• Äldre 1 Feb 09:54
    8106 visningar
    14 svar
    14
    8106

    Fråga om skiljevägg, de andra hinnorna och om hjärtformad livmoder :)

    Hej!

    Fick igår veta att vi är i ett tidigt skede av en tvillinggraviditet, sannolikt någonstans mellan vecka 5-6. Man kunde se två embryon, två gulesäckar och två pickande hjärtan (jag var tyvärr nedsövd, vilket är en lååång historia, så jag såg inte detta). De kunde dock inte se en klar skiljevägg och de inre och yttre hinnorna kunde inte heller bedömas. Min fråga är då till er som varit/är gravid med tvillingar och gjort VUL/UL tidigt, när kunde man se skiljevägg och hinnor hos er? Är det här något jag bör vara orolig över?

    Jag har även fått veta att min livmoder är hjärtformad (dock inte "hur mycket"). 
    Vi har tre barn, alla singelgraviditeter, vilka alla kom innan BF (38+1, 38+2 och 37+1). Om den här graviditeten fortsätter som den ska känns det som om dessa två kan komma FÖR tidigt. Finns det fler med hjärtformad livmoder som väntar/väntat tvillingar? Hur går/gick det för er?

    Tack på förhand! :)

    /Ulrika


  • Svar på tråden Fråga om skiljevägg, de andra hinnorna och om hjärtformad livmoder :)
  • Äldre 1 Feb 10:07
    #1

    Var gravid med tvillingar, skiljeväggen syntes nog ganska tidigt men den var otroligt tunn, enäggstvillingar och det var väl inte jättebra med så tunn vägg tydligen...
    blev en riskgaviditet som slutade mindre bra.
    Men grattis till er! :)

  • Äldre 1 Feb 10:50
    #2
    MeandHim skrev 2017-02-01 10:07:22 följande:
    Var gravid med tvillingar, skiljeväggen syntes nog ganska tidigt men den var otroligt tunn, enäggstvillingar och det var väl inte jättebra med så tunn vägg tydligen...
    blev en riskgaviditet som slutade mindre bra.
    Men grattis till er! :)
    Tack för svar!
    Läkaren sa att ibland finns det ingen skiljevägg alls, ovanligt, men det händer att tvillingarna delar både inre och yttre hinnor utan skiljevägg.
    Har också fått veta att en sådan graviditet är mer riskfylld, jag beklagar er tvillinggraviditet :(
  • Äldre 1 Feb 12:38
    #3

    Finns det ingen skiljevägg alls så är ju risken för tvillingtransfusion stor.
    Vänta och se, hoppas allt går bra :)
    Tack.

  • Äldre 1 Feb 12:42
    #4

    Jag fick se mina tvillingar i v. 9, det syntes tydligt att de var tvåäggstvillingar med en tjock skiljevägg emellan. I v. 5-6 är ju allt så väldigt litet ännu, allt kommer nog att synas bättre om några veckor. Lycka till!

  • Äldre 1 Feb 12:48
    #5

    Såg en tunn tunn skiljevägg i vecka 8+2... Tyvärr innebär ju en enäggs graviditet väldigt mycket risker och har du ingen skiljevägg alls ligger du i den gruppen som har allra flest risker.
    Allt gick bra i min graviditet ända fram till förra veckan, mitten på vecka 17, när tvillingarna fick tts och den ena dog efter operation.
    Att vänta enäggstvillingar kan till en början kännas spännande men ju längre tiden går inser man alla risker och det är svårt att slappna av.

  • Äldre 1 Feb 12:50
    #6
    MeandHim skrev 2017-02-01 12:38:39 följande:

    Finns det ingen skiljevägg alls så är ju risken för tvillingtransfusion stor.
    Vänta och se, hoppas allt går bra :)
    Tack.


    Den är lika stor med skiljevägg. Det som är mer risker utan är att de trasslar in sig i varandra och oftast plockas ut tidigt.
  • Äldre 1 Feb 18:37
    #7
    Leeandra skrev 2017-02-01 12:42:52 följande:

    Jag fick se mina tvillingar i v. 9, det syntes tydligt att de var tvåäggstvillingar med en tjock skiljevägg emellan. I v. 5-6 är ju allt så väldigt litet ännu, allt kommer nog att synas bättre om några veckor. Lycka till!


    Ska tillbaka om en vecka, förhoppningsvis ser de mer då! Tack så jättemycket! :)
  • Äldre 1 Feb 19:03
    #8
    GrönaDruvan skrev 2017-02-01 12:48:55 följande:

    Såg en tunn tunn skiljevägg i vecka 8+2... Tyvärr innebär ju en enäggs graviditet väldigt mycket risker och har du ingen skiljevägg alls ligger du i den gruppen som har allra flest risker.
    Allt gick bra i min graviditet ända fram till förra veckan, mitten på vecka 17, när tvillingarna fick tts och den ena dog efter operation.
    Att vänta enäggstvillingar kan till en början kännas spännande men ju längre tiden går inser man alla risker och det är svårt att slappna av.


    Beklagar. Jag hoppas den andra mår bra nu. 
  • Äldre 1 Feb 19:54
    #9

    Min skiljevägg anade läkaren i v 6 men kunde bekräfta den ordentligt i v 8.

    Det var enäggstvillingar, alltså samma moderkaka, men varsin inre hinnsäck och samma yttre. Dom utvecklade TTS i v 17 och en operation var lönlös så förlorade båda tjejerna.

    Lycka till, i många fall går de ju faktiskt bra!

  • modsey
    Äldre 1 Feb 19:59
    #10

    vi har enäggstvillingar som delat moderkaka och enbart haft en mycket mycket tunn skiljevägg. Det var en helt okomplicerad graviditet! jag mådde bra och jobbade fram till det planerade snittet i v36. De mådde bra och var rätt stora
    Så kan det också vara Solig

    Grattis och lycka till!

  • Äldre 2 Feb 16:18
    #11
    GrönaDruvan skrev 2017-02-01 12:48:55 följande:
    Såg en tunn tunn skiljevägg i vecka 8+2... Tyvärr innebär ju en enäggs graviditet väldigt mycket risker och har du ingen skiljevägg alls ligger du i den gruppen som har allra flest risker. Allt gick bra i min graviditet ända fram till förra veckan, mitten på vecka 17, när tvillingarna fick tts och den ena dog efter operation. Att vänta enäggstvillingar kan till en början kännas spännande men ju längre tiden går inser man alla risker och det är svårt att slappna av.

    Beklagar verkligen er förlust!
  • Äldre 4 Feb 13:30
    #12

    Första tvillinggraviditeten upptäckte vi i veckan 6, såg tydligt skiljeväggen! Föddes i vecka 35+4. Nu är jag gravid med tvillingar igen och denna gång upptäckte vi det i vecka 7 och samma sak där, tydlig skiljevägg :)

  • LFF
    Äldre 9 Feb 11:49
    #13

    Var på ul i v7+5 (trodde jag, de blev daterade till 7+2) och då såg det ut så här:

  • LFF
    Äldre 9 Feb 11:50
    #14

    Det är snart 4 år sen jag fick reda på att det inte bara var en som låg där i magen. 

Svar på tråden Fråga om skiljevägg, de andra hinnorna och om hjärtformad livmoder :)