• Sunshine81

    Börja med mat !

    Hejsan

    Undrar om någon haft samma problem som jag har med min lilla tjej nu. Hon är 6,5 månad gammal och jag har börjat prova smakisar lite smått. Men hon total vägrar allt och så fort hon får in det i munnen Klöks hon massvis av konsistensen och kräker rätt snabbt därefter. Har provat många olika saker nu så är inte att hon tycker det är äckligt . Eller så är hon sjukt kräsen. Men tror hon reagerar på att det är något helt annat än bröstmjölk som kommer in. Konsistensen och smak och allt. Men hur ska jag vänja henne ? . Hon måste ju börja lära sig. Jag provar varje dag nu för att försöka vänja henne men är ingen skillnad än sålänge. Någon som haft samma ? Hur gjorde ni ?

    Tack för svar ????

  • Svar på tråden Börja med mat !
  • nokitus

    Det tog superlänge för min tjej att ens börja gapa när man erbjöd henne mat. Ha tålamod, ta det i bebisens takt. Och byt inte sort. Det kan ta många smakisar innan barnet vänjer sig vid en sort.

  • SLK9216

    Hejsan!

    Är det burkmat hon får smaka? Min dotter får kväljningar utav det haha. Har du börjat med gröt? Jag började med gröt till frukost eller kvällsmål först innan jag börja med mat. Jag körde nesle mild havregröt från 6 mån om jag minns rätt. Det är inte så mycket smak men mer att man vänjer vid en ny konsistens först..

    :)

  • HippHipp

    En av våra döttrar var lika. Fick rådet av BVC att vänta lite. Men att alltid låta henne sitta med vid matbordet när vi åt. Så vi lade ner försöken och drygade ut amning med tillägg och välling.

    Vid 8 månader började hon bli nyfiken och sträckte sig efter vår mat. Då började vi med smakportioner igen och det funkade jättebra direkt.

  • Sunshine81

    Tack för snabba svar. Har provat lite blandat. Kanske inte så smart då , bättre att köra samma som ni säger. Jag har provat 2 olika middags sorter , gröt, tryckisar av banan och jordgubbar . Men vänder bort huvudet och stänger ihop munnen .

    Men det kommer kanske med lite tid då, får ge henne mer tid. Hon kanske inte är mogen helt enkelt. Men intresserad av mat är hon när vi äter och studerar och sträcker sig. Men så fort det kommer in i munnen börjar hon Klökas.

    Tack igen för era snabba tips.

  • Jill 79
    Sunshine81 skrev 2017-02-05 23:21:54 följande:

    Tack för snabba svar. Har provat lite blandat. Kanske inte så smart då , bättre att köra samma som ni säger. Jag har provat 2 olika middags sorter , gröt, tryckisar av banan och jordgubbar . Men vänder bort huvudet och stänger ihop munnen .

    Men det kommer kanske med lite tid då, får ge henne mer tid. Hon kanske inte är mogen helt enkelt. Men intresserad av mat är hon när vi äter och studerar och sträcker sig. Men så fort det kommer in i munnen börjar hon Klökas.

    Tack igen för era snabba tips.


    Jag skulle inte truga. Men varje gång ni äter så låt henne få något med. Lägg bara fram lite som hon kan smaka på själv. Kanske enbit kyckling, en potatisbit, en bit broccoli kanlse ett rån att suga på. Har en ettåring som vägrar matas men äter gladeligen om han får plocka själv.
  • Carambolan

    Mina barn har också fått plockmat från start, aldrig mosad mat eller burkmat. Googla på BLW om du vill få tips och idéer på bra startordning för mat i bitar :)

  • Jasmin Karlsson

    Det har varit samma här. Jag har fått servera samma sak typ 10-20 gånger innan min bebis accepterat att det går att äta (har varierat gröt, mat, välling). Men nu vid 8,5 månader hände nåt och plötsligt äter hon nya saker direkt! Det hon vägrade för någon månad sen äter hon nu. Så det är bara att fortsätta testa! Och testa fram till om det ska vara med/utan bitar, med sked/äta själv osv.

  • Fru Ve

    Hon är ju väldigt liten än, bara 6,5 månad. Det är så olika hur fort barn vänjer sig. Min äldsta åt från 5 månaders ålder fulla portioner av gröt och mat, så att vi inte ens behövde ge ersättning eller amma efter halvåret. Yngsta däremot var jätteseg med just puré. Han tyckte aldrig om det helt enkelt. Först då han var 10-12 månader och åt vår vanliga mat i bitar så började han äta. Fram tills dess var ett ett himla trugande och att han mest levde på ersättning. Mina barn är fortfarande mycket olika, yngsta mycket mindre intresserad av mat i allmänhet. Så stressa inte TS. Ge henne små mängder lite varje dag, testa lite olika. Låt henne gärna få äta plockmat själv (men det kanske är lite svårt ännu). 

  • Annelie 76

    Min avskydde puré. Han är 2,5 nu och hatar fortfarande kladdiga saker. Provade potatismos för första gången nu i helgen, rös och grinade illa varje tugga (fortsatte ändå att äta, jag blev superförvånad).
    Testa blw istället. Många barn föredrar bitar och när de är så små som din är det ju mer smaken de ska vänja sig vid än att äta sig mätta på mat. Ge också av er egen mat när ni äter. Den är ofta roligare och så är det ju trevligare att äta med sällskap. Salt behöver du inte vara rädd för, det är extra salt de inte ska ha. Normalsaltat fixar även små barns njurar (salt i normalsaltat smör tex).

  • Rafael90

    Prova att ge en liten klick på fingret bara, ingen tugga utan bara så att hon får smaken i munnen. Lägg fram lite mat som hon kan gegga med själv, undersöka konsistenserna och kanske smaka på i sin egen takt. Det tar tid att vänja sig så ge inte upp efter första försöken.

  • Sunshine81

    Tack för alla era tips och råd. Jag får ge henne tid och gå sakta fram och testa. Men bitar av vår mat ger jag inte henne redan . Måste börja med lös mat först innan man ger henne bitar. Går ju från flytande ( bröstmjölk ) nu så blir för mkt med bitar . Riskerar att sätta i halsen kanske. Gav henne ett majs korn som hon genast började pilla upp och fick in ett i munnen. Det åkte runder lite där inne och sen spotta hon ut det. Men hon ville iaf ha det. Så ska prova lite mer med vår mat också som ni säger . Kanske gillar det mera. Skanfoggla på BLW och se vad det är också ????

  • Mammatrams

    Jag började med hipp risgröt (4 mån+). Kladdade på lite på bröstet och lät bebisen amma i sig det. Men det kanske är lite för tidigt för just ditt barn? Kanske ska ni bryta alla matförsök i 2 veckor eller nåt, och sen försöka igen?
    Lycka till i alla fall.


    Mammatrams. Föräldraskapet med torr humor.
  • Rafael90
    Mammatrams skrev 2017-02-08 10:02:25 följande:

    Jag började med hipp risgröt (4 mån+). Kladdade på lite på bröstet och lät bebisen amma i sig det. Men det kanske är lite för tidigt för just ditt barn? Kanske ska ni bryta alla matförsök i 2 veckor eller nåt, och sen försöka igen?
    Lycka till i alla fall.


    Just ris ska man vara försiktig med hos så små barn. Nån gång ibland okej, men äter man risgröt dagligen blir det för stora mängder.
  • Sunshine81

    Tack ????

    Jag har avvaktat lite nu. Provar lite då och då bara. Men än sålänge vägrar hon än och biter ihopa munnen hårt och vänder bort huvudet . Skulle hon få in något så spottar hon ut det lika snabbt igen ???? jävla unge ???? det får ta den tid det tar. Sålänge hon ökar bra av amningen fortsätter jag med bara den .

  • Dumbledore
    Sunshine81 skrev 2017-02-19 23:48:35 följande:

    Tack ????

    Jag har avvaktat lite nu. Provar lite då och då bara. Men än sålänge vägrar hon än och biter ihopa munnen hårt och vänder bort huvudet . Skulle hon få in något så spottar hon ut det lika snabbt igen ???? jävla unge ???? det får ta den tid det tar. Sålänge hon ökar bra av amningen fortsätter jag med bara den .


    Ge henne småbitar att pilla med, sluta helt med att försöka mata. Hon är ju supertydlig med att hon inte vill! Min yngsta var nog närmare 8 månader innan hon fattade att man kunde vara något spännande, hon satt alltid med vid maten och fick någon mjukkokt morot eller lite smörgåsrån att kladda med.
  • Meriall

    Sätter hon händer i munnen? Bebisar har kräkreflexen långt fram i munnen och övar på att få den längre bak genom att sätta händerna i munnen. Hon kanske inte hunnit öva tillräckligt. Prova stryk lite mat just innanför läppen, inte längre in. Prova sockervatten först kanske, det gillar hon nog. Så lär hon sig att det kan komma goda saker där.

  • Sunshine81

    Ja hon har händerna rätt mkt i munnen och grejar. Eller leksak. Alltid något där . Ja jag ska köpa rån och prova ge henne det att pilla med . Brukar ge henne majs som hon pillar med och stoppar in. Men oftast åker de ut lika snabbt igen ????

    Hon är jätte intresserad av oss och vår mat när vi stoppar in och tuggar och så men vänder bort sitt huvud direkt man ska prova ge henne något .

Svar på tråden Börja med mat !