• surrisurr

    Att vara förälder med diagnos

    Jag skulle vilja höra med er andra föräldrar som har någon diagnos som tex adhd/add/autism å liknande. Hur det går för er och om det gör så de blir extra påfrestande.

    Jag har en tjej på snart 4 år. När hon var liten gick allt bra, men ju äldre och ju mindre hon sov om dagarna ju jobbigare blev de för mej, jag har alltid behövt mina pauser för att samla energi så mitt huvud inte exploderar.

    Tyckte det var så jobbigt att få ihop vardagen med städ, disk, frukost, middag, lek och allt. Började själv medicinera med alkohol och tabletter, kände mig som en bättre mamma när jag fick mer energi och blev gladare.

    Just nu bor hon i en jättebra familj och jag har henne ibland.

    Har stått i npf-kö i snart 3 år, drar nog igång i vår.

    Dom misstänker add och autism. Gad (generellaniserat ångestsymdrom) blev jag diagnoserad för, för ett år sen.

    När jag har henne ibland på helgerna blir jag eftet ett tag sådär trött, som jag kallar det. Då får jag svårt att koncentrera mig, va glad och orka.

    Jag hatar det! Det förstör mig som förälder.

    Har alltid haft svårt för att känna mig avkopplad när jag har hand om min dotter, måste alltid hålla koll och vara beredd, känns som mitt huvud spänner sig.

    Jag vet ju inte hur andra föräldrar känner sig, men för mig blir det så jobbigt å kaos lixom. Hoppas verkligen på att få någon bra hjälp för jag fattar inte vad det är för fel på mej, måste de bero på en diagnos? Men om de inte gör det så känns det rätt hopplöst, om det är sånhär jag är å alltid kommer va såhär :(

  • Svar på tråden Att vara förälder med diagnos
  • Coffemashine

    Hej

    Min sambo blev diagnostiserad ADD/svår social ångest/depression för snart 3 år sedan och idag har vinden dotter på 2 månader. Jag upplever att han också tycker det är svårt när han har henne. Han tycker det är svårt och behöver många pauser på dagen, få gå iväg för att orka. Jag är orolig om hur det kommer gå när han är hemma själv med henne om ca 1 år.

    Mitt tips till dig är att stå på dig med sjukvården och kräva det du har rätt till. Få prata med någon ensam och i grupp, medicinering om du är villig, hitta något i livet som får dig att må bra/bättre/lugn och som kan bli ditt redskap att hitta dina signaler och behov för att sen få det att samverka med din dotter. Det är bra slitit allting det tycker jag med men det är värt i slutändan att försöka förstå sig själv.

  • Anonym (Varför?)

    Har alltid undrat varför man ens skaffar barn om man inte kan ta hand om barnet?

  • Anonym (Add/asp)
    Anonym (Varför?) skrev 2017-08-05 09:20:11 följande:

    Har alltid undrat varför man ens skaffar barn om man inte kan ta hand om barnet?


    Och jag undrar varför nötter utan kunskap och insyn alltid ska verka så jävla präktiga? Vi med npf saknar inte förmågan att ta hand om våra barn!
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Add/asp) skrev 2017-08-05 09:54:54 följande:

    Och jag undrar varför nötter utan kunskap och insyn alltid ska verka så jävla präktiga? Vi med npf saknar inte förmågan att ta hand om våra barn!


    Fast eftersom att TS inte kan ha sitt barn mer än några dagar i månaden så utgår jag från att TS saknar förmåga att ta hand om sitt barn!

    Tycker det inte är rätt att sätta ett oskyldigt barn till världen som sedan ska få bo hos en annan familj under uppväxten och bara träffa sin förälder ibland. Då är man egoistisk om man ändå väljer att skaffa barn!
  • Anonym (Add/asp)
    Anonym (Varför?) skrev 2017-08-05 10:00:06 följande:

    Fast eftersom att TS inte kan ha sitt barn mer än några dagar i månaden så utgår jag från att TS saknar förmåga att ta hand om sitt barn!

    Tycker det inte är rätt att sätta ett oskyldigt barn till världen som sedan ska få bo hos en annan familj under uppväxten och bara träffa sin förälder ibland. Då är man egoistisk om man ändå väljer att skaffa barn!


    Egoistisk är man om man skaffar barn och vägrar inse och erkänna sina begränsningar samt be om hjälp. Är mer vanligt bland normalfungerande att gömma och glömma sina problem. Ts inser ju sina problem och fått hjälp + väntar på utredning som kommer ge ytterligare hjälp och styrka.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Add/asp) skrev 2017-08-05 12:56:21 följande:

    Egoistisk är man om man skaffar barn och vägrar inse och erkänna sina begränsningar samt be om hjälp. Är mer vanligt bland normalfungerande att gömma och glömma sina problem. Ts inser ju sina problem och fått hjälp + väntar på utredning som kommer ge ytterligare hjälp och styrka.


    Fast TS saknar fortfarande förmåga att ta hand om sitt eget barn. Oavsett om hon insett det själv eller inte. Och jo. Det är egoistiskt fortfarande att skaffa barn när barnet ska få leva sitt liv på det sättet. Spelar ingen roll vad hon inser själv eller inte. Sen är det en annan femma att det är BRA att TS faktiskt får hjälp. Men är väl knappast ett liv ett barn önskar att få..
Svar på tråden Att vara förälder med diagnos