• Äldre 8 Feb 04:42
    27864 visningar
    11 svar
    +1
    11
    27864

    apraxi/afasi

    Jag är en pappa på 44 år till en helt underbar grabb på 5 år som aldrig kommer prata mer en några fåtal ord. Han har en ovanlig störning som vi tror är Apraxi.
    Han kan säga ett vissa ord men kan inte berätta något eller nyansera nånting.
    Vill han ha saft så är det Vevvi haft. ( Levi saft ) och liknande. Ett ord som han får ur sig ska förklara allting o han håller på att explodera. Vi förstår inte vad han säger o det är så hemskt att vi har fått förstå detta först nu o börjat lära honom teckenstöd.
    På dagis o ute på gatan kan han inte gå fram till andra barn för när han försöker berätta nånting med meningar så är det omöjligt att förstå. 
    Jag sitter nu dygnet runt o pluggar teckenspråk. På dagis har dom veckans tecken men jag vill att han inte bara ska ha teckenstöd utan lära sig hela alfabetet för att kunna uttrycka sig bättre.
    Sök på Apraxi på youtube för att förstå vad jag menar.
    Men grabben har en otrolig humor o förstår ironi på ett sätt som är ovanligt och än så länge är han glad men jag undrar om det finns någon med ett barn som liknande svårigheter o vill träffas? Jag vill så gärna att han ska få en kompis , att få leka med någon. Och jag kan köra hur långt som helst bara det sker. Jag tvivlar på att han kan gå i en vanlig klass , jag skulle själv inte vilja utsättas för 25 barn o ingen som förstår vad jag sa.
    Det är en sån ovanlig neurologisk störning men någon mer måste det väl finnas?
    Vill du isåfall kontakta mig?
    Mvh/ Fredrikj

  • Svar på tråden apraxi/afasi
  • Äldre 8 Feb 15:41
    #1

    Hej!

    Läste och svarar för att jag är genuint intresserad av hur personer med funktionshinder kan bli hjälpta. Tråkigt och hoppas han kan få övning för att klara sig i sociala sammanhang.

    En fråga, du skriver att ni tror att det är Apraxi. Det är läkare som utreder barnet som tror det el är det en satt diagnos?

    Hoppas du kan hitta stöd här och föräldrar i liknande situationer. Tipsar (om du inte redan är medlem, bli det) om Afasiförbundet som ni kan bli medlemmar i och ta kontakt med för stöd.

    De har lokala förbund och mer går att läsa här:

    www.afasi.se/afasiforbundet/

    Håller tummarna för er och att du hittar stöd i andra föräldrar!

  • Äldre 9 Feb 17:27
    #2

    Hej!

    Har inte BVC reagerat på detta och skickat er till logoped? Verkar konstigt tycker jag! På din beskrivning tycker jag det låter som en språkstörning då man har problem med uttal, grammatik osv, ev skulle det kunna vara verbal dyspraxi (apraxi som du skriver) men afasi är det inte. Afasi får man efter en förvärvad hjärnskada.

    Sök logoped direkt och få hjälp! Det är mitt råd. Det finns mycket man kan göra! Förstår att det är mycket jobbigt och frustrerande för honom och för er.

  • Äldre 15 Feb 08:21
    #3

    Har en kompis som har en 6-årig son med verbal dyspraxi. Han går i en vanlig förskoleklass, dock på en liten skola och en liten klass med barn som han gått med sedan förskolan.

    Han är bra på att visa vad han vill med kroppsspråk, och är omtyckt, men deltar inte i lekar som kräver att man talar med varandra.

    Hans logoped har hittills bedömt att de ska vänta med teckenspråk, eftersom hon tror att han kan lära sig att tala på sikt och kommer vara mer motiverad att kämpa utan tecken.

    Ett tips om ni ska lära er att teckna är t.ex. http://www.vastanviksfhs.se/kurser/tuff-teckenspraksutbildning-for-foraldrar/

    Finns också olika slags hjälpmedel på t.ex. iPad, och när han lärt sig läsa och skriva öppnas ju många nya möjligheter till kommunikationshjälpmedel.

  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 3 Mar 10:23
    #4

    Hej jag tror att min son har liknande. Han är 10 år och har språk som en 2åring ungefär både i förståelse och tal. Grammatik verkar jättesvårt. Tecken har inte heller funkat. Han kan säga tex "Hund farlig. Stor!" eller "Buss nej. Borta. Kan inte"

    Han använder mycket kroppsspråk och typ charader. Mycket humor och förstår ironi och sådant. Men just språk verkar inte fastna. Det är som att han inte har något språkcentrum i hjärnan. Hans språk påminner om när man lärt en apa teckenspråk (fast med tal då).

    Han gick vanlig förskola utan större svårigheter men går nu i träningsskola.

    Ni andra, har era barn syskon? Hur är de språkligt?

  • Äldre 3 Mar 13:33
    #5

    Min väns barn har språkförståelse, men har svårigheter med att prata.

    Ett barn som förstår språket klarar av en vanlig skola, men behöver hjälp med att hitta alternativa kommunikationssätt och behöver givetvis anpassningar.

    Det finns även specialskolor för normalbegåvade barn med språkstörningar. Har barnet dålig språkförståelse fungerar ju dock vanlig skola dåligt.

  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 3 Mar 14:06
    #6

    Om barnet inte är lågbegåvad utöver språkproblemen och därför har svårt att få rätt till särskola så kan det funka ändå genom att många begåvningstest för barn har en verbal del och verbal förmåga krävs även för andra delar. Kan barnet inte klara det eller inte vill delta så kan det sänka medelvärdet så barnet ändå kan få gå i särskola. Så är fallet med min son som ter sig normalbegåvad på allt men inte förstår de verbala instruktionerna på testet. Iofs tror jag han mår bättre i särskola som är mer individanpassad och han har fokusera på språk och sina svårigheter.

    Har barnet språkförståelse är problemen oerhört mycket mindre än om förståelsen också är dålig. Då kanske vanlig skola funkar.

  • Äldre 3 Mar 15:26
    #7

    Hej!

    Det låter på din beskrivning som att din son har en språkstörning som även kan förekomma i kombination med verbal apraxi/dyspraxi. Vad säger er logoped om diagnosen? Vilken träning får han? Barn med dyspraxi kan utveckla ett förståeligt tal men ofta krävs mycket träning. Tecken som stöd kan vara en god hjälp. Satsa gärna på tecken som speglar din sons intressen och vad du tror att han vill uttrycka, t.ex. "Mera saft". Det finns också hjälpmedel att få utskrivna hos logopeden.

    Via Afasiförbundet kan du gå med i Talknuten som är en förening för barn med språkstörning eller deras föräldrar. De har aktiviteter och bör kunna förmedla kontakt med andra i samma eller liknande situation.

    Lycka till!

  • Äldre 11 Mar 09:32
    #8

    Hej igen. Du som skrev detta med humor. Det stämmer på pricken med min kille. Han är så efter i mycket. Han är ju 5 år men säger jag - kan du gå ut och gå in från baksidan så går det inte. Men vi kan köra grova skämt med varandra som vilken annan unge inte skulle förstå eftersom han kan läsa av kroppsspråk , och därmed glimten i ögat. Tack för det. Det håller honom uppe. Sen vägrar han att bli tröstad när han slår sig. - inte ont ! säger han och går undan. Vet inte om det är bra eller dåligt. Med tanke på dom motgångar han kommer få gå igenom så stålsätter han sig.

  • Äldre 11 Mar 09:53
    #9

    Jo vi får hjälp och logopeden säger verbal apraxi men det går inte , eller hon kan inte spika en diagnos eftersom det kan vara så mycket mer som vi inte vet än. 
    Men förstå mina skuldkänslor. Han har alltså aldrig kunnat säga till om det är monster i garderoben eller nånting om sina känslor. Och jag ser ju att han är mår dåligt när knappt några ord går att uttala samtidigt som ordförrådet är så litet.
    Han måste därför vara bäst på allt annat.
    Vi lär honom teckenstöd och på dagis har dom veckans ord.
    Vill inte önska något barn detta men detta är nån amerikansk grabb men det är på pricken som våran.
    Känner nån igen detta:


  • Äldre 21 Mar 22:19
    #10

    Hej jag tror våran son också har detta efter jag hittat dit inlägg . Först sökte jag runt på autism men det stämmer inte riktigt . Jag tittade på videos på Youtube som du skrev och blev väldigt förvånad aldrig hört talas om detta innan . Vår son är 3,5 år han kan inte säga en ända mening eller ett ord riktigt förutom mamma och pappa . Han gör sig förstådd genom pekar stammar får inte ihopa en ända mening riktigt kvittar om du upprepar en sak ska han säga det blir orden otydliga och även blandade om det är en mening man vill han ska upprepa .

    Jag talas gärna vid. Förstår hur du känner med kompisar mm tycker det är riktigt tufft redan nu på förskolan .

  • Anonym (Levis pappa)
    Äldre 29 Apr 10:02
    #11
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-03 10:23:53 följande:

    Hej jag tror att min son har liknande. Han är 10 år och har språk som en 2åring ungefär både i förståelse och tal. Grammatik verkar jättesvårt. Tecken har inte heller funkat. Han kan säga tex "Hund farlig. Stor!" eller "Buss nej. Borta. Kan inte"

    Han använder mycket kroppsspråk och typ charader. Mycket humor och förstår ironi och sådant. Men just språk verkar inte fastna. Det är som att han inte har något språkcentrum i hjärnan. Hans språk påminner om när man lärt en apa teckenspråk (fast med tal då).

    Han gick vanlig förskola utan större svårigheter men går nu i träningsskola.

    Ni andra, har era barn syskon? Hur är de språkligt?


    Hej. Gick han vanlig skola? Det finns ingenting hos oss o dom ska sätta honom i vanlig klass. Han har aldrig kunnat gå fram och ta kontakt med andra barn så han kommer ju inte säga nåt. Alla säger jag tar ut saker i förskott men är det så svårt att fatta. Han får redan gliringar av barn och han ligger meb abc-boken på kvällen o skriker ut bokstäverna o tror att han är dum som inte kan.
    Logopedhjälpen har dragits in och vi går nu på habiliteringen.
    Googla på det stället: 
    Här samlas barn med funktionshinder och vi har även tandvård.
    Alltså jag är så hjälplös. Det finns ju kunskap.
    Eller har jag fel? Är habiliteringen ett ställe som kommer hjälpa honom att prata? I snart ett år är det VI som pratat OM honom. Det snackas o snackas o diskuteras. 
    Kan jag få prata med dig?  Det skulle hjälpa min grabb oerhört om han fick se att han inte är ensam.
    kontakta mig snälla eller om nån annan vill diskutera o gärna över telefon.
    fredrik.essen@protonmail.com
Svar på tråden apraxi/afasi