• smulan8765

    Reflexväst när man cyklar?

    Reflexväst när man cyklar, vad är era tankar kring det? 

    Använder ni själva, har ni tänkt börja? 

    Behövs det verkligen eller räcker det med cykelns reflexer och kanske någon på jackan? 

    Denna fråga gäller alltså vuxna och inte barn.

  • Svar på tråden Reflexväst när man cyklar?
  • Fia 28

    Cyklar du på vägen där bilarna kör så hade jag absolut haft väst. Eller behöver ju inte vara såndär stor fladdrig sak, utan såndär sele typ.

  • Stårschan

    Det beror väl på var man cyklar. Ska man ge sig ut på trafikerade vägar är det nog ingen dum idé. Fincyklar man långsamt på cykelvägar och mer eller mindre otrafikerade vägar så verkar det vara seriöst overkill. Det ska inte vara så jäkla krångigt att ta cykeln.

  • Stårschan

    Cyklar på tok för sällan. Det blir mest när solen skiner och jag har semester och är på landet och blir sugen på att känna vinden fläkta i håret. Totalt utan alla säkerhetstillbehör.

  • ellho050

    Jag cyklar överallt. Använder inte reflexväst men har en liggande hemma någonstans så borde verkligen skärpa till mig och börja använda den. Speciellt när det är mörk.

    Cyklar mest i stadsmiljö där det finns cykelbanor men korsar ändå övergångsställen och utfarter osv och man syns ju jättedåligt i mörker utan reflexer inifrån bilar.

    Har iallafall både framhjus och bakljus på cykeln och cyklar alltid med hjälm. Alltid något...

  • elyse

    Som sagt, om man cyklar på vägar med biltrafik så skulle jag rekommendera väst. Är det bara på cykelbanor räcker det med att ha en godkänd cykel (med reflexer och fungerande framlyse) och kanske något reflexband på jackan.

  • Gullufjump

    Jag har reflexväst när jag cyklar i mörkret. Msn syns ju så himla mycket bättre då. Det märker man ju själv när man kör bil.

  • Mandel

    Eftersom jag själv är bilist och blir galen över alla cyklister och fotgängare som inte syns så ser jag ut som en julgran när jag är ute och går, springer eller cyklar. Även dagtid!
    Jag har även stannat bilen och delat ut reflexer till gångare...

    Sedan har jag själv inte tid att bli påkörd och hamna på sjukan och bli sjukskriven. Därför ser jag till att synas ordentligt!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sextiotalist

    Jag har det. Om ni visste hur bra det syns när en som cyklar har reflexväst. Med vanlig belysning ser man inte en cyklist från sidan lika bra. Jag har även reflexväst när jag springer och det är lite halvskumt ute.

    Så jag har hjälm, reflexväst och full cykelbelysning när jag cyklar om det inte är fullt dagsljus. Hjälm har jag nästan alltid.

  • Dixie

    Ja, jag har det när jag cyklar - syns mycket bättre än med bara cykelns lampor/reflexer!

  • flygrl

    Nu när jag själv börjat köra bil (övningskör) märker jag skillnaden om cyklister & gående har bra reflexer, lampor mm. Cyklister syns öht dåligt jmf med bilar & e dessutom helt oskyddade.

    Jag har inte reflexväst när jag cyklar men reflexer på jackan & ryggan plus min cykelhjälm e helt reflekterande. När jag löptränar har jag reflexsele. Kanske ska testa ha den när jag cyklar.

  • Näckrosen

    Reflexväst är alltid bra.
    Men ibland kan cyklister uppfattas som stillastående, så det är bra att komplettera med en reflex på en kroppsdel som rör sig. En reflex runt fotleden på en cyklist blir man väldigt uppmärksammad av!

  • Gullufjump
    Näckrosen skrev 2017-02-07 19:53:01 följande:

    Reflexväst är alltid bra.

    Men ibland kan cyklister uppfattas som stillastående, så det är bra att komplettera med en reflex på en kroppsdel som rör sig. En reflex runt fotleden på en cyklist blir man väldigt uppmärksammad av!


    Smart! Jag gillar inte att ha reflexer på ekrarna nämligen - en gång lossnade den och höll på att fastna.
Svar på tråden Reflexväst när man cyklar?