• halfbaked

    Känns som att amningen kmr ta slut :-(

    Allt började i söndags med att jag fick mjölkstockning på dotterns favvobröst. Hon är 6 mån och har fått smakisar+gröt 1-2 ggr per dag i 3 veckor men äter inga mängder utan är väldigt skeptisk annars har hon bara ammats. Det känns inte som att hon blev mätt på det andra bröstets mjölk (det som inte var stockat). Sedan dess (idag är det onsdag) tycker jag hon bara kissar mindre och mindre. Favvobröstet är inte helt stockat längre men fortsatt lite ömt. Har prövat ge lite ersättning (mjölkfri pga misstänkt mpallergi) men hon verkar inte veta vad hon ska göra med flaskan/inte gilla det så hon har inte fått i sig mer än 10 ml. Brösten känns mycket tommare än före söndagen och hon klunkar inte i sig alls längre utan snuttar bara Vad gör jag nu? Vill gärna fortsätta amma men är rädd att hon ska bli uttorkad! Tyckte det var extremt lite kiss för att vara henne i morgonblöjan och att det luktade. Bvc säger att hon kommer äta när hon blir hungrig men tror inte jag kommer kunna amma så mycket mer :-O Så länge hon kissar något är det lugnt sa de. Hon verkar pigg och glad på dagen men är gnällig på natten men vet inte om det beror på detta eller att jag ätit mjölk fram till igår (mjölkallergin har just börjat misstänkas). Hur ökar jag produktionen? Vad gör jag med dottern?

  • Svar på tråden Känns som att amningen kmr ta slut :-(
  • Lena

    Ge bröstet oftare och mängden kommer öka. Gör inget så länge hon är pigg och glad

  • halfbaked

    Säker på att det är lugnt så länge hon är pigg och glad? Får knappt ut något från brösten själv men läste att man ska pumpa 5 min på varje bröst varannan timme iaf så gjorde det första gången nu. Fick ut 10 ml och bara från ena bröstet (det som varit stockat). Helt galet! I lördags hade jag kunnat få ut 100 ml på samma tid och från båda brösten - minst!

  • filuring

    Har du någon BB Hemvård närheten? man kan åka dit eller till BB så får de kolla på bröstet och bebis så de kan hjälpa dig! Du kanske behöver pumpa ut mjölk? om man har svårt att få ut mjölk med pump kan man få en nässpray som driver ut mjölken.

    Jag har alltid gett vatten till mat när mina små börja äta annat. gav då alltid vatten i pipmugg då de rata nappflaska.

    du kan oxå ringa amningshjälpen!! men dra inte ut på det ring någon av ovanstående idag! Bvc fokuserar bra på bebis . du behöver träffa någon som har kunskap om amning med!! lycka till!

  • halfbaked
    filuring skrev 2017-02-08 13:37:05 följande:

    Har du någon BB Hemvård närheten? man kan åka dit eller till BB så får de kolla på bröstet och bebis så de kan hjälpa dig! Du kanske behöver pumpa ut mjölk? om man har svårt att få ut mjölk med pump kan man få en nässpray som driver ut mjölken.

    Jag har alltid gett vatten till mat när mina små börja äta annat. gav då alltid vatten i pipmugg då de rata nappflaska.

    du kan oxå ringa amningshjälpen!! men dra inte ut på det ring någon av ovanstående idag! Bvc fokuserar bra på bebis . du behöver träffa någon som har kunskap om amning med!! lycka till!


    Har gett vatten i pipmugg till smakisar och gröt men innehåller ju ingen näring så vill inte ge för mycket vatten. Försökte ge ersättning i pipmugg men det var ingen hit!

    Bor i Stockholm. Sös amningsmott. stänger 12 på dagarna. Danderyd och Karolinska Solna har stängt på onsdagar och Huddinge har öppet till kl 15 MEN telefontid på fm. Lämnat meddelande till Huddinge så får vi se om de hinner ringa upp idag. Men lär ju inte hinna träffa någon idag.
  • filuring

    jag har aldrig fått ut mjölk med pump om det ej är överfullt. har alltid haft mkt mjölk så det räcker å blir över så titta inte på hur mkt du får ut med pumpen. bebis är den bästa pumpen!

  • filuring

    okej hoppas det löser sig för dig! du kan alltid ringa amningshjälpen och jag vet att det finns bra amnings grupper på Facebook ! hoppas du får den hjälp du behöver och lycka till!

  • halfbaked

    Amningsmottagningen var väl sådär i telefonen. De föreslog att ge mer gröt (?!) så att hon håller sig mätt och vänta ut mjölkstockningen. Men vi är inte ens uppe i en hel portion gröt ännu. Introducerat superlångsamt eftersom vi inte vill utsätta henne för risken för en till allergi så mer än 1 mål gröt per dag känns saftigt.

    Ska amma på...

  • filuring

    okej ...

    men så länge hon är pigg å glad säger de ju att det är ok. och det ska komma kiss var 6 timme eller vad har de sagt? ibland kan det ju komma väldigt lite kiss men det kommer ju ut Ivf. om hon gillar ersättning försök ge henne på en sked eller det som funkar bäst. vätska är ju viktigast att få i sig, om inget annat funkar är ju vatten viktigt att få i sig. håller tummarna för er! amma på å erbjud ofta!

  • Syselche

    Om du är orolig att hon inte får i sig vätska ge vatten och amma ofta för att mjolkstockningen ska gå över. Om du är orolig att hon inte får i sig mat ge henne morotpure eller liknande, det innehåller inte gluten så ingen risk för glutenintolerans och ingen mjölkprotein. Morot är ännu snällare mot magen än gröt. Men det finns en risk om du ger mera mat att bröstmjölken minskar. Jag hoppas att det fungerar!

  • halfbaked

    Amningen har återhämtat sig! Halleluja. Maratonammade natten till igår. Hon snuttade precis hela natten typ och igår kändes mjölkproduktionen som vanligt igen och hon kissade massa. Så skönt! Puréer av olika slag är tyvärr ingen höjdare. Mycket kräsen tjej detta... :-/

Svar på tråden Känns som att amningen kmr ta slut :-(