• acke78

    3 barn i bilstol

    Har snart tre barn, 0, 2, 5 år blir det då, alltså tre barnstolar.


    Tänkte ha minstingen fram och de andra två i baksätet och den andra vuxna får sitta mitten bak.


    Vad ska man då ha för bil - måste man upp i minibuss, typ galaxy, sharan etc.
    eller funkar det med ex Toyota Verso, VW Touran eller finns den någon annan "vanlig personbil"personbil som har ett tillräckligt brett baksäte?


    Ni med tre ungar i stol - vad har ni för bil samt, finns det några nackdelar med den modellen som kan vara bra att veta om? 


     

  • Svar på tråden 3 barn i bilstol
  • LillaJag06

    Har inte 3 barn men snart 2. Tänker att det kan vara lättare att ha 2 barn bredvid varandra bak. Lite bökigare att sätta in i bilen men den vuxne kommer in lättare än att klättra över för att sitta som en sardin i mitten.

  • mollaMalina

    Har en VW passat :) 3 barn, 8,6 och 8 månader. Det lille och ett till barn där bak tillsammans med en vuxen och en bilstol fram :)

  • Lena

    Vi har en VW golf och det får plats en vuxen mellan den bakåtvända och den framåtvända stolen i bak.

  • Therese78

    Vi har en V70 med tre stolar placerade som i ts. När vi åker alla i familjen så sitter jag inklämd bak och min sambo kör eftersom han är större än mig, tror knappt han får plats där bak. Jag klättrar över en stol för att komma i och ur (!), men det är mest nån sväng på helgen som vi åker allihop. Dock känner jag att jag gärna klättrar för att slippa byta bil, den är så vansinnigt gammal, pålitlig och billig att jag vill köra den några år till. Nu är barnen 0, 2 och 4 så inga kompisar åker med ännu.

  • A82

    Vi har tre barn, en 6-åring och tvillingar på 2 år. Vi har en Subaru Outback och har alla tre barnstolarna i baksätet. Man sitter med gott om plats för knäna i passagerarstolen trots bakåtvänd stol i baksätet. Vi är ganska långa båda två. Den enda negativa är att ju tyngre barnen blir desto krångligare blir det att sätta in den i mitten bak (bakåtvänd stol). Men när vi passerar en gräns där så kopplar vi ur air bagen fram och sätter en stol där istället. För oss var det även viktigt med fyrhjulsdrift och dragvikt.

  • freddess

    Ganska sen med svar men det kanske hjälper andra också Vi har tre grabbar och det fungerade till en början att ha vanlig kombi. Tyvärr blir kombibilarna bara trängre och dessutom så är designen så viktig att barnen inte ens kan se ut genom bakrutorna längre. Ska jag ge dig bra tips så är det ju såklart c-max(nackdel att man inte kan stänga av airbag fram i lite äldre modeller) verso eller Touran. Visst s-max sharan m.m. är stora men då är det mycket busskänsla tycker jag och inte alls lika smidigt, roligt att parkera och köra med. Jag har provat ett antal bilar och några har jag tyckt varit ganska trevliga och framförallt praktiska. c-max fem sits fungerar utmärkt. Verso är väldigt bra och även Citroen grand picasso. För den som vill pröjsa lite mer finns även Bmw 2-serie active tourer. Jag tycker alla dessa har lite mindre "buss känsla". Själv har jag just nu en Verso och visst den är  lite speciell med mätarna i mitten men fantastiskt praktisk med 7 säten  och med alla 3 säten bak som du kan skjuta fram och bak helt oberoende av varann och ändå är bilen ganska kort men bred. Jag ligger dessutom på 0.6 med Bmw´s diesel motor vilket inte är en raket men väldigt snål.
    Mvh Fredrik  

  • cosinus

    Hade jag haft 3 bakåtvända hade jag haft den äldsta i mitten bak, den näst yngsta bredvid och så bebis fram. Det är tjorvigt klättra över två fasta bakåtvända bilbarnstolar men att däremot få ett ganska stort barn att klättra in själv i mitten går bra, det brukar även vara bäst med plats för benen där. Det här upplägget har funkat i vår Toyota avensis.

    Sitter den äldre framåtvänd är det inte riktigt lika noga för då är benutrymmet för det barnet ett icke-problem och dessutom är det lätt att flytta och klättra förbi en sån stol.

Svar på tråden 3 barn i bilstol