• Äldre 7 Feb 23:00
    58383 visningar
    9 svar
    9
    58383

    Framfallsoperation, hur blev sexet?

    Hej! Idag fick jag reda på att jag har framfall i den bakre slidväggen. Enda som kunde göras är operation sa läkaren. Jag har läst och läst en massa och läser skräckhistorier om att sexlivet förstörts efter op. Tex att man tappat den sexuella känseln eller blivit för trång.

    Så jag undrar, ni som gjort framfallsoperation hur blev sexet efteråt?

  • Svar på tråden Framfallsoperation, hur blev sexet?
  • Äldre 8 Feb 16:40
    #1

    Upp

  • Reth
    Äldre 9 Feb 17:50
    #2

    Hejsan! En fråga hur ser ditt framfall ut? Anar att jag har framfall i bakre slidväggen men alla säger att det ser så fint ut så ????????

  • Äldre 10 Feb 15:40
    #3

    Hej! Jag har inte framfall men ska operera musklerna i mellangården, det missades att dem var av efter min förlossning för 6 månader sedan, jag tror dock att det är vanligt med bakre framfall när musklerna är av om man går med det för länge innan man blir opererad så kanske kommer det vara någon liknande operation som du ska göra. Jag kommer att bli opererad av Eva Uustal i Linköping, vänd dig till henne för op, hon är bäst i Sverige. Pratade med henne på telefon igår o ska på op planering i slutet av månaden. Kan höra med henne då om du vill? Hon verkar jätte trevlig efter mitt samtal med henne, så jag känner mig trygg. Kram o lycka till / missjarl.com (kommer att blogga om resan då jag tycker det är viktigt att förlossningsskador och dess skamstämpel försvinner!)

  • Äldre 14 Feb 00:26
    #4
    Reth skrev 2017-02-09 17:50:11 följande:

    Hejsan! En fråga hur ser ditt framfall ut? Anar att jag har framfall i bakre slidväggen men alla säger att det ser så fint ut så ????????


    Jag kan både se och känna min slidvägg i slidmynningen. Det buktar liksom ut. Om du ligger ned och krystar och det kommer ut nåt ur hålet är det nog troligtvis framfall. Jag frågade min barnmorska jag hade med mitt senaste barn för snart 4 år sedan men hon sa att det var jättefint. Men idag har jag stora problem och sökte hjälp för det och fick det konstaterat.
  • Äldre 14 Feb 00:29
    #5
    missjarl skrev 2017-02-10 15:40:31 följande:

    Hej! Jag har inte framfall men ska operera musklerna i mellangården, det missades att dem var av efter min förlossning för 6 månader sedan, jag tror dock att det är vanligt med bakre framfall när musklerna är av om man går med det för länge innan man blir opererad så kanske kommer det vara någon liknande operation som du ska göra. Jag kommer att bli opererad av Eva Uustal i Linköping, vänd dig till henne för op, hon är bäst i Sverige. Pratade med henne på telefon igår o ska på op planering i slutet av månaden. Kan höra med henne då om du vill? Hon verkar jätte trevlig efter mitt samtal med henne, så jag känner mig trygg. Kram o lycka till / missjarl.com (kommer att blogga om resan då jag tycker det är viktigt att förlossningsskador och dess skamstämpel försvinner!)


    Jaså ja men gör det gärna! Vet inte hur det funkar om det kostar nåt annat än om jag gör det i mitt landsting?

    Jag är jätterädd att nåt ska förstöras där inne, att jag blir för trång eller att man råkar förstöra nerver så att jag sen inte kan känna nåt där inne ???? Så det hade känts något tryggare om någon som är riktigt bra gör det.
  • Äldre 20 Feb 07:40
    #6

    Nej det kostar inget, det är fritt vårdval i Sverige. Ring kvinnokliniken på US i linköping och be att få en tid till Eva Uustal . Eftersom det blivit värre med åren kan det ju vara så att du har en missad FL skada också , då är hon rätt person och som sagt bäst i Sverige på det området . Det kan ju vara lite väntetid men det är det värt för att få det opererat av den bästa! Kram o lycka till :) ! www.missjarl.com

  • Äldre 2 Mar 07:49
    #7

    Hej, nu har jag varit där och jag slipper förhoppningsvis operation, mina muskler satt där dem skulle vilket har gjort att dem trasiga muskelfibrer som finns har börjat hitta tillbaka själva, återbesök om 6 mån för slutgiltigt besked. Men i alla fall, hon sa att en operation är ju alltid en risk men man gör ju allt i sin makt att den ska bli bra (vilket den oftast blir) så jag tror inte du behöver oroa dig. Lycka till med din op :) <3

  • Anonym Nyfike­n
    Äldre 25 Jul 16:28
    #8

    Hej. Hur har det gått för dig och dina besvär? Blev det någon operation?

  • Äldre 14 Jun 20:41
    #9
    missjarl skrev 2017-02-10 15:40:31 följande:

    Hej! Jag har inte framfall men ska operera musklerna i mellangården, det missades att dem var av efter min förlossning för 6 månader sedan, jag tror dock att det är vanligt med bakre framfall när musklerna är av om man går med det för länge innan man blir opererad så kanske kommer det vara någon liknande operation som du ska göra. Jag kommer att bli opererad av Eva Uustal i Linköping, vänd dig till henne för op, hon är bäst i Sverige. Pratade med henne på telefon igår o ska på op planering i slutet av månaden. Kan höra med henne då om du vill? Hon verkar jätte trevlig efter mitt samtal med henne, så jag känner mig trygg. Kram o lycka till / missjarl.com (kommer att blogga om resan då jag tycker det är viktigt att förlossningsskador och dess skamstämpel försvinner!)


    Hej!

    Fortfarande kvar här, undrar hur det gått för er!?

    Kommer att göra en operation efter min förlossning då min livmoder släppt nu under graviditeten, bor i linköping.
    Bf 9 sep
Svar på tråden Framfallsoperation, hur blev sexet?