• Cool mamma67

    Hur ska man reagera

    Som rubriken lyder: Hur ska man reagera?

    Min dotter går i sjuan.

    I eftermiddags fick jag ett samtal av lärarna på hennes skola. Då han berättar att hon och hennes kompisar aldrig är på lektionerna. Hon har nämligen fått många timmars frånvaro.

    Han säger att hon röker på skolan vilket enligt dom inte är okej att göra på skolan.

    Jag visste inte ens att hon rökte!

    Hon har fått ämnesvarning i matte,engelska, No och svenska.

    När hon väl är på lektionerna så pratar hon mycket och springer runt i klassrummet. Hon struntar i lektionen.

    Hon använder mobilen när hon inte får.

    Vad ska man göra?

    Jag visste ingenting om det.

    Jag ska prata med henne om det i morgon för hon sover hoss en kompis idag men vad skulle bi sagt om ert barn hållt på så?

    Vi har märkt lite hemma för hon bryter mot reglerna. Tex: vara hoss kompisar i veckan. Va uppe längre och pluggar aldrig men vi visste inte att det var så illa!

    Vad tycker ni jag ska säga till henne i morgon?

  • Svar på tråden Hur ska man reagera
  • BahHumbug

    Låter som om ni behöver ha ett samtal med läraren på skolan. Sedan låter det även som om ni behöver hjälp utifrån. Detta är inget man löser genom en natt, har hon varit så innan? Har hon hamnat i fel umgånge? Är hon lätt påverkad av andra? Detta är inget ni löser ett samtal med dottern själva. Ni borde ta kontakt med BUP eller en familjerådgivning då detta kom från ingenstans.

  • dfuoih
    Cool mamma67 skrev 2017-01-31 21:16:18 följande:

    Vi har märkt lite hemma för hon bryter mot reglerna. Tex: vara hoss kompisar i veckan. Va uppe längre och pluggar aldrig men vi visste inte att det var så illa!

    Vad tycker ni jag ska säga till henne i morgon?


    Att hon måste följa de regler ni satt upp och sköta sig i skolan. Ifrågasatt vart hon får pengar till att röka och hur hon får tag på cigaretterna. Osv. Tråkigt att ta konflikten men ändå lättare när hon går i sjuan än i nian tänker jag.

    Har ni inte fått någon feedback från skolan om detta innan?

    Jag hade tagit kontakt med alla lärare och bett om personligt samtal (i alla fall via telefon) och försökt få till en tät uppföljning om hennes skolarbete framöver så ni kan agera snabbare på eventuella problem.


  • BahHumbug
    dfuoih skrev 2017-01-31 21:31:22 följande:
    Att hon måste följa de regler ni satt upp och sköta sig i skolan. Ifrågasatt vart hon får pengar till att röka och hur hon får tag på cigaretterna. Osv. Tråkigt att ta konflikten men ändå lättare när hon går i sjuan än i nian tänker jag.

    Har ni inte fått någon feedback från skolan om detta innan?

    Jag hade tagit kontakt med alla lärare och bett om personligt samtal (i alla fall via telefon) och försökt få till en tät uppföljning om hennes skolarbete framöver så ni kan agera snabbare på eventuella problem.
    Håller med dig till hundra procent.
  • cool  mamma67

    Jo vi hade utvecklingssamtal men det var inte så illa då! Lärarna sa till henne att komma mer i tid till lektionerna men sen var det inte mer med det.

    Visste ej att det skulle gå så långt.

    Jag ska ha utvecklingssamtal med henne V.6

  • Det kommer bli bra

    Varför har ingen kontakta er om frånvaron tidigare och varför har ni inte reagerat på det på det intranät som skolan har där man som förälder kan följa barnets frånvaro. Eller har er skola inget intranät? (vilket verkar konstigt). Tror de flesta skolor har sådana intranät där föräldern direkt kan se all frånvaro idag.

    Jag skulle genast begära samtal med mentor i första hand och sedan också med kurator. Detta måste tas tag i. Jag skulle också tagit ledigt från jobbet och följt med under en skoldag, kanske flera för att bilda mig en uppfattning om vad som händer. Och uppföljningssamtal med mentorn. Veckovisa rapporter. 

    Ett allvarligt samtal med dottern så klart, där ni föräldrar markerar att ni vet detta, inte accepterar det, osv, men också att ni lyssnar på vad er dotter har att säga om sina tankar och känslor. 

    Sedan tänker jag konsekvenser för om förseelserna fortsätter. Indragen månadspeng, etc.

  • cool  mamma67
    dfuoih skrev 2017-01-31 21:31:22 följande:

    Att hon måste följa de regler ni satt upp och sköta sig i skolan. Ifrågasatt vart hon får pengar till att röka och hur hon får tag på cigaretterna. Osv.


    Det var en bra idé.

    Tänkte ut lite mera straff till henne.

    Typ: ta mobilen från henne en viss tid så hon inte kan hålla på med den.

    Har sagt ifrån att hon måste följa reglerna men kommer undan på något sätt endå!
  • cool  mamma67

    [quote=77366668][quote-nick]Det kommer bli bra skrev 2017-01-31 21:56:26 följande:[/quote-nick]Varför har ingen kontakta er om frånvaron tidigare och varför har ni inte reagerat på det på det intranät som skolan har där man som förälder kan följa barnets frånvaro. Eller har er skola inget intranät? (vilket verkar konstigt). Tror de flesta skolor har sådana intranät där föräldern direkt kan se all frånvaro idag.

    Jag tycker också det är konstigt. Jag blev så arg på min dotter när jag prata med han så jag glömde fråga

  • cool  mamma67

    [quote=77366668][quote-nick]Det kommer bli bra skrev 2017-01-31 21:56:26 följande:[/quote-nick]

    Jag skulle genast begära samtal med mentor i första hand och sedan också med kurator. Detta måste tas tag i. Jag skulle också tagit ledigt från jobbet och följt med under en skoldag, kanske flera för att bilda mig en uppfattning om vad som händer. Och uppföljningssamtal med mentorn. Veckovisa rapporter. 

    Ett allvarligt samtal med dottern så klart, där ni föräldrar markerar att ni vet detta, inte accepterar det, osv, men också att ni lyssnar på vad er dotter har att säga om sina tankar och känslor. 

    Sedan tänker jag konsekvenser för om förseelserna fortsätter. Indragen månadspeng, etc.[/

    Jag ska ta tag i skolan och prata mer med dom i morgon.

  • cool  mamma67
    BahHumbug skrev 2017-01-31 21:26:08 följande:

    Låter som om ni behöver ha ett samtal med läraren på skolan. Sedan låter det även som om ni behöver hjälp utifrån. Detta är inget man löser genom en natt, har hon varit så innan? Har hon hamnat i fel umgånge? Är hon lätt påverkad av andra? Detta är inget ni löser ett samtal med dottern själva. Ni borde ta kontakt med BUP eller en familjerådgivning då detta kom från ingenstans.


    Jag fattar ju att hon hamnat i fel umgänge
  • cool  mamma67
    BahHumbug skrev 2017-01-31 21:26:08 följande:

    Låter som om ni behöver ha ett samtal med läraren på skolan. Sedan låter det även som om ni behöver hjälp utifrån. Detta är inget man löser genom en natt, har hon varit så innan? Har hon hamnat i fel umgånge? Är hon lätt påverkad av andra? Detta är inget ni löser ett samtal med dottern själva. Ni borde ta kontakt med BUP eller en familjerådgivning då detta kom från ingenstans.


    Jag behöver hjälp! Det har du rätt i!

    Jag ska som sagt kontakta mento och rektor. Vi har inte märkt att hon är lätt påverkad innan eftersom hon gick på en liten skola låg och mellan stadiet. Där alla var vänner och alla hade kul.

    Det hade ju inte tillgång till cigg eller något annat
  • Kuddebarn

    Jag var likadan en tid när jag gick på högstadiet och gick bland annat därför ut med sämre betyg än vad jag hade kunnat få egentligen. Gick ut med icke godkänt i matte, bland annat. Jag suger på matte men hade kunnat få godkänt om jag hade ansträngt mig istället för att skolka och slösa bort tiden.

    Så för hennes skull ber jag er att ta tag i detta. Boka ett möte med mentorn och diskutera detta, be han/hon förklara hur det är och vad som måste göras. Mobilen kan hon inte hålla på med på lektionen, det är det sämsta som finns. Hon måste lämna den i skåpet eller någon annanstans om hon inte klarar av att hantera det.

    Se över hennes umgänge och framförallt, ta ett rejält snack med henne. Fråga hur hon tänker och få henne att inse allvaret, förklara hur det KAN bli. Allt får konsekvenser.

    Rökning är ju aldrig bra men särskilt inte när man endast är 13-14 år eller vad man nu är när man går i sjuan. Prata med henne om det.

    Ta också upp det här med att hon MÅSTE vara på lektionerna och att hon måste plugga om hon vill ta sig vidare. Det gäller att prata om konsekvenser och framtiden här. Hon förstår väl inte själv.

    Säg också att mentorn kommer rapportera till dig hur det går. Blir det inte bättre så måste ni vidta åtgärder.

    Ni kan: ta mobilen ifrån henne under en längre tid om hon ej bättrar sig och inser allvaret, ge henne utegångsförbud eller så får hon inga pengar, till exempel.

    Som sagt, prata verkligen med henne. Säg att detta kan gå väldigt snett om hon inte inser att det är illa.

    Be mentorn rapportera till dig varje vecka hur det går och hur hon sköter sig.

    Jag tror inte att ni vill att hon ska hamna på gatan arbetslös eller inte ta sig in på gymnasiet. För det kan faktiskt bli så (eller ännu värre) om hon inte bättrar sig. Vad vill hon här i livet?

    Jag kan lova dig att hon skulle ångra sig en dag om hon begick detta misstag. För mig har det gått bra men jag ångrar ändå att jag slösade bort tiden i högstadiet. Jag kommer alltid ångra det.

  • Mälaröbo

    Mitt tips är att du ska slå på stora trumman och "skrämma upp" henne rejält! Ni behöver inte göra det på ett aggressivt sätt utan som att ni är VÄLDIGT oroade. Ett av mina barn hade några vänner, både tjejer och killar, i klassen som HELT ballade ur under sjuan. Slutade med en olycka med dödlig utgång på skolavslutningen... Jag tackar min lyckliga stjärna att mitt barn "utvecklades" åt ett annat håll! Annars hade jag skapat mig FULL kontroll, eller åtminstone så mycket som är möjligt med tanke på att man tex måste jobba. Kontroll över pengar, kompistid, hämta o lämna i skolan osv. Föräldrars reaktion styr väldigt mycket över hur allvarligt barnet ser på sånt de gör.

  • cattus

    Glöm inte kontakten med de andra tjejernas föräldrar. Om inte de heller sköter sig så kan det vara bra att ni snackar ihop er så att alla inblandade har samma regler vad som gäller. Ev samtal ihop med lärare på skolan. Då kan det vara lättare att diskutera neutralt så att inte någon förälder känner sig påhoppad om att det är deras barns fel. Alla behöver hjälpas åt för att lösa problemen innan det gått för långt.

Svar på tråden Hur ska man reagera