• SweetJune

    Tips på bilbarnstol till 3-åring med bra utrymme!?

    Hej!

    Sonen snart 3 år sitter i en bakåtvänd maxi cosi men han har knäna nästan i ansiktet. Jättelite plats. Vi kör en Volvo V70. Vår minsta som är 3 månader sitter i babyskydd och tanken är att hon ska ta över hans bilbarnstol när det blir dags. Vad ska vi köpa till honom? En ny bakåtvänd bilbarnstol (vilken är den rymligaste för långa barn)? Eller nästa steg och vad är det, köpa en bilbarnstol som är framåtvänd? Tips på en sådan? Vad heter de stolarna? Vet att bakåtvänd är säkrast och rekommenderas till 4 el 5 år men han sitter så obekvämt bakåtvänd. Tacksam för tips och råd.

  • Svar på tråden Tips på bilbarnstol till 3-åring med bra utrymme!?
  • Sisisisi

    Axkid minikid är en populär stol som passar stora barn. Testa att montera den i mitten så får barnet extra mycket benutrymme. Britax maxway passar även den stora barn och brukar dessutom passa bra på mittenplats. Att vända en 3-åring skulle jag inte ens ha som alternativ, livsfarligt.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • SweetJune
    Sisisisi skrev 2017-01-27 07:16:02 följande:

    Axkid minikid är en populär stol som passar stora barn. Testa att montera den i mitten så får barnet extra mycket benutrymme. Britax maxway passar även den stora barn och brukar dessutom passa bra på mittenplats. Att vända en 3-åring skulle jag inte ens ha som alternativ, livsfarligt.


    Tack för svar. Vi har inte Isofix i mitten och tycker det är enklare med det än att bälta. Ska kolla upp stolarna. Är det också upp till 25 kg och köper man till bas?
  • SweetJune
    IsDimma skrev 2017-01-27 08:16:20 följande:

    Är det han eller ni som tycker att han sitter obekvämt?


    Både och. Har han på regnstövlar el vinterskor så trivs han ej. Vi tar av skorna så blir det lite bättre.
  • SweetJune
    Sisisisi skrev 2017-01-27 07:16:02 följande:

    Axkid minikid är en populär stol som passar stora barn. Testa att montera den i mitten så får barnet extra mycket benutrymme. Britax maxway passar även den stora barn och brukar dessutom passa bra på mittenplats. Att vända en 3-åring skulle jag inte ens ha som alternativ, livsfarligt.


    Vet du om det är bälte som gäller och ingen bas? Verkar som det när man läser texten..

    lekmer.se/barn-och-baby/bilbarnstolar/bilbarnstolar-9-kg-25-kg/axkid-bilbarnstol-minikid-grön?gclid=CIfWhaSg4tECFUyMGQodf8MIjw&gclsrc=aw.ds
  • Guldbarb

    Är det maxi cosi mobi xp/sps? De ger ju jättemycket benutrymme? Hur lång är han? De brukar växa ur den på längden snarare än benutrymmet. Axkid och maxway bältas, det som kan behövas är en kil för lutning :)

  • Sisisisi
    SweetJune skrev 2017-01-27 12:48:39 följande:

    Vet du om det är bälte som gäller och ingen bas? Verkar som det när man läser texten..

    lekmer.se/barn-och-baby/bilbarnstolar/bilbarnstolar-9-kg-25-kg/axkid-bilbarnstol-minikid-grön?gclid=CIfWhaSg4tECFUyMGQodf8MIjw&gclsrc=aw.ds


    Minikid och maxway monteras med bälte. Ingen bas. Eftersom isofix bara är upp till18 kg/105 cm skulle jag välja en bältad stol godkänd till 25 kg så att barnet kan åka bakåt så länge som möjligt.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • SweetJune
    Sisisisi skrev 2017-01-27 13:10:57 följande:

    Minikid och maxway monteras med bälte. Ingen bas. Eftersom isofix bara är upp till18 kg/105 cm skulle jag välja en bältad stol godkänd till 25 kg så att barnet kan åka bakåt så länge som möjligt.


    Tack för tips har sett instruktionsfilm nu. Hur hade du placerat stolarna i bilen? Nu brukar jag sitta mellan barnen.
  • SweetJune
    Guldbarb skrev 2017-01-27 13:00:07 följande:

    Är det maxi cosi mobi xp/sps? De ger ju jättemycket benutrymme? Hur lång är han? De brukar växa ur den på längden snarare än benutrymmet. Axkid och maxway bältas, det som kan behövas är en kil för lutning :)


    Maxi cosi pearl är det. Nu mättes sonen sist i oktober på 2,5 årskontrollen och mätte 93.5 men har växt sedan dess. Väger mellan 16-17 kg. Min familj tycker det är "misshandel" att han sitter så med benen när de ser det.
  • Sisisisi
    SweetJune skrev 2017-01-27 13:50:02 följande:

    Tack för tips har sett instruktionsfilm nu. Hur hade du placerat stolarna i bilen? Nu brukar jag sitta mellan barnen.


    Jag har tre år mellan mina barn och hade båda bak i familjebilen medan vi vuxna satt i fram. Hade ena i mitten och den andra bakom passageraren. I min bil hade jag en i bak och en i fram.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
Svar på tråden Tips på bilbarnstol till 3-åring med bra utrymme!?