• Äldre 24 Jan 04:40
    1987 visningar
    2 svar
    2
    1987

    Första magsjukan/virusinfektion. Utomlands. 10dygn?!

    Vi är i Thailand med vår 9 månader gamla son. Redan första dagen åkte han på något om han inte redan hade det med sig från Sverige. Han började spy upp precis allting, vätska, mat etc. Dock ingen direkt diarré utan han har bajsat som vanligt en gång per dygn, dock något lösare. Andra dagen åkte vi in till sjukhuset där han fick bli inlagd med dropp etc i tre dygn. Nu är vi på hotellet sedan fem dagar tillbaka och han får fortf. upp mat ibland, även fast portionerna är betydligt mindre än vad han normalt får. 
    Han får primärt mjölkfri välling och ersättning (mp allergiker). Vällingen verkar få vara kvar i magen men han spyr ofta upp en del av ersättningen, någon som har en idé om vad det kan bero på? Kan det vara för att ersättningen är blaskigare och därmed lättare kommer upp? Det har nu gått snart 10 dygn sedan första spyan, och man får fortf. hålla andan en stund efter måltid då det känns som lotto om han får behålla eller om det helt eller delvis kommer upp igen. 

    Är det normalt att det är såhär utdraget? I övrigt är han pigg/glad förutom att han har tandsprickning. Han kissar normalt så han får nog i sig tillräckligt med vätska.
    Han har dock röda prickar på kroppen, doktorn trodde att det var virusprickar, men det jag tycker är konstigt är att de tilltagit i mängd och styrka vartefter veckan gått, borde de inte försvinna i och med att viruset blir svagare? En tanke som slog mig var vattenkoppor, men det känns ändå inte riktigt som det, prickarna "hänger i gäng" och verkar inte riktigt komma till det där vattenfyllda blåsor -stadiet.

    Bild: https://puu.sh/txFWe/c3d7af45fc.jpg
    Bild: https://puu.sh/txFVL/209dcc7642.jpg

  • Svar på tråden Första magsjukan/virusinfektion. Utomlands. 10dygn?!
  • Caramb­olan
    Äldre 24 Jan 06:36
    #1

    Min spontana tanke är: vad blandar ni vällingen med? Små barn har känsliga magar, kanske är till och med den där sortens flaskvatten för annorlunda mot den bakterieflora han är van vid?

  • Äldre 24 Jan 06:57
    #2
    Carambolan skrev 2017-01-24 06:36:30 följande:

    Min spontana tanke är: vad blandar ni vällingen med? Små barn har känsliga magar, kanske är till och med den där sortens flaskvatten för annorlunda mot den bakterieflora han är van vid?


    Vi blandar med flaskvatten som vi kokat först och låtit svalna. Vi har testat två olika märken men utan någon märkbar skillnad. Vällingen verkar dock få stanna kvar, det är mer ersättningen han spyr upp en del eller allt av ibland. Idag so far har han dock bara spytt upp liiiite den gången han åt ersättning. Men om det inte har mer vattnet att göra, är det normalt med kräkningar efter såhär många dagar?

    Tror dock mer och mer att det är något han fick med sig hemifrån Sverige, sen jag gjorde inlägget har jag pratat med min mor och far som vi bodde med veckan innan vi åkte, och båda två låg idag med magsjuka.


    Har du någon tanke ang. prickarna?

Svar på tråden Första magsjukan/virusinfektion. Utomlands. 10dygn?!