• amanda1998

    Varför får inte vi bara för att vi är unga?

    Hej!

    Är så  frustrerad verkligen.
    Jag och min sambo har planerat barn en längre tid och plussade äntligen vilket gjorde oss så glada.

    Sedan hos barnmorskan var det inte lika roligt. Jag har haft otroligt oregelbunden mens samt att den senaste var mycket mindre så ville gärna göra ett vaginalt ultraljud för att se vilken vecka vi var i då vi verkligen inte hade en aning MEN NEJ.

    Det fick man bara göra om man var över 40 eller hade haft massor av missfall tidigare. Grejen är att ni oroar vi oss jättemycket då barnmorskan satte ett ungefärligt datum( isf är vi i vecka 9) dock kan vi lika gärna vara i vecka 14.

    Känns så orättvist att inte få veta och isf kommer vi ju missa fosterdiagnostiken om det gått för långt när vi får göra  det ultraljudet....

    Kan jag göra något eller är det bara att acceptera läget?

  • Svar på tråden Varför får inte vi bara för att vi är unga?
  • elyse

    Hos en privat gynekolog kan man göra det. Kostar vanligtvis som ett läkarbesök.

  • Jw83

    Det är inte för att ni är unga. Det är samma föralla som inte tillhör riskgrupper. Oavsett om du är 17 eller 36. Tiidiga missfall är extremt vanligt och fullt naturligt. Hade alla fått göra tidiga ul så skulle det inte finnas tid för dom som behöver det och det skulle gå åt massor med skattepengar. Och ändå skulle många få missfall osv. Dessutom är det svårt att datera en graviditet exakt så tidigt. Ett litet foster kan betyda tidig graviditet men också ett foster som slutat utvecklas.

    Så gör som oss andra som inte kunde vänta, betala ett ul själv.

    Enligt tidigare tråd så tjänar du ju mer än alla andra här inne ;) Då är det ju oehört onödigt att just du ska få en undersökning som inte är medicinskt nödvändig gratis och ta upp en tid från någon som verkligen behöver det.

  • Anotherone

    Jag tror också att er barnmorska kan ha uttryckt sig klumpigt. Vid upprepade missfall eller andra komplikationer gör man ofta VUL/tidiga UL men åldersmässigt finns ingen sån gräns vad jag vet.

    Dock skulle jag (om jag var du)  kanske tryckt på att du inte vet när du hade mens senast och faktiskt inte vet vilken vecka du är i. Det kan vara en väg att gå. För det ligger ju i barnmorskans intresse också att veta hur långt gången du är.

    Jag valde att göra ett UL privat i vecka 8 för att se så att embryot hade fäst på rätt ställe (har flera vänner som drabbats av utomkvedshavandeskap). Det kostade ca 600kr så ingen jättekostnad. Men helt ljuvligt att se den lilla bönan och ett hjärta som slog!

  • Nelah

    Jag fick göra ett daterings ul eftersom jag inte hade någon aning om vilken vecka jag var i. Trodde 12 men var i 9. Var 25år, men här får man inte göra ul i onödan. Jag hade oregelbunden mens innan jag väntade mina andra barn och jag fick inte göra tidigt ul.


    Jag vill och jag kan...
  • Det kommer bli bra

    Genom sin vanliga BM får man inte göra VUL om inte särskilda skäl föreligger. Enbart oro är inte särskilt skäl eller enbart datering. 

    Privat kan du göra VUL. Jag har gjort det, kostade 600 kr. Googla efter gynekologer i ditt område som gör vul.

  • CML
    Det kommer bli bra skrev 2017-02-08 10:13:09 följande:

    Genom sin vanliga BM får man inte göra VUL om inte särskilda skäl föreligger. Enbart oro är inte särskilt skäl eller enbart datering. 

    Privat kan du göra VUL. Jag har gjort det, kostade 600 kr. Googla efter gynekologer i ditt område som gör vul.


    Jag fick ett extra i vecka 15 eftersom jag var orolig för att bebisen inte levde. Jag behövde inte bekosta det själv och min oro blev oftast väl bemött även fast jag fick kämpa ibland för att de skulle lyssna.
Svar på tråden Varför får inte vi bara för att vi är unga?