• elrine

    Plastfärg i källaren?

    Tjenare. Jag har läst lite här på familjeliv men hittar inte redigt det svaret angående plastfärg i källare.

    Jag undrar ifall man har plastfärg på väggarna i källaren. Måste man då ta bort det?

    Jag har dranerat och isolerat utvändigt och nu vinter tid så har jag 40% fuktighet i källaren.

    Och i väggarna är det ingen fukt. Använde mig av en fuktmätare som visade "varnade" gult som mest på något ställe annars markerade den grönt. Så knappt ingen fukt i väggarna:)

    Jag är inte heller säker på om det är plast färg. Men jag ska testa med t-röd.

    MVh Rickard

    Tack på för hand

  • Svar på tråden Plastfärg i källaren?
  • Lord Hans
    Inget du behöver oroa dig för om det är bra dränerat. Kolla nere på väggarna efter golvet hur färgen ser ut. Om den delvis har släppt från väggen så att det bildats "bubblor" mellan färgen och betongen så tyder det på fukt. Annars är det inget att bry sig i, bara att hålla koll så att du märker ifall problem uppstår.
  • Kattägd

    Är i samma läge själv. Vi ska skrapa bort så mycket färg vi orkar och putsa om eftersom putsen släppt på en del ställen och sen måla med rätt färg. En målare vi hade här sa att vi inte behöver skrapa det som är ovan jord. Synd att förra ägaren målade utan att tänka till.

    Blir bara hobbyrum och förråd så vi tänker inte lägga allt för mycket energi och pengar på det om det inte behövs.

  • Gina43
    Lord Hans skrev 2017-02-07 07:46:42 följande:
    Inget du behöver oroa dig för om det är bra dränerat. Kolla nere på väggarna efter golvet hur färgen ser ut. Om den delvis har släppt från väggen så att det bildats "bubblor" mellan färgen och betongen så tyder det på fukt. Annars är det inget att bry sig i, bara att hålla koll så att du märker ifall problem uppstår.
    Stämmer det verkligen? Källare är alltid exponerat för fukt, oavsett om det är dränerat eller ej (dräneringen hanterar/avhjälper däremot mängden fukt). Att det släppt från vägg eller blivit bubblor kan även bero på att ytskiktet inte andas i tillräcklig mån. Ett ytskikt som andas är A och O. Är det en varm- eller kallkällare? Det kan också ha betydelse om det är en källare som du måste värma upp men att den blivit för kall (sa en byggare till oss).

    TS, vi har nyligen gjort om i källaren. I vårt fall var det redan rätt färg (silikat) på väggar, men golvet var en plastfärg och det var bubbligt på golvet. Vi lät slipa golvet och lade in nytt ytskikt. Silikatfärg måste man inte ha - motsvarande Kivisil (sök, det kan ha bytt namn) går också bra och är betydligt billigare.

    Om du vill ha en snygg källare bör du byta ut ytskiktet mot ett som andas (ta bort och ersätta). Men ta först en bit och gå till färghandeln för att få det bekräftat att det är problemet, alternativt kolla med säljaren vad de målat med för färg. Om det inte är fel på ytskiktet, ja då har du andra problem (se även ovan om uppvärmning av källare).
  • Lord Hans

     Det som menas med att konstruktionen ska kunna andas är just att den ska kunna hantera fuktvandring.  Alla konstruktioner är utsatta för exponering av fukt. Det betyder inte att man måste slå på stortrumman för det. Är det inte ett problem så behöver man inte göra det till ett heller.

  • Byggexperten

    Hej

    Det enklaste när du söker ett svar är att du tittar bland frågor och svar på Villaägarnas hemsida. Frågorna där är besvarade av experter och då vet du att du kan lita på deras svar. Är du medlem kan du ringa också.

    I källaren på äldre hus ska du alltid räkna med fukt i murade väggar och därför är det säkrast med en färg som tillåter fuktvandring. Då släpper inte heller färgen från underlaget. Den färg som är bäst för det är silikatfärg.

Svar på tråden Plastfärg i källaren?