• sugermountain

    6 mån bebis strular med mat och sömn som bara den!!!!!

    Min dotter på 6 månader vill inte äta mat, gröt, ersättning eller ammar särskilt effektivt.... Vi började med smakisar ett tag innan hon blev 5 månader på inrådan av bvc. Då verkade hon intresserad och åt nån tesked och smakade på lite olika grönsaker och åt varteftersom 1/4 port havregröt men efter 5 mån vaccineringen då hon fick mycket hög feber var hon inte längre intresserad av någon typ av fast föda.  Att hon inte är intresserad av fast föda för tillfället är ju inget problem i sig men eftersom hon vägrar flaska och inte ammar så hon får i sig tillräckligt så är det ända vi kan göra att skedmata henne med ersättning efter amning vilket hon inte heller gillar. Man måste avleda henne och lura i henne det för att hon ska äta och som ni kanske förstår tar detta både tid och energi.

    Hon har sovit dåligt sen ungefär samma tid då vi började med smakisar då hon var cirka 4,5 mån, innan det sov hon som en gud 8-6 i egen säng utan ett enda uppvak. Hon sover numera två-tre timmar och vaknar äter lägger ner henne i hennes säng igen gnäller lite i sömnen och vaknar efter kanske en halvtimme-timme och så håller det på.

    Har tänkt att sömn och mat hör ihop och har försökt få i henne så mycket mat (amning + ersättning med sked) det bara gå under dagen men ingen förbättring med sömnen ändå. Min sambo försökte också ta henne på natten nu under helgen så att vi skulle bryta detta amma och snutta beteende men vi lyckades inte bryta det på två nätter och nu är det värre än nånsin!!!!! Hon vaknar stup i kvarten och finner inte ro, gnäller och blir störd av mig men om jag flyttar henne till hennes säng vaknar hon efter två minuter.

    Hur har ni som haft liknande problem med sömn och mat gjort? Självklart är det jobbigt för mig att sova så dåligt men jag är mer orolig över dottern som varken får matglädje eller bra sömn hur länge kan det fortsätta så här, vi måste försöka bryta dessa dåliga vanor så fort som möjligt känner jag men vet inte vad jag ska ta mig till!

Svar på tråden 6 mån bebis strular med mat och sömn som bara den!!!!!