• Tracy1976

    Märka maten??!!

    Jag vill veta vad ni tycker..

    jag bor med en ny man med två tonåringar på 17,19 år.

    Själv har jag en autistisk tioåring.

    Enda sen vi flyttat ihop har jag stört mig oerhört

    Mycket på den brist av uppfostran tonåringarna har!

    Så till den grad att jag vet inte om jag orkar bo kvar.

    Dom tar sällan upp disken (samlas mögliga berg av disk)

    Städar sällan rummet, byter sällan sängkläder, etc etc..

    Dom bara får o får grejer/pengar- utan att behöva lyfta ett finger.

    Sen om det finns ex en stor läsk i kylen, tar dom den direkt- utan att tänka på

    Om någon annan vill ha..

    Så jag har börjat märka upp sånt man vill ha kvar en stund.

    Känner bara där- att det är sjukt att behöva märka upp grejer.

    Idag var min gräns nådd...

    hade lovat sonen en magnumglass om han gjorde en viss grej,

    Men när jag skulle hämta glassen så var den borta. Sonen m autism, tål

    Inga överaskningar, så han blev helt förstörd..

    Jag skrev o frågade vem som tagit glassen o att jag var förbannad,

    Då erkänner ena tonåringen, och skäller ut mig, för att jag inte "frågade snällt"

    Vem som tagit glassen..inte ett förlåt, ingen ånger- utan går på mig!!

    Sambon läser hela gruppkonversationen som jag skapat, men lägger

    Sig inte i.

    Känner mig sviken av sambon som inte kan säga åt sina barn.

    Är SÅ ARG OCH FRUSTRERAD!!!!!

    Det har hänt så mycket mera... men kan inte dra allt här.

    Har haft fam.möten där vi dragit alla regler och ansvarsområden,

    Men ingen förändring.. jag känner att dom inte ärbra förebilder för

    Min son, och jag vet inte hur jag ska göra?!?!

    Vad skulle nu gjort????

  • Svar på tråden Märka maten??!!
  • Stårschan

    Jag tycker synd om de ouppfostrade slynglarna som inte förstår att de måste dra sitt strå till stacken hemma. De kommer ju helt klart att få svårt att bo ihop med någon annan när de flyttar hemifrån - precis som din sambo riskerar att bli singel igen för att inte han heller förstår det.

    MEN! Med tonåringar kan man behöva vara övertydlig. "Idag är det DIN tur att ta hand om disken, och det ska vara gjort senast klockan 19" eller "Nu är tvättmaskinen ledig, så om du har kläder som ska tvättas så är det läge för dig att göra det nu".

    Att de inte kan skilja på mitt och ditt även om de fått veta vad de får och inte får röra är ju lite besvärligare.

  • Stårschan

    Men samtidigt - om ni nu tycker att läsk är nånting som är OK för folk att dricka på veckorna så får ni ju se till att köpa hem så att det räcker åt alla. Tonårspojkar är stora i maten, så är det.

  • Tracy1976

    Vi har bara läsk på helgen.. men jag kan tycka att en flaska räcker, inte en var.. o finns det bara en- tänker dom att den som först tar den- får den.. djungelns lag. Men det handlar ju om allt i kylen..

  • Meebo
    Tracy1976 skrev 2017-01-31 16:22:17 följande:
    Vi har bara läsk på helgen.. men jag kan tycka att en flaska räcker, inte en var.. o finns det bara en- tänker dom att den som först tar den- får den.. djungelns lag. Men det handlar ju om allt i kylen..
    Även om flaskan är en 2liters så ÄR det för lite för mer än 2 personer ja.

    Om man är en hel familj som ni så är det inte så konstigt att jungels lag råder när det gäller läsk när ni bara köper hem så det räcker till 2 personer i 2 dagar som absolut mest.
  • Tracy1976

    Men det handlar inte om läsken!!! Det är allt!
    Köper vi 4 l läsk är den slut på ngra timmar,
    Nu när sambon kom hem-säger han.. ska vi bråka om en glass?
    Det handlar inte om glassen heller.. det är ignorans, tråkiga kommentarer, hoppa över soppåsen när den står i hallen- framför dörrn, och jag har städat tre våningar!

  • mammalovis

    Ni får väl införa en hylla som föräldrarna bestämmer över och övriga hyllor är det fritt fram på. 

    Sedan är det respektlöst av din sambo att inte se till att ungdomarna sköter sin del. Lämnar de inte disken i diskmaskinen får de väl helt enkelt äta på en av sina mögliga tallrikar eller inse att ni inte dukar till dem. Jag hade nog slutat duka till dem, tills de fixar sin del. Sedan är det ju inget ovanligt att ungdomarna i den åldern inte har samma åsikter om städning mm som sina föräldrar. Om inte ens du och sambon är överens blir det svårt. Om inte annat får väl han sköta deras del också tills han anser att de behöver lära sig eget ansvar.

  • Söder73

    Jag förstår vad du menar, det handlar egentligen inte om läsk och glass. Problemet är din sambo! Jag har själv haft två tonåringar och det är så att man måste vara tydlig och bestämd. Om ingen säger åt dom så gör de inte det heller. Inte för att de är elaka utan har huvudet fullt med hormoner. Du får informera din sambo att om han inte tar tag i sina ungar så får ni bli särbo. Han får väl gå en föräldrakurs om han inte fattar vad han ska göra...

  • Anonym (J)

    Om din sambo inte står på din sida och inte ser till så att hans barn följer regler så ser jag ingen anledning till att du och ditt barn ens ska bo kvar där? Berätta att du funderar på flytt så kanske gubben inser allvaret.

Svar på tråden Märka maten??!!