• Äldre 24 Jan 13:13
    94249 visningar
    1027 svar
    1027
    94249

    IVF februari 2017

    Drar igång en februaritråd. Har blivit nekad start mina två senaste mens så är garanterad start nästa vecka.

    Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Har gjort två icsi förra året (manlig faktor). Aldrig fått något till frysen. Detta blir vår sista ivf då det tar så oerhört hårt på oss mentalt.

    Någon mer som startar i februari som jag kan stöta och nöta och utbyta tankar med?

  • Svar på tråden IVF februari 2017
  • Äldre 24 Jan 13:19
    #1

    Jag vet inte när vi skulle få starta vårat informations möte på fertilitetsenheten..

    Det var planerat redan i december men köerna är långa.

    Så detta kommer bli vårat första försök, känns läskigt med hormoner och äggplock och allt vad det innebär. Hur var det för er?

    För våran del är det endast manlig faktor som är problemet. Vi har försökt sen 2013 att bli gravida.

    Det har ju gått väldigt upp och ner hur länge man ska våga försöka? När ska man ge upp? När vet man att det är dax att ge upp?

  • Äldre 24 Jan 13:43
    #2
    mylittleponny skrev 2017-01-24 13:19:17 följande:

    Jag vet inte när vi skulle få starta vårat informations möte på fertilitetsenheten..

    Det var planerat redan i december men köerna är långa.

    Så detta kommer bli vårat första försök, känns läskigt med hormoner och äggplock och allt vad det innebär. Hur var det för er?

    För våran del är det endast manlig faktor som är problemet. Vi har försökt sen 2013 att bli gravida.

    Det har ju gått väldigt upp och ner hur länge man ska våga försöka? När ska man ge upp? När vet man att det är dax att ge upp?


    Så jobbigt med all väntan :( Från skickad remiss till första möte fick vi vänta 3 månader (malmö). Var går du? Kan du ringa och få en uppskattad tid? Vad säger dom om vårdgarantin?

    Det är svårt att veta hur länge man ska kämpa. Men vi hade en plan från början att ge det tre försök. Det har varit skönt att ändå ha ett beslut.

    För mig har det jobbigaste varit efter insättning. Den långa väntan innan test. Sprutor, hormoner och äggplock har känts ok för mig men det är ju väldigt induviduellt. Men försök att inte oroa dig för det. Det psykiska har varit det tuffaste för mig. Utan tvekan.
  • Äldre 24 Jan 22:29
    #3

    Hej!

    Jag äter provera just nu för att få igång mensen. Om ca två veckor är det dags att börja med sprutor. Äggplock beräknas till v. 7-8. Detta är vår första ivf. Är också nervös inför sprutor och äggplock. Har sprutat med gonal-f förut och tyckt att det var ok. Hoppas på att dessa inte är alltför eländiga heller. Men tänker ändå att det förhoppningsvis är värt det i slutändan. Kan tänka mig att ruvartiden när man går och väntar på svar är värst dock.

  • Äldre 24 Jan 22:42
    #4
    kokosflingan89 skrev 2017-01-24 22:29:08 följande:

    Hej!

    Jag äter provera just nu för att få igång mensen. Om ca två veckor är det dags att börja med sprutor. Äggplock beräknas till v. 7-8. Detta är vår första ivf. Är också nervös inför sprutor och äggplock. Har sprutat med gonal-f förut och tyckt att det var ok. Hoppas på att dessa inte är alltför eländiga heller. Men tänker ändå att det förhoppningsvis är värt det i slutändan. Kan tänka mig att ruvartiden när man går och väntar på svar är värst dock.


    Välkommen! Jag har som sagt inte haft några bekymmer med sprutorna. Inga biverkningar heller. Vad är anledningen till att du/ni inte kan bli gravida?
  • Äldre 24 Jan 23:04
    #5
    Popetot skrev 2017-01-24 22:42:34 följande:
    Välkommen! Jag har som sagt inte haft några bekymmer med sprutorna. Inga biverkningar heller. Vad är anledningen till att du/ni inte kan bli gravida?
    Tack!

    Skönt att höra!

    Jag har pcos och pga detta inga egna ägglossningar. Vi har testat både med pergotime och gonal-f för att få till ägglossning men det har inte hänt något. Så då tror de att ivf är vår bästa chans.
  • Äldre 24 Jan 23:06
    #6
    Popetot skrev 2017-01-24 13:13:12 följande:

    Drar igång en februaritråd. Har blivit nekad start mina två senaste mens så är garanterad start nästa vecka.

    Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Har gjort två icsi förra året (manlig faktor). Aldrig fått något till frysen. Detta blir vår sista ivf då det tar så oerhört hårt på oss mentalt.

    Någon mer som startar i februari som jag kan stöta och nöta och utbyta tankar med?


    Varför har ni inte fått starta dina senaste två menscykler?
  • Äldre 25 Jan 07:04
    #7

    Väntar på besked om vi kan starta i februari. Beror på om vi får mannens testresultat i tid. Är nyss inseminerad så kan vara gravid redan - men tror inte det. Vår första IVF. Fyllde precis 40. Har varit gravid tre ggr förut. En abort, ett barn, ett missfall. Har lågt AMH fick jag veta förra måndagen (och har varit omänskligt stressad sedan dess). FSH är 8 och AMH 0,66 (iof hade jag vid testtillfälle ätit pergotime i två dagar vilket kan sänka ngt men ändå lågt vad jag förstår).

  • Äldre 25 Jan 15:38
    #8
    kokosflingan89 skrev 2017-01-24 23:06:38 följande:

    Varför har ni inte fått starta dina senaste två menscykler?


    De kan glra max 30 äggplock på 1 vecka och tydligen finns riktlinjer att man kan bli nekad två gånger. Så nu är vi livade start nästa vecka. Jag tar också gonal-f så kan inte uttala mig om de andra sprutorna. Gonal-f är ju bra för att dosering är så lätt.
  • Äldre 25 Jan 15:39
    #9
    calinne skrev 2017-01-25 07:04:10 följande:

    Väntar på besked om vi kan starta i februari. Beror på om vi får mannens testresultat i tid. Är nyss inseminerad så kan vara gravid redan - men tror inte det. Vår första IVF. Fyllde precis 40. Har varit gravid tre ggr förut. En abort, ett barn, ett missfall. Har lågt AMH fick jag veta förra måndagen (och har varit omänskligt stressad sedan dess). FSH är 8 och AMH 0,66 (iof hade jag vid testtillfälle ätit pergotime i två dagar vilket kan sänka ngt men ändå lågt vad jag förstår).


    Välkommen du med! När har du testdag efter insemineringen. Hoppas såklart du slipper ivf. Vad är det för tester ni väntar på?
  • Äldre 25 Jan 18:21
    #10

    Våran resa började i april 2016 efter 2.5 års försök på egen hand. Fattade modet till mig och kontaktade gyn och vi fick genomgå en "barnlöshetsutredning" pga sommarstängt så fick vi träffa en barnmorska först i mitten av augusti. Innan besöken fick jag lämna massor av blodprover och min sambo fick lämna spermaprov. Enligt proverna som togs så såg allt "bra" ut. Fick göra en hss undersökning under första besöket och allt såg bra ut även där "nere", dem hittade ingen direkt orsak till våran barnlöshet.

    Vi fick remiss till en ivf klinik och var på första besöket där 2/11 förra året. Tanken var att vi skulle börja med sprutorna redan då men tyvärr hittade dem en cysta i min ena äggstock. Fick äta provera i 10 dagar och sedan hade dem "såklart" julledigt. Skulle kontakta dem när min decemberblödning kom och i samma veva bokades ett UL. Var och gjorde UL 11/1 och då såg allt bra ut som tur var, sammanlagt 15 äggblåsor syntes då.

    Sprutstart när januari mensen kommer (gissar att den kommer i början av februari) fick rubbning i min annars regelbundna cykel i samband med provera. Spännande och följa andra som befinner sig på samma resa :)

Svar på tråden IVF februari 2017