• Äldre 27 Jan 18:21
    21516 visningar
    13 svar
    13
    21516

    Diabetes och jobbet - ledsen!!!

    Jag behöver nog mest skriva av mig, kanske är det någon som varit i nån slags liknande situation eller om det finns någon som har lite stöd och pepp att ge mig. Ursäkta om inlägget blir långt och rörigt...

    För ett par månader sen fick jag plötsligt veta att jag har diabetes. Har ett både stressigt och ansvarsfullt jobb men i och med att jag fick diabetes har min arbetsgivare inte låtit mig jobba med mina ordinarie arbetsuppgifter utan istället saker som inte innebär huvudansvaret på arb.platsen, jag är inte inräknad i ordinarie bemanning för att om jag skulle få blodsockertoppar eller dalar ska jag kunna gå undan om jag mår dåligt av det.

    Saken är den att de tillfälliga arbetsuppgifter som jag fått istället innebär stor fysisk belastning som jag har svårt att klara av pga en tidigare skada i rygg och nacke så jag har varit tvungen att vara hemma i omgångar pga ryggen - men min diabetes är i bra schack så ur det perspektivet mår jag bättre än på hemskt länge. Vet ju inte hur länge jag har gått med sjukdomen utan att veta om det. Jag har sagt ifrån att jag inte klarar att fortsätta jobba på det här sättet och att nu när min diabetes är under kontroll så klarar jag absolut att få tillbaka mina vanliga arbetsuppgifter. Häromdagen fick jag veta att chefen bokat tid hos företagshälsovården, först ett besök när jag ska ensam till läkaren och en vecka senare ska jag dit tillsammans med chefen och någon från HR. Detta pga att jag har haft ett visst antal frånvarotillfällen - men som har berott på ryggen i huvudsak men även en envis förkylning och en släng av magsjuka, så vad ska företagshälsovården göra åt det? Jag har välfungerande vårdkontakter för mina besvär och det känns bara konstigt.

    På min arbetsplats har man informerat om att jag drabbats av diabetes och det känns som att jag kan bli bemött ganska underligt sedan jag fråntogs mina ordinarie arbetsuppgifter, det som jag gått på universitet på flera år för att ta examen inom och har många års erfarenhet, jag går till jobbet med en klump i magen och känner mig ledsen och så fort jag är på väg hem och har satt mig i bilen vill jag bara börja gråta. Jag vet inte när jag får börja jobba "som vanligt" igen och jag vet inte hur det kommer bli, hur jag blir bemött av de andra på jobbet. Chefen sa att jag verkar tystare än vanligt, att folk inte riktigt känner att de lär känna mig ordentligt osv men jag känner mig faktiskt inte så himla glad eller supersocial nu... Alla tassar på tå som katten kring het gröt och ingen kommer direkt till mig om nånting utan går liksom bakvägen och pratar med chefen eller nån annan så det känns som att jag är den som faktiskt vet minst om situationen!!

    Så där, det var min story. Kommentera eller fråga vad ni vill.

  • Svar på tråden Diabetes och jobbet - ledsen!!!
  • Anonym (S)
    Äldre 27 Jan 18:33
    #1

    Har också diabetes. Är ett rent helvete. Så vet hur du mår. STYRKEKRAMAR! <3

  • Äldre 27 Jan 18:35
    #2

    Att du ska till företagshälsovården på grund av frånvaro är standard, det hör till arbetsgivarens ansvar.

    Men i övrigt verkar det kanske som att din chef inte riktigt vet vad diabetes innebär, hur det påverkar dig och vad du klarar av?

  • Äldre 28 Jan 09:16
    #3

    Se besöket som en möjlighet att ändra situationen för dig på arbetet till den bättre .

    Om din frånvaro inte har med diabetesen att göra så säg det helt enkelt. Att du omplacerats till uppgifter som skadar dig är ju ett arbetsmiljöproblem för dig som arbetsgivaren måste lösa. Antingen genom att ge dig andra arbetsuppgifter, bistå med möjligheter till rehab eller genom att helt enkelt ge dig tillbaka dina riktiga uppgifter.

    Det senaste alternativet skulle även lätta de psykosociala arbetsmiljöförsämringarna du verkar uppleva nu vilket gör att det skulle vara den bästa lösningen. För att det ska ske krävs kanske att arbetsgivaren får hjälp med att öka sin förståelse för diabetes och hur det (inte) påverkar din arbetsförmåga i nuläget, även det borde företagshälsovården kunna hjälpa dig med i samtal. Innebär diabetes då inget problem så kommer du tillbaka till där du var innan.

    Om det skitsnackas på jobbet är det ett annat problem som också bör tas upp med arbetsgivare.

    Annars, byt jobb. Börja om från början någon annanstans där inte all historia finns. Men prova först med företagshälsovården, det borde knappast skada

  • Äldre 28 Jan 21:44
    #4

    Det låter väldigt korkat i mina öron att du på något vis skall behandlas annorlunda nu än tidigare. Att du fått en diagnos på diabetesen är ju en positiv förändring inte något som på något sätt skall behandlas som något negativt.
    Försök använda det på ett positivt sätt att gå till företagshälsovården, förklara hur det ligger till och hur du blivit behandlad på arbetsplatsen av kollegor och chefer. Vid nästa möte har du stöd av företagshälsovården att prata med din chef och få rätsida på vad som inte fungerar där längre. Företagshälsovården är där för din skull inte för arbetsgivaren.

  • Anonym (ståin­teensa­m)
    Äldre 29 Jan 17:01
    #5
    Lejonflickan skrev 2017-01-27 18:21:12 följande:

    För ett par månader sen fick jag plötsligt veta att jag har diabetes. Har ett både stressigt och ansvarsfullt jobb men i och med att jag fick diabetes har min arbetsgivare inte låtit mig jobba med mina ordinarie arbetsuppgifter utan istället saker som inte innebär huvudansvaret på arb.platsen, jag är inte inräknad i ordinarie bemanning för att om jag skulle få blodsockertoppar eller dalar ska jag kunna gå undan om jag mår dåligt av det.


    En omplacering på grund av diabetes låter mycket märkligt. Ta kontakt med en fackrepresentant för att prata igenom vad som hänt. Om det eskalerar till en konflikt vill du inte stå helt ensam.

    Läkarbesöket är som tidigare sagts en standardåtgärd vid återkommande sjukskrivningar och där skall du bara tala om att du blivit omplacerad på grund av diabetes (vilket borde få läkaren att reagera) till ett jobb där du känner av dina tidigare ryggproblem. Ett läkarbesök skall inte ses som något negativt utan som en möjlighet att få prata igenom dina ryggbesvär och vad som går göra åt dem. Förkylningar och magsjukor kommer inte att rendera i några åtgärder eftersom varenda småbarnsförälder vet hur det är.

    Angående bemötandet av de övriga så är det svårt att uttala sig utan att veta mer om din situation och hur din arbetsplats fungerar.

    Men som sagt kontakta genast en fackrepresentant och om du inte är ansluten så se till att ansluta dig. Blir det problem vill du inte stå ensam.
  • Äldre 9 Feb 05:48
    #6

    Tack för ert engagemang och stöd!!! Hjärta
    Jag jobbar som sjuksköterska (varit klar ssk i 10 år) så man tycker att förståelsen från ledningen borde vara betydligt bättre eftersom chefen också är ssk sedan många år...
    Det är inte så att jag har gjort misstag i mitt arbete som ssk: pat som fått fel läkemedel, glömt någon pat, blandat ihop och givit fel antibiotika eller dropp till fel patient eller liknande.
    Var på företagshälsovården igår och den läkaren tyckte det hela lät ganska vansinnigt. Uppföljningsmöte om en vecka med dr, min chef och HR-representant. 

    Att jag fått så mkt mer ryggsmärtor beror på att sedan jag fick diabetesdiagnosen och hade möte med chefen så har jag inte varit patientansvarig ssk utan gått som undersköterska och det är otroligt tungt för någon med en trafikolyckeskadad rygg som jag har...
    I vanliga fall måste man som ssk ibland göra tunga lyft eller enstaka arb.pass gå som usk om vi är för många ssk:or och för få usk:or och det klarar jag utan problem men när det är varje arbetspass i nästan två månader då brakar ryggen ihop. Är nu sjukskriven för att ryggen ska få återhämta sig till "normalläge" och sjukskrivningen sträcker sig ju nästan en vecka till efter uppfölj.mötet om en vecka så håll tummarna för mig att jag i och med det "får" börja jobba som ssk igen.Solig

  • Anonym (Chef)
    Äldre 9 Feb 06:04
    #7

    Ta med facket direkt tycker detta förfarande låter högst märkligt! (Är själv chef med personal ansvar) !

    Känns som att det finns risk att du blir bedömt utifrån dina nya uppgifter och svårigheterna där- att du utreds i din hälsa för att sedan koppla detta till en arbetsförmpgebedömning!

    du behöver tillbaka till dina grunduppgifter och sedan bedömas utifrån ditt sjukdomsbesked! skulle diabetesen göra någon större skillnad då?

    Vill inte göra dig orolig men antingen har du en chef utan grundläggande kunskap om diabetes(byte av uppgifter görs med motivering skulle aldrig flytta någon innan ett problem uppstått) eller också har det funnits en agenda från din chef innan ? Vem har dina rådande uppgifter ?

  • Påven Johann­a II
    Äldre 9 Feb 07:41
    #8

    Låter helt vansinnigt. Det där skulle jag inte finna mig i om jag var du. Finns inga som helst skäl till varför en diabetesdiagnos skulle leda till degradering.

  • Äldre 17 Mar 21:55
    #9

    UPPDATERING
    Tack för all pepp och allt stöd Hjärta
    Vid mötet med företagshälsovård, HR och chef så beslutades det till min stora glädje att jag i och med att sjukskrivningen löpte ut att jag återgick till mitt ordinarie arbete som ssk på avdelningen vilket jag nu har gjort i drygt 3 veckor och det känns jättebra - som en "in your face, diabetes"-revansch {#emotions_dlg.djavulsk}
    Vi ska ha ett uppföljningsmöte igen 5/4 med samma personer som sist bara för att se att allt har funkat och än så länge är det inget som tyder på motsatsen.

    Dock är det fortfarande så att somliga på jobbet bemöter mig annorlunda men vad som nästan känns ännu konstigare är att vissa som behandlade mig som luft när jag i princip jobbade som undersköterska och inte som patientansvarig sjuksköterska, ja de både HÄLSAR och PRATAR med mig och lite då och då ber mig om hjälp med nåt de själva inte hinner, t.ex. nåt antibiotikadropp som behöver blandas och ges till en patient eller att de misslyckats med att sätta en PVK och ber mig försöka eftersom jag är så grymt kick-ass-duktig på det (hahaha, förstå mig rätt, inte meningen att skryta men jag brukar lyckas oftare än jag misslyckas, så kom inte med några elaka kommentarer om DET, please...!)

  • Äldre 18 Mar 08:22
    #10

    Tips är att kolla vad Ann Fernholm har skrivit om diabetes, massor av kunskap man inte får av vården. Lycka till!

  • Äldre 18 Mar 21:32
    #11

    Härligt att du fått återgå till ditt vanliga jobb. Det lät helt galet och ändå jobbar du på ett sjukhus! där man borde veta bättre...

  • Äldre 18 May 11:39
    #12

    Hej lejonflickan!

    Jag jobbar med att hitta personer som skulle kunna passa i dokumentärserien om diabetes som sänds i samband med galan.

    De du skriver om är så viktigt och bör verkligen lyftas!

    Om du är intresserad skulle jag vilja uppmana dig att skicka ett mail där du berättaren dig själv, din diabetes och just det som du skriver om i ditt inlägg och skickar det till

    [email protected]

    Tveka inte!!!

  • Äldre 18 May 11:43
    #13

    Vill också tillägga att alla är välkomna att göra detsamma såklart! Är du diabetiker och tror att du skulle kunna lyfta något viktigt, som du anser att diabetesen ställer till med, är det så välkommet att, som sagt. Maila!

    [email protected]

Svar på tråden Diabetes och jobbet - ledsen!!!