• HippHipp

    Slå sitt barn

    Vi bor under några år i Spanien. Här är det inte samma syn på att slå sitt barn som i Sverige. En liten örfil är inget som någonsin kommer tas upp i en domstol tex.

    Men hur gör man som svensk (eller vem som helst som är vettig och inte håller med)?

    Nyss:

    Var i mataffären. Storhandling. Memma med två små barn. Busade och trilskades lite. Som barn gör. Då helt plötsligt, en ordentlig örfil på ena pojkens kind.

    Jag blev helt iskall. Han började inte gråta, vilket fick mig att tänka att detta inte var första gången. Hans kind blev röd.

    Jag utbrast 'men vad gör du?'. Och hon bara tittar på mig. Och går vidare i gången med sina barn efter sig.

    Detta gör ont i mig. Och mina barn frågade hela vägen hem i bilen. De har aldrig sett något sådant och frågade 'varför ringde du inte polisen, mamma???.

    Och jag vill ringa. Men de skulle inte göra ett dugg. Hemskt att se, hemskt att tänka på, hemskt att behöva berätta för våra barn hur det ser ut på vissa ställen och i vissa familjer. Jag vet att man ska visa verkligheten för barn och inte utmåla den som rosenskimrande. Men detta känns ändå hemskt.

  • Svar på tråden Slå sitt barn
  • Frontline

    Om du visste hur många gånger jag skulle vilja göra precis samma sak när man är och handlar med 3 barn och dom tjatar, skriker, springer och bråkar.
    Men man får hejda sig annars blir man anmäld direkt tyvärr..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • HippHipp

    Det var inte det jag pratade om. Varför ska man slå barn? Jag sade inte att man skulle ge dem kakor istället. En intelligent människa använder ord, inte sin hand. Och i detta fall var det dessutom normalt busiga barn. Det ska inte straffas.

  • modsey

    Man hamnar i ett svårt dilemma där du inte kan höra något mer än att förklara för dina barn att lagen är så där men att det aldrig är rätt att slå barn.

    Vi spenderar många veckor på somrarna utomlands i ett land där aga är tillåtet. Vi känner grannarna i byn och trivs bra.

    När den genomsnälla grannfrun smäller till sitt 1 år gamla barnbarn kändes det skönt att inte mina barn såg det.

    På stranden en gång så var det en pappa som slog sitt barn i 6-7 års åldern och han gick över gränsen i hårdhet även där. Mina barn reagerade starkt och jag med flera andra familjer med. Vi var flera som faktiskt sa till.

  • HippHipp

    Ollemulle: Därför att våld, fysisk såväl psykisk kan sätta fruktansvärda spår i människor. Dessutom- vill man att barn ska lära sig att egera 'lämpligt' eftersom de förstår varför eller ska de göra 'rätt' för att inte bli slagna?...

    Och innan man ställer frågan 'varför inte' är det mer logiskt att fråga 'varför'.

    Varför har du så få verktyg i din verktygslåda att du känner att slå är ett bra alternativ? Har inte evolutionen kommit längre än så med vissa individer?

    Jag har aldrig slagit mina barn. Har 3 och de är mycket välanpassade. Men vi hade en incident häromdagen. Vår äldsta vägrade att lägga bort sin telefon vid matbordet eftersom hennes kompis skickat världens viktigaste sms. Oavsett rätt eller fel, vad tror du ger bäst effekt? En örfil eller att hon blir utan mobiltelefon resten av dagen?

    Modsey: usch, svårt. Jag antar att det är som du säger, allt vi kan göra är att uttrycka vår åsikt samt att se till att våra barn får en förklaring.

  • truffle

    Man ska för fan inte slå någon människa!!!! Speciellt inte människor som inte kan försvara sig som små barn! Hur fan tänker ni! Att slå någon har inget med uppfostran att göra, det kränker och förgör en människas innersta självkänsla!

  • Wagram

    Ja, hur gör man? Jag lägger mig faktiskt i och ber dem sluta, men på ett lugnt och vänligt sätt. Jag vet att det troligtvis inte kommer att ändra något, och att föräldrarna kommer fortsätta i samma stil MEN jag vill plantera ett litet frö i barnets huvud. De skall veta att alla vuxna inte tycker det är okej, och att någon är på deras sida.

  • Wagram

    Är mina barn med förklarar jag att man ser olika på aga i olika kulturer, men att jag personligen tycker att det är fel.

  • Valkyria75

    Jag kan verkligen INTE förstå hur detta kan vara ok!! Fruktansvärt ju :(

    Men hur vanligt är det i t.ex. Spanien då? Blir alla barn örfilade? 50%? 10%? Och hur mår dessa individer när de växer upp?

  • Humlan87

    Man säger till! Skit samma vad lagen säger, det är inte moraliskt försvarbart att använda våld mot barn! Tala om för dina barn att det är fel och jättedumt. Ring till polisen, låt barnen skriva brev till polisen och tidningen och beskriva sina känslor. Om ingen protesterar så finns inget utrymme för förbättring!

Svar på tråden Slå sitt barn