• mli01

    progesteron

    Någon här som tagit progesteron på grund av upprepande missfall? Hur gick de? När började ni ta de? Inte krämen . Är de skillnad på krämen eller tabletterna ?

  • Svar på tråden progesteron
  • Nykär15

    Jag har tagit både kräm och tabletter. Jag tog krämen men fick ändå MA i vecka 13, men det lär ha berott på mitt höga TSH så nu får jag Levaxin. Men får även vagitorier Lutinussom jag tar när ÄL varit och fram till BIM och blir jag gravid ska jag fortsätta med dem till v 14. 


    Man kan ju ta progesteronprov efter ÄL för att se om man har tillräcklig egen produktion. Jag har bra värden men de vill ändå stötta upp. Jag får även Trombyl för att minska risken för proppar på moderkakan osv som även det kan vara orsak till missfall. Jag har haft ett mf och ett MA under 2016 och gjort privat utredning för att få hjälp. 


    Så hur det gick vet vi inte än...har försökt sen MA i juli och inget plus än.

  • mli01
    Nykär15 skrev 2017-01-26 13:53:39 följande:

    Jag har tagit både kräm och tabletter. Jag tog krämen men fick ändå MA i vecka 13, men det lär ha berott på mitt höga TSH så nu får jag Levaxin. Men får även vagitorier Lutinussom jag tar när ÄL varit och fram till BIM och blir jag gravid ska jag fortsätta med dem till v 14. 


    Man kan ju ta progesteronprov efter ÄL för att se om man har tillräcklig egen produktion. Jag har bra värden men de vill ändå stötta upp. Jag får även Trombyl för att minska risken för proppar på moderkakan osv som även det kan vara orsak till missfall. Jag har haft ett mf och ett MA under 2016 och gjort privat utredning för att få hjälp. 


    Så hur det gick vet vi inte än...har försökt sen MA i juli och inget plus än.


    Okej . Jag har fått tabletter som jag ska ta vid ägglossning . Har 8 missfall i baken nu. Tar även fragminsprutor å trombyl och prednisolon och il-dropp. Å nu börja med progesteron . Jag går hos en privat i Stockholm som håller på med immunförsvaret . Vad går ni då?
  • UndrandeSökare

    Hej ! Vet inte om det finns i Sverige, men utomlands finns även progesteron i sprutform. Dom är starkare än Lutinus och Crinone. Ibland behövs starkare saker.

    Missfall kan tyvärr bero på många olika saker. Det kan vara fel på ägg och/eller spermier även om man är tex i 20-års åldern tyvärr. På flera kliniker utomlands kan man göra ivf och göra PGS på embryona dvs ta reda på vilka som är onormala resp normala kromosommässigt innan man sätter in dem. Även embryon som ser normala ut kan ha dnaskador, men med pgs sätter man bara in de normala.

    Sen kan kvinnan ha för högt Tnf- alfa och behöva starka mediciner som Humira eller Neupogen etc.

    Även hysto kan behövas, för att ta bort saker i livmodern som kan orsaka missfall som polyper eller annat. Så om du inte lyckas trots behandlingen i Sverige, så vänd dig till klinikerna Serum eller Life clinic i Aten för bättre hjälp.

    Lycka till.

  • Naatta

    Jag fick Lutinus utav min läkare.

    Jag hade haft 3 missfall på ett år (första gången hade vi ul i v12, det hade stannat av i v9, fick tabletter för att få ut det, de andra 2 blödde jag ut runt v6) och ställdes i kö för utredning. Efter dessa missfall (utan att skydda mig något) så blev jag inte gravid på ett halvår.. Lagom till jag fick hem papper om en tid till utredning så fick jag dessutom ett plus! Sa inget om det förrän jag var på plats hos läkaren och de kunde då inte kolla eller ta de prover som de ville men gav mig Lutinus (och någon mer tablett mot blodproppar tror jag det var) som jag skulle ta fram till v12 vs v16, var då i bara vecka 5-6.


    Detta var i somras och vet fortfarande inte vad de tidigare 3 missfallen berodde på men sitter nu i v34 (går in i v35 imorgon), antar att de hjälpte mig, har lite Lutinus kvar som jag skulle ta under nästa graviditet fram till v12 också sa läkaren, om detta funkade, vilket det gjorde!


    För övrigt har jag i princip noll kunskap om behandlingar mm. Detta verkade vara det som hjälpte mig.


    Tufft med 8 missfall...Rynkar på näsan Lycka till framåt!

  • mli01
    Naatta skrev 2017-01-27 22:43:40 följande:

    Jag fick Lutinus utav min läkare.

    Jag hade haft 3 missfall på ett år (första gången hade vi ul i v12, det hade stannat av i v9, fick tabletter för att få ut det, de andra 2 blödde jag ut runt v6) och ställdes i kö för utredning. Efter dessa missfall (utan att skydda mig något) så blev jag inte gravid på ett halvår.. Lagom till jag fick hem papper om en tid till utredning så fick jag dessutom ett plus! Sa inget om det förrän jag var på plats hos läkaren och de kunde då inte kolla eller ta de prover som de ville men gav mig Lutinus (och någon mer tablett mot blodproppar tror jag det var) som jag skulle ta fram till v12 vs v16, var då i bara vecka 5-6.


    Detta var i somras och vet fortfarande inte vad de tidigare 3 missfallen berodde på men sitter nu i v34 (går in i v35 imorgon), antar att de hjälpte mig, har lite Lutinus kvar som jag skulle ta under nästa graviditet fram till v12 också sa läkaren, om detta funkade, vilket det gjorde!


    För övrigt har jag i princip noll kunskap om behandlingar mm. Detta verkade vara det som hjälpte mig.


    Tufft med 8 missfall...Rynkar på näsan Lycka till framåt!


    Okej va de på 100 mg? Jag hoppas att de är räddningen för mig . Ska ta de två gånger om dagen från ägglossning .. känns skönt å höra folk som de funkat för . Lite hopp finns då kvar ..

    Jo jag har haft 8 missfall . En dotter innan alla missfall .
  • Naatta
    mli01 skrev 2017-01-27 22:56:03 följande:
    Okej va de på 100 mg? Jag hoppas att de är räddningen för mig . Ska ta de två gånger om dagen från ägglossning .. känns skönt å höra folk som de funkat för . Lite hopp finns då kvar ..

    Jo jag har haft 8 missfall . En dotter innan alla missfall .

    Oj, ja jag tror att det var det! Men jag skulle ta de vaginalt 3 gånger om dagen (då det tydligen tas upp och försvinner ganska fort).. Var inga problem morgon och kväll, men fuskades en del på de mitt på dagen då ja jobbar som lokalvårdare/hemservice så hade jag inte alltid tillgång/tid till toalettbesök under arbetstid.... Men det gick ju ändå!


    Jaha, då tog jag inte fel ändå.. Tycker det känns jobbigt att ha 3 st bakom mig, hört de som haft betydligt mer och försökt under en längre period, kan inte ens tänka mig..... Jag håller tummarna för att det går vägen för dig!!

Svar på tråden progesteron