2017-01-23 16:02:46 följande:

    Hur tänker du klara dig när barnen är utflugna och du inte har så mycket att göra hemma längre, alternativt om din man lämnar dig?


    Saker att göra kommer jag nog alltid att ha, alltid massa att fixa med, men vem vet, kanske jag börjar jobba lite på min mans företag eller så om jag känner att jag behöver mer stimulans.

    Vi har ett stort sparande i mitt namn och han sparar inför min pension, så jag kommer inte hamna i någon kris om det mot förmodan skulle hända att han lämnar mig. Skulle ju givetvis behöva börja jobba, men skulle ha tillräckligt för att kunna hålla en hög standard tills jag fått jobb.
  • Anonym (Hista)
    Anonym (Mrs) skrev 2017-01-23 16:09:38 följande:

    Saker att göra kommer jag nog alltid att ha, alltid massa att fixa med, men vem vet, kanske jag börjar jobba lite på min mans företag eller så om jag känner att jag behöver mer stimulans.

    Vi har ett stort sparande i mitt namn och han sparar inför min pension, så jag kommer inte hamna i någon kris om det mot förmodan skulle hända att han lämnar mig. Skulle ju givetvis behöva börja jobba, men skulle ha tillräckligt för att kunna hålla en hög standard tills jag fått jobb.


    Hur sparar han till din pension?

    Är sparkontot i ditt namn din enskilda egendom?
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (Hista) skrev 2017-01-23 16:17:06 följande:

    Hur sparar han till din pension?

    Är sparkontot i ditt namn din enskilda egendom?


    Hur? Han sparar på samma sätt som han sparar till sin. Jag har väldigt lite koll på hur sånt fungerar, men han har haft möte med banken osv.

    Ja, vi har papper på att det inte ska delas vid skilsmässa, om det är det du menar.
  • Anonym (Leeeo)

    Jag var också hemma ett längre tag, men jag kände mig till slut "tom på indentitet".

    Alltså att jag var en god fru och hade mina vänner/hobbies som att måla och skriva. Men det fattades något.

    Som att jag behöver ett jobb för att själv känna mig självständig och det med att jag alltid strävar framåt.

    Detta var nog diffust inlägg men det speglar nog hur jag själv tycker om hemmalivet. Jag både tycker det är roande samtidigt som jag ganska snabbt blir uttråkad pga mina ambitioner i livet.

    Så jag undrar väl hur du tacklar sådant. Och tror du att hemmalivet hade kunnat passa en ambitiös person som mig? Eller kanske bara för ett ?

  • Anonym (Leeeo)

    Tilläggsfråga. Trots att jag levde på mina egna pengar och inte sambons till största del så kände jag mig inte självständig att ha det så.

    Lever du med en känsla av att vara osjälvständig och mindre vuxen och om inte - hur sjutton inte?

    (Frågar ur min egen frustration så detta är ingen kritik eller så:))

  • Påven Johanna II
    Anonym (Mrs) skrev 2017-01-23 16:20:26 följande:
    Hur? Han sparar på samma sätt som han sparar till sin. Jag har väldigt lite koll på hur sånt fungerar, men han har haft möte med banken osv.

    Ja, vi har papper på att det inte ska delas vid skilsmässa, om det är det du menar.
    Känns det inte som kvinna i Sverige 2017 pinsamt att ha "väldigt lite koll på hur sånt fungerar"?
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (Leeeo) skrev 2017-01-23 16:27:14 följande:

    Jag var också hemma ett längre tag, men jag kände mig till slut "tom på indentitet".

    Alltså att jag var en god fru och hade mina vänner/hobbies som att måla och skriva. Men det fattades något.

    Som att jag behöver ett jobb för att själv känna mig självständig och det med att jag alltid strävar framåt.

    Detta var nog diffust inlägg men det speglar nog hur jag själv tycker om hemmalivet. Jag både tycker det är roande samtidigt som jag ganska snabbt blir uttråkad pga mina ambitioner i livet.

    Så jag undrar väl hur du tacklar sådant. Och tror du att hemmalivet hade kunnat passa en ambitiös person som mig? Eller kanske bara för ett ?


    Jag har varit hemma i flera år med några kortare avbrott där jag fått för mig att plugga.

    Jag är också väldigt ambitiös, men jag behöver inte ett jobb för att få utlopp för det. Jag "hemskolar" mina barn (de går givetvis i vanlig skola sen också), volontärarbetar för kyrkan osv.

    Tror att jag är ganska old school i mig själv, jag trivs fullt ut med att ta hand om hem och barn och att skämma bort min man när han är hemma. Jag är inte kuvad eller på något annat sätt "under" honom som folk gärna vill tro. Han är väldigt tydlig med hur mycket han uppskattar det jag gör och hur viktigt det jag gör för familjen är.
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (Leeeo) skrev 2017-01-23 16:30:12 följande:

    Tilläggsfråga. Trots att jag levde på mina egna pengar och inte sambons till största del så kände jag mig inte självständig att ha det så.

    Lever du med en känsla av att vara osjälvständig och mindre vuxen och om inte - hur sjutton inte?

    (Frågar ur min egen frustration så detta är ingen kritik eller så:))


    Inte det minsta. Jag går inte hemma och latar mig, jag jobbar hårt och min man hade aldrig kunnat ha det jobb han har om inte jag tog resten av ansvaret.
  • Anonym (Mrs)
    Påven Johanna II skrev 2017-01-23 16:32:38 följande:

    Känns det inte som kvinna i Sverige 2017 pinsamt att ha "väldigt lite koll på hur sånt fungerar"?


    På hur pensionsparande fungerar? Nej, faktiskt inte. Har ju aldrig varit något jag behövt tänka på, men skulle jag vilja veta så är det ju inte direkt svårt att kolla upp det.

    Min man sköter vår ekonomi.
Svar på tråden Ställ frågor till en hemmafru!