• Charlotte N

    Bebis på fyra månader, blir inte mätt!

    Helammar min fyramånaders och det har gått så bra hela tiden. Men nu blir hon inte mätt, hon är missnöjd och har inte gått upp i vikt som hon ska. Det är mitt tredje barn och med de andra slutade jag amma vid fyra månaders ålder men den här gången vill jag inte sluta än! Tror ni produktionen kan komma igång igen? Hur länge kan man kämpa?

  • Svar på tråden Bebis på fyra månader, blir inte mätt!
  • Alexi

    Det är ju knepigt för många med maten i den åldern och det är en amningspuckel som gör att de inte går upp i vikt lika snabba då.

    Varför skulle din produktion ha minskat, har du gett ersättning?

  • syntharen

    Jag har också en 4 månaders, en pojke, som jag helammar. Han har inte heller riktigt gått upp som han ska på senaste vägningen, men bvc förklarade det med att han rör sig väldigt mycket, vilket han gör, han ligger aldrig still. Han är inte jättemissnöjd men han vill ammas väldigt ofta just nu. Så på eftermiddagarna och kvällarna så ligger han nästan konstant vid bröstet.

    Kan du amma oftare? Speciellt på kvällarna. Det är det jag har läst att man ska göra om man vill öka produktionen, att amma ofta i en period. Jag har tänkt att kämpa till han är 6 månader iaf men då har jag bara 2 barn var den äldsta är 6,5 år och klarar sig själv till stor del.

  • Charlotte N

    Har aldrig gett ersättning. Varför jag tror att produktionen minskat är för att det känns helt tomt bebisen bara skriker när hon ligger vid bröstet. Ammar väldigt ofta och länge nu så får hoppas det löser sig!

  • Joo3221414

    Om jag minns det rätt så går väl bebis igenom flera flera utvecklingssprång och då behöver äta mer. Ju mer bebis ammars desto mer mjölk kommer det till slut. Ge inte upp, det löser sig bara du ammar när bebis vill, vilket kan vara dygnet runt. :)

  • Charlotte N
    Joo3221414 skrev 2017-02-04 00:37:08 följande:

    Om jag minns det rätt så går väl bebis igenom flera flera utvecklingssprång och då behöver äta mer. Ju mer bebis ammars desto mer mjölk kommer det till slut. Ge inte upp, det löser sig bara du ammar när bebis vill, vilket kan vara dygnet runt. :)


    Tack! Precis vad jag behövde höra, att man inte ska ge upp. Bvc hintade rätt rejält åt ersättningshållet nämligen.
  • syntharen
    Charlotte N skrev 2017-02-04 05:16:19 följande:

    Tack! Precis vad jag behövde höra, att man inte ska ge upp. Bvc hintade rätt rejält åt ersättningshållet nämligen.


    Om du vill fortsätta amma så ge INTE ersättning! För då kommer produktionen att minska. Konstigt när BVC kommer med sånna hintar när dom samtidigt tycker amning är det bästa... Fortsätt du att amma och ofta så tror jag det kommer lösa sig. Jag har själv en rätt jobbig period just nu med min 4-månaders som har börjat vakna 5-6 ggr på natten för att amma, jag hinner knappt lägga honom i sin säng innan han vaknar igen och vill ligga vid bröstet. Så i natt har han mer eller mer mindre legat hos mig hela natten... Men det går väl över
  • Charlotte N
    syntharen skrev 2017-02-04 09:08:52 följande:
    Om du vill fortsätta amma så ge INTE ersättning! För då kommer produktionen att minska. Konstigt när BVC kommer med sånna hintar när dom samtidigt tycker amning är det bästa... Fortsätt du att amma och ofta så tror jag det kommer lösa sig. Jag har själv en rätt jobbig period just nu med min 4-månaders som har börjat vakna 5-6 ggr på natten för att amma, jag hinner knappt lägga honom i sin säng innan han vaknar igen och vill ligga vid bröstet. Så i natt har han mer eller mer mindre legat hos mig hela natten... Men det går väl över
    Ja, ska fortsätta amma och undvika flaska in i det sista. Heja oss!
Svar på tråden Bebis på fyra månader, blir inte mätt!