• Äldre 24 Jan 12:08
    13591 visningar
    18 svar
    18
    13591

    Nån som är personlig assistent åt ett barn i skola?

    Behöver snabbt svar på hur blir de på loven ? Blir ni utan pengar då eller utgår de lön trots alla lov som skolan har ?

  • Svar på tråden Nån som är personlig assistent åt ett barn i skola?
  • Äldre 24 Jan 15:05
    #1

    Blir du anställd av skolan som elevassistent eller av brukaren/kommunen/assistansbolaget/kooperativet?

  • Äldre 24 Jan 15:31
    #2
    Petter och jag skrev 2017-01-24 15:05:55 följande:

    Blir du anställd av skolan som elevassistent eller av brukaren/kommunen/assistansbolaget/kooperativet?


    Nått personligt företag som fixar personliga assistenter verkar de som..
  • Äldre 24 Jan 16:35
    #3
    Sessie82 skrev 2017-01-24 15:31:40 följande:

    Nått personligt företag som fixar personliga assistenter verkar de som..


    Har barnet behov av assistans även vid lov?
  • Äldre 24 Jan 16:44
    #4
    Petter och jag skrev 2017-01-24 16:35:58 följande:

    Har barnet behov av assistans även vid lov?


    Tror inte de.

    Då är de ganska dumt o ta ett jobb där jag inte kommer få lön vid alla lov barnet har ? Vilket är en hel del lov..

    Attans

    ...
  • Äldre 24 Jan 17:15
    #5
    Sessie82 skrev 2017-01-24 16:44:55 följande:

    Tror inte de.

    Då är de ganska dumt o ta ett jobb där jag inte kommer få lön vid alla lov barnet har ? Vilket är en hel del lov..

    Attans

    ...


    Eller så har företaget möjlighet att placera dig hos annan brukare vid lov. Prata med assistansbolaget, fråga om den möjligheten finns.
  • Äldre 24 Jan 18:16
    #6
    Petter och jag skrev 2017-01-24 17:15:23 följande:

    Eller så har företaget möjlighet att placera dig hos annan brukare vid lov. Prata med assistansbolaget, fråga om den möjligheten finns.


    Ja de skulle kanske vara en idé! Ska absolut fråga de imorn på intervjun.

    Har iallafall inte möjlighet att stämpla....
  • Lord Hans
    Äldre 25 Jan 21:01
    #7
    Sessie82 skrev 2017-01-24 16:44:55 följande:
    Tror inte de.

    Då är de ganska dumt o ta ett jobb där jag inte kommer få lön vid alla lov barnet har ? Vilket är en hel del lov..

    Attans

    ...
    Nej, en människa som tänker som du ska inte bli personliga assistent. Det passar dig inte alls.
  • Glinda från Oz
    Äldre 25 Jan 22:54
    #8
    Lord Hans skrev 2017-01-25 21:01:36 följande:

    Nej, en människa som tänker som du ska inte bli personliga assistent. Det passar dig inte alls.


    Så en människa som har räkni gar att betala, behöver tak över huvudet och mat ska alltså inte bli personlig assistent? Vilka tänker du ska jobba som personlig assistent då, ungdomar som bor hemma eller?
  • Äldre 26 Jan 07:45
    #9

    Är tjänsten på heltid? Ibland om man är anställd inom skolan har man uppehållstjänst. Dvs man är anställt på heltid men får bara 75% lön per månad, I gengäld har man betalda lov. Kanske kan ni göra något liknande om du klarar dig på 75% i lön.

  • Äldre 26 Jan 08:32
    #10
    -1
    Lord Hans skrev 2017-01-25 21:01:36 följande:
    Nej, en människa som tänker som du ska inte bli personliga assistent. Det passar dig inte alls.
    Det har du inte en aning om. Man är inte livegen när man jobbar som personlig assistent, man har ett jobb som alla andra. Man kanske har ett jobb som kräver vissa kvaliteér som inte alla har, men att man ska gå obetald under helger och lov finns det ingen som kan kräva. Att man inte accepterar de villkoren har inget överhuvudtaget att göra med huruvida man är lämplig för jobbet eller ej.

    Fruktansvärt korkad kommentar f.ö.
  • Äldre 26 Jan 09:28
    #11
    Glinda från Oz skrev 2017-01-25 22:54:25 följande:
    Så en människa som har räkni gar att betala, behöver tak över huvudet och mat ska alltså inte bli personlig assistent? Vilka tänker du ska jobba som personlig assistent då, ungdomar som bor hemma eller?
  • Äldre 26 Jan 10:52
    #12

    Har fått svar att eleven kommer gå på fritids och behöver då hjälp även på loven.

    Det är en månad under sommaren och en vecka vid jul som jag kommer behöva stämpla isåfall.

    Och du som sa att ja inte passar som PA.

    Varför jobbar du? För att få pengar eller hur ? Ingen kan neka en sån sak....

  • Äldre 26 Jan 13:23
    #13
    Sessie82 skrev 2017-01-26 10:52:05 följande:

    Har fått svar att eleven kommer gå på fritids och behöver då hjälp även på loven.

    Det är en månad under sommaren och en vecka vid jul som jag kommer behöva stämpla isåfall.

    Och du som sa att ja inte passar som PA.

    Varför jobbar du? För att få pengar eller hur ? Ingen kan neka en sån sak....


    Får du inte semesterlön då? Eller är du timanställd och får semlön utbetald direkt?
  • Lord Hans
    Äldre 26 Jan 18:57
    #14
    ventilera mera skrev 2017-01-26 08:32:16 följande:
    Det har du inte en aning om. Man är inte livegen när man jobbar som personlig assistent, man har ett jobb som alla andra. Man kanske har ett jobb som kräver vissa kvaliteér som inte alla har, men att man ska gå obetald under helger och lov finns det ingen som kan kräva. Att man inte accepterar de villkoren har inget överhuvudtaget att göra med huruvida man är lämplig för jobbet eller ej.

    Fruktansvärt korkad kommentar f.ö.
    Hoppas verkligen inte att du jobbar som personlig assistent, men det finns tyvärr mycket nollor som inte alls är passliga till jobbet.
  • Lord Hans
    Äldre 26 Jan 18:58
    #15
    Sessie82 skrev 2017-01-26 10:52:05 följande:

    Har fått svar att eleven kommer gå på fritids och behöver då hjälp även på loven.

    Det är en månad under sommaren och en vecka vid jul som jag kommer behöva stämpla isåfall.

    Och du som sa att ja inte passar som PA.

    Varför jobbar du? För att få pengar eller hur ? Ingen kan neka en sån sak....


    Jag rekommenderar dig att jobba med nått annat som kräver mindre socialt kapital och mera ytlighet. S
  • Äldre 26 Jan 19:10
    #16
    Lord Hans skrev 2017-01-26 18:57:51 följande:
    Hoppas verkligen inte att du jobbar som personlig assistent, men det finns tyvärr mycket nollor som inte alls är passliga till jobbet.
    Nej, kanske inte i din värld. I den verkliga världen, där vi andra befinner oss, så är som sagt inte en personlig assistent livegen. Det kanske finns människor som jobbar som PA som hobby och gärna går med på slavvillkor som att inte få en lön som går att leva på, men de är inte speciellt många. 
    Vi andra, som har lite mer att tänka med, vi inser att man kan kombinera lämplighet för jobbet med en lön som räcker till för att leva på.
  • Äldre 26 Jan 19:13
    #17
    Sessie82 skrev 2017-01-26 10:52:05 följande:

    Har fått svar att eleven kommer gå på fritids och behöver då hjälp även på loven.

    Det är en månad under sommaren och en vecka vid jul som jag kommer behöva stämpla isåfall.

    Och du som sa att ja inte passar som PA.

    Varför jobbar du? För att få pengar eller hur ? Ingen kan neka en sån sak....


    Om det är en månadsanställning så kommer du att ha semester medan fritids är stängt. Om det är en timanställnng, är den tidsbegränsad? Vad heter assistentanordnaren (företaget/kooperativet osv)? 
  • Glinda från Oz
    Äldre 26 Jan 20:58
    #18
    Lord Hans skrev 2017-01-26 18:57:51 följande:

    Hoppas verkligen inte att du jobbar som personlig assistent, men det finns tyvärr mycket nollor som inte alls är passliga till jobbet.


    Anser du kanske att man ska jobba gratis också? Jag menar du verkar mest se det som välgörenhet.
Svar på tråden Nån som är personlig assistent åt ett barn i skola?