• Dott

    Lakto-ovo-vegetarisk/Vegansk kost till små barn.

    Hej.

    (Anledningen till rubriken är att jag har märkt att det kan variera lite med olika etiketter på primärt vegetabilisk kost.)

    Jag undrar hur ni som väljer att ge era små barn lakto-ovo-vegetarisk/vegansk mat gör med framför allt omega3, järn samt b12. (Behöver man ge kosttillskott när det kommer till omega3 och b12, eller går det ändå?)

    Jag blev själv vegan relativt nyligen (som vuxen är det en annan sak att äta kosttillskott) men har tänkt lakto-ovo-vegetariskt kring barnet. Hen är nästan ett år.

    Självfallet så läser jag det jag hittar tillgängligt och tar reda på så mycket jag kan, både gällande mig själv och barnet. Men jag blev nyfiken på hur andra familjer gör i praktiken!

    Det jag har kommit fram till såhär långt, just för att försöka minimera brist på någonting:

    Omega3 (vet ej till vilken grad det går att ersätta fisk?) men det går att få via rapsolja och valnötter, järnberikad gröt/välling (sedan att ge c-vitamin tex. juice eller liknande för att hjälpa till att ta upp järn från mer matiga måltider än gröt/välling) och sedan kan man tydligen välja att laga maten i gjutjärnsgryta, d-vitamin droppar, b12 berikad havremjölk att blanda ut gröt/välling med istället för vatten. (Sedan naturligtvis allt bra och trevligt som själva maten i sig innehåller!)

    Skriv gärna och berätta hur du/ni gör i er familj!

    (Även bokrekommendationer/info angående både näringslära för barn och lakto-ovo-vegetariska/veganska recept mottages tacksamt.)

    Jag undanber alla negativa kommentarer om lakto-ovo-vegetarisk/vegansk kost.
    Anledningen till det här inlägget är för att få reda på mer praktisk information och finna pepp och inspiration!

  • Svar på tråden Lakto-ovo-vegetarisk/Vegansk kost till små barn.
  • HippHipp

    Pepp pepp pepp :)

    Har använt i princip allt du säger förutom grytan- det hade jag ingen aning om.

    När jag fick be


    N
  • HippHipp

    Ursäkta.

    När jag fick barn var det ju helt självklart att vårt barn också skulle äta veggo.

    Svärmor:

    - Men stackars barn! Det är ju en sak att du gör detta mot dig själv, men mot ett barn!

    Eh.......

    Har inte mer kostråd att ge - du verkar ha full koll. Kan också meddela att mina 3 barn (äldsta 12) mår finfint.

    Hoppas du slipper folk i din omgivning som låter som min svärmor, jag hade alltför många sådana i min omgivning (och har fortfarande, men de har tystnat hehe).

  • Dott

    Tusen tack för peppen!

    Vad skönt det var med bekräftelse på att jag inte var lika lost som jag kände mig. En stor sten försvann nu.

    (Folk i min omgivning har hittills varit väldigt optimistiska faktiskt. Om inte annat så har de varit duktiga på att hålla sina oönskade åsikter för sig själva.) Flört

  • HippHipp

    Bra att du har stöd- man kan ju hoppas att sådant här ändrar sig till det bättre lite för varje år. Lycka till!

  • Dott

    Hipphipp:

    Jag känner med dig. Har haft en dylik svärmor, observera har haft. För att fatta mig kort och fint: (om jag hade haft fiender, vilket jag ej har, men om) så hade jag inte önskat min värsta fiende att bli drabbad av henne.

  • oktoberbebben

    Hej!

    Har tre välgödda barn som varit veganer från födseln. Kommer ihåg denna sida som riktigt bra: santoshasveganblogg.blogspot.se/p/vegansk-barnmat.html

    Mycket bönor och grönsaker är nyckeln till mina barns hälsa.

    Omega3: rapsolja, valnötter och aljolja (finns i kapslar)

    B12: spray och berikade drycker

    D-vitamin: sommarsol, berikat margarin och drycker och mumsiga tuggtabletter :)

    Järn har aldrig varit ett problem för mina barn. Inga tillskott alls utan helt enkelt varierad kost.

    Lycka till!

  • Glinda från Oz

    Barnet kommer troligtvis få i sig det där i förskolan och senare hos kompisar. Där serveras ju fisk och kött så du kan nog vara lugn.

Svar på tråden Lakto-ovo-vegetarisk/Vegansk kost till små barn.