• Farfallos

    Medborgarlön - Vilket är ditt bästa argument för eller emot?

    Ja, rubriken säger väl det mesta, men jag skulle vilja tillägga att vi kan väl försöka undvika att etikettera varandra med nesliga etiketter och bara diskutera frågan rent sakligt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-06 13:53
    Tror att det skulle vara 5500 i Finland, men i min frågeställning har jag inte tänkt mig något bestämt belopp. Man kan nog på olika grunder vara kritisk eller hylla både 3000 och 10000.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-06 14:03
    ...och jo, med "medborgarlön" menar jag en lön man får utan krav på motprestation och som inte är behovsprövad på något vis. Den fungerar på något vis som barnbidraget, dvs att alla barn får oavsett föräldrarnas inkomster.

  • Svar på tråden Medborgarlön - Vilket är ditt bästa argument för eller emot?
  • Valkyria75

    Menar du att alla skulle ha samma lön oavsett arbetsinsats eller yrke? Eller menar du en form av minimilön alla är garanterade, men man kan få mer beroende på vad man gör?

    De olika alternativen skulle innebära rätt olika saker för mig.

  • Guapa

    Det är en väldigt intressant fråga och jag kommer följa tråden. Vi får se om det går att göra en utvärdering av Finlands experiment om ett par år.

    Jag är tyvärr inte särskilt insatt i ämnet men spontant:

    + Minskade administrationskostnader = mer skattepengar över till annat

    + Minskad stress hos befolkningen. Tid kan läggas på bättre saker än att söka bidrag, överklaga beslut etc. Kanske långsökt men bättre folkhälsa i stort?

    - Väldigt många jobbtillfällen försvinner

    - Kanske blir folk mindre motiverade att jobba om de kan överleva på basbeloppet.

  • Guapa
    Valkyria75 skrev 2017-02-05 19:10:30 följande:

    Menar du att alla skulle ha samma lön oavsett arbetsinsats eller yrke? Eller menar du en form av minimilön alla är garanterade, men man kan få mer beroende på vad man gör?

    De olika alternativen skulle innebära rätt olika saker för mig.


    Ja, en tydlig definition av vad medborgarlön är vore bra i trådstarten. Jag tänker mig ett basbelopp som alla medborgare får oavsett om de jobbar, är sjukskrivna etc. Ett minimibelopp som går att överleva på och som kan ersätta en stor del av bidragssystemet men som är tillräckligt lågt för att motivera jobb. Lön från jobb får man utöver medborgarlönen. Men det kanske innebär något helt annat?
  • Tyrfing
    Guapa skrev 2017-02-05 19:10:52 följande:
    Det är en väldigt intressant fråga och jag kommer följa tråden. Vi får se om det går att göra en utvärdering av Finlands experiment om ett par år.

    Jag är tyvärr inte särskilt insatt i ämnet men spontant:

    + Minskade administrationskostnader = mer skattepengar över till annat
    + Minskad stress hos befolkningen. Tid kan läggas på bättre saker än att söka bidrag, överklaga beslut etc. Kanske långsökt men bättre folkhälsa i stort?

    - Väldigt många jobbtillfällen försvinner
    - Kanske blir folk mindre motiverade att jobba om de kan överleva på basbeloppet.
    Fast samtidigt skulle de som blir mindre motiverade att jobba lämna plats åt villiga arbetslösa. Jag skulle tippa att det är ett antal som skulle lämna sina jobb/springvikariat antingen av lättja eller att de inte mår bra under sina omständigheter (gränsen till utmattning, kroppar som får stryk, kamp med försäkringskassan osv). 
  • FDFMGA

    Positivt med ett grundtrygghetssystem som dessutom på sikt skulle innebära att man kan skrota socialförsäkringssystemen, åtminstone för svenska medborgare,  inklusive pensionssystemet.

    Negativt: Det skulle förmodligen innebära att klasskillnaderna blev ännu större än de redan är, samt att det nästan borde vara en omöjlighet att fullt ut genomföra en sådan förändring. Förmodligen skulle det även innebära en backlash för jämställdheetn.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Guapa
    Tyrfing skrev 2017-02-05 19:18:39 följande:

    Fast samtidigt skulle de som blir mindre motiverade att jobba lämna plats åt villiga arbetslösa. Jag skulle tippa att det är ett antal som skulle lämna sina jobb/springvikariat antingen av lättja eller att de inte mår bra under sina omständigheter (gränsen till utmattning, kroppar som får stryk, kamp med försäkringskassan osv). 


    Ja så skulle det också kunna bli. Svårt att spekulera i hur folk skulle agera i praktiken.

    Nivån för basbeloppet är också avgörande. För en ensamstående är 7000 kr/mån inte mycket pengar. Precis så man klara de basala behoven. Men om ett gäng på ex 4 20-åringar slår sina påsar ihop och börjar leva i kollektiv har de plötsligt massor av pengar att röra sig med. De delar på alla fasta räkningar och kan leva loppan för resten. Knappast så att det motiverar fortsatta studier.
  • Tecum

    Frågan är vilken typ av basinkomst du menar, är det något som finns istället för de andra bidragen vi har idag, eller en grundsumma som alla medborgare får?

    Om jag utgår från det senare alternativet, som är den "riktiga" basinkomsten, överväger nackdelarna. Dyrt för samhället, stor brist på arbetskraft till tunga och svåra jobb, i synnerhet inom vården och ökade klasskillnader då många aldrig kommer att få/vilja ha ett arbete. Stor omsättning på arbetskraft då folk kommer att sluta jobbet vid minsta motgång eller krämpa. Dessutom omöjligt att genomföra för ett enskilt land då inflationen kommer att skena.

  • dfuoih
    Guapa skrev 2017-02-05 19:16:40 följande:
    Ja, en tydlig definition av vad medborgarlön är vore bra i trådstarten. Jag tänker mig ett basbelopp som alla medborgare får oavsett om de jobbar, är sjukskrivna etc. Ett minimibelopp som går att överleva på och som kan ersätta en stor del av bidragssystemet men som är tillräckligt lågt för att motivera jobb. Lön från jobb får man utöver medborgarlönen. Men det kanske innebär något helt annat?
    Jag tänker mig samma definition.

    Frågan är hur kravlöst det behöver vara för att kallas medborgarlön?
    Kan man kräva att mottagarna är 20+ år exempelvis?
    Kan beloppet variera med åldern?

    Nivån bör väl rimligen vara ungefär samma som garantipensionen. Säg strax under 8k per månad.
  • GavinGadget

    Intressant. Kan vi har en medborgarlön på säg 8-9000 som successivt trappas av när man börjar dra in egna pengar så tycker jag att det skulle vara positivt. Då skulle vi kunna ha student och äldre-/sjukboenden anpassade för den månadsinkomsten. Lönen börjar betalas ut från att man gått ut gymnasiet eller då man fyllt 20 och föräldrarna inte längre har försörjningsplikt.

    Vid minimilön behåller man kanske hälften av medborgarlönen och får ändå rejält mycket mer pengar. Förslagsvis kapas det till hälften oavsett vilket jobb du tar så att man faktiskt får upp folk på en halvtid eller ngt minst.

    Frågan är bara vad administration m.m. kring detta kostar idag. Förhoppningsvis kan många kriminella lägga ner sin verksamhet då de får mat för dagen ändå.

    Nackdelen skulle väl just vara de som lagar sig och lägger sig på soffan men lägger man lönen tillräckligt lågt bör de vara ganska få.

  • Farfallos
    Guapa skrev 2017-02-05 19:16:40 följande:
    Ja, en tydlig definition av vad medborgarlön är vore bra i trådstarten. Jag tänker mig ett basbelopp som alla medborgare får oavsett om de jobbar, är sjukskrivna etc. Ett minimibelopp som går att överleva på och som kan ersätta en stor del av bidragssystemet men som är tillräckligt lågt för att motivera jobb. Lön från jobb får man utöver medborgarlönen. Men det kanske innebär något helt annat?
    Det finns många tänkbara varianter och tankar om vad som skulle funka eller inte.

    ...och tack för dina tankar. 
Svar på tråden Medborgarlön - Vilket är ditt bästa argument för eller emot?