• Anonym (Stulen)

    Min mobil är stulen. Hur kommer man över det?

    Förlorade min mobil idag...
    Känner sorg, ilska och panik.

    Man har ju allt i dessa jävla mobiler i dag!


    Dessutom ingen kod för att låsa upp telefonen. Så upphittaren fick full insyn i mitt liv innan jag ringde operatören och spärrade.

    Hur tar man sig igenom detta?
    Förstår ju att jag inte är den enda som råkat ut för det här.
    Och naturligtvis finns det värre saker....

  • Svar på tråden Min mobil är stulen. Hur kommer man över det?
  • Dixie

    Man köper en ny telefon, använder kod denna gången och ser till att spara viktiga saker!

  • Anonym (Stulen)
    Dixie skrev 2017-02-06 22:39:21 följande:

    Man köper en ny telefon, använder kod denna gången och ser till att spara viktiga saker!


    Konkret svar. Och sant.
  • Aniiee

    Ja, och så byter man lösenord på ALLT man var inloggad på på mobilen. Just in case.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Glöm inte lägga in din mail-adress och telefonnumret till någon närstående på lås-skärmen. Det ökar sannolikheten att få tillbaka telefonen.
    Skriv dessutom upp IMEI-numret, som man kan få fram genom att "ringa" till *#06#
    Tydligen måsta man ha IMEI-numret för att få tillbaka telefonen om man tappar/glömmer den på något fordon hos Västtrafik. En obegriplig regel.

  • Anonym (Stulen)
    Aniiee skrev 2017-02-06 22:47:34 följande:

    Ja, och så byter man lösenord på ALLT man var inloggad på på mobilen. Just in case.


    Ja...försöker komma på om jag glömt någon app...
  • Anonym (Stulen)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-02-06 22:49:40 följande:

    Glöm inte lägga in din mail-adress och telefonnumret till någon närstående på lås-skärmen. Det ökar sannolikheten att få tillbaka telefonen.
    Skriv dessutom upp IMEI-numret, som man kan få fram genom att "ringa" till *#06#
    Tydligen måsta man ha IMEI-numret för att få tillbaka telefonen om man tappar/glömmer den på något fordon hos Västtrafik. En obegriplig regel.


    Jag hade kvar kartongen där det numret stod. Så polisen tog det.
  • Anonym (Stulen)
    Queennr1 skrev 2017-02-06 22:56:59 följande:

    Nej aldrig. Ett livslångt sår som aldrig läker.


    Precis va jag behövde höra...

    Hur många år har gått sen din blev stulen?
  • Anonym (Stulen)

    När mobil och simkort väl är spärrat hos operatören, slutar mobilen funka omgående då?

    Jag menar, om förövaren skulle tagit ut mitt simkort, satt i ett annat och börjat använda mobilen...och när hon i kundtjänsten sa att hon spärrat den, tvärdör mobilen då eller hur funkar det? Så den blir helt oduglig?

  • i-o

    Mina kondoleanser för din förlust. Hoppas jag att du lärt dig av misstaget och inte upprepar det igen.

    Jobbigt att alla SMS, sociala nätverk och eventuella nakenbilder finns för allmän beskådan hos tjuven, man kan ju hoppas att denne inte är dum nog att ladda upp ett dela något av det, då borde det inte vara svårt att spåra.

  • i-o
    Anonym (Stulen) skrev 2017-02-06 23:22:02 följande:

    När mobil och simkort väl är spärrat hos operatören, slutar mobilen funka omgående då?

    Jag menar, om förövaren skulle tagit ut mitt simkort, satt i ett annat och börjat använda mobilen...och när hon i kundtjänsten sa att hon spärrat den, tvärdör mobilen då eller hur funkar det? Så den blir helt oduglig?


    Inte säkert att operatören kan spärra mobilen eller ominstallera den via remote om du inte bockat i det.
    Det är bra att kryptera luren annars också.

    När operatören blockar mobilen då skulle jag tro att det bara gäller simkortet och möjligheten att ringa med telefonen, inte någonting kring innehållet alls och är telefonen olåst är det inte värre än att tjuven raskt bockar ur den funktionen då det inte finns något som låser denne ute från det.

    Jag tycker du ska förlika dig med tanken på, avsett hur jobbigt detta måste vara för dig, att rubbet är public domain. Det är en dyrköpt läxa, förmodligen en väldig sådan om du har hela ditt onlineliv i luren.

    Jag tappade ett USB-minne en gång, det har kommit tillbaka och bitit mig i arslet, så jag vet hur det känns. Jag är bara glad att det inte var barnporr på det också, hähä.
  • CarroAN
    Anonym (Stulen) skrev 2017-02-06 23:22:02 följande:

    När mobil och simkort väl är spärrat hos operatören, slutar mobilen funka omgående då?

    Jag menar, om förövaren skulle tagit ut mitt simkort, satt i ett annat och börjat använda mobilen...och när hon i kundtjänsten sa att hon spärrat den, tvärdör mobilen då eller hur funkar det? Så den blir helt oduglig?


    När.man spärrat telefonen hos operatören kan man inte längre ringa eller smsa med den , men har man redan tagit sig in i telefonen ser man foton etc. De kan inte operatören hjälpa till med. Mvh fd kundservicemedarbetare
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    SIM-kortet kan operatören enkelt spärra. Telefonen identifiera av IMEI-numret och det kan spärras, men jag är osäker på hur den informationen sprids mellan olika operatörer och länder.
    Vissa telefoner är "knäckta" så att det går att byta IMEI-nummer och då funkar inte den spärren.

  • i-o
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-02-07 00:54:11 följande:

    SIM-kortet kan operatören enkelt spärra. Telefonen identifiera av IMEI-numret och det kan spärras, men jag är osäker på hur den informationen sprids mellan olika operatörer och länder.
    Vissa telefoner är "knäckta" så att det går att byta IMEI-nummer och då funkar inte den spärren.


    Du talar om något som är länkat till Android remote-factory wipe? Den funktionen kan vad jag vet spärras på luren, eller?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    i-o skrev 2017-02-07 00:56:41 följande:
    Du talar om något som är länkat till Android remote-factory wipe? Den funktionen kan vad jag vet spärras på luren, eller?
    Nej, IMEI-numret fanns i alla telefoner långt innan Android och iPhone existerade. Alla telefoner har ett unikt nummer oavsett tillverkare, ungefär som MAC-adressen på en dator.
    Operatörerna har något samarbete om telefoner som är spärrade på IMEI-numret, men jag vet inte om alla operatörer i hela världen är med.
  • i-o
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-02-07 02:27:00 följande:
    Nej, IMEI-numret fanns i alla telefoner långt innan Android och iPhone existerade. Alla telefoner har ett unikt nummer oavsett tillverkare, ungefär som MAC-adressen på en dator.
    Operatörerna har något samarbete om telefoner som är spärrade på IMEI-numret, men jag vet inte om alla operatörer i hela världen är med.
    Jo, jag vet om det. Men tanken jag avsåg förmedla här var snarare om IMEI var kopplat till just den funktionen.

    Nåväl. Telefon är inte nödvändigt att ha. Finns alltid telefonbok och slit och slänglurar med bra funktioner kan man köpa i bulk från kina.
  • Glinda från Oz

    Efter ett par år i terapi kommer man över det.

    Nej, men ärligt, man säkerhetskopierar ju ändå allt. Kontakta hemförsäkringen och se om du kan få ut något där och polisanmäl händelsen.

Svar på tråden Min mobil är stulen. Hur kommer man över det?