• Ankissen

    Blutsaft istället för järntabletter?

    Jag fixar inte att ta mina järntabletter längre då jag får sån sjuk förstoppning. Funderar därför på Blutsaft. Nån som ätit det med bra effekt? Hur funkar det på magen, och hur smakar saften?

  • Svar på tråden Blutsaft istället för järntabletter?
  • Jag är bara jag

    Du har testat både sorterna piller antar jag? Jag fick också förstoppning, men fixade det med Movicol, linfrön och allehanda plus massa plommon. Jag undrar om saften innehåller tillräckligt med järn? Beror väl på hur lågt du ligger förstås. Syrran har varit nere på 70 och då räcker det ju inte.

  • Lynxsa

    Har du provat niferaxs eller vad de nu heter?

    De funkar för min mage men inga andra. Är kapslar som man får fråga efter på apoteket, de är oftast inte framme på hyllorna av någon anledning. Brukar få sådana på blodcentralen och äter de som gravid

  • nokitus

    Jag hade mitt järn på 97 och kunde inte äta järntabletter, blutsaften var riktigt bra. Jag rekommenderar den verkligen. Man måste ju dock dricka den dagligen ett tag för att få effekt, men hellre det än förstoppning och ont i magen osv.

  • Holma

    Blutsaft ger oftast diarré istället . Köp lactulos o ta dagligen o fortsätt med tabletterna

  • Lynxsa
    Lynxsa skrev 2017-02-08 21:24:12 följande:

    Har du provat niferaxs eller vad de nu heter?

    De funkar för min mage men inga andra. Är kapslar som man får fråga efter på apoteket, de är oftast inte framme på hyllorna av någon anledning. Brukar få sådana på blodcentralen och äter de som gravid


    Alltså jag får såna när jag gett blod. Köper de på apoteket nu. Läste mitt inlägg och det såg ut som jag tiggde järn på blodcentralen. Trött...
  • Ankissen

    Niferex har jag ätit nu, det funkar inte. Fick förstoppningsdiarre idag. :( Skiter nog helt i järn tills jag ska till bm i övermorgon.

  • anas998

    Under förra graviditeten åt jag niferex och fick problem med magen. Denna gången rekommenderade bm mig duroferon istället och efter drygt 3 månaders användande så har jag faktiskt inte märkt något alls. Dessa är vanliga tabletter och man ska ta dem på kvällen men magen funkar fin fint :)

  • Koz85

    Duroferon alltså :) jag har ätit Niferex i en vecka sen gav jag upp, Vaknade mitt i natten och fick spy och sen inte sova nåt.. inte förstoppad, snarare tvärtom . Sen var det som en kniv i magen på dagtid.. kanske ska prova dom andra då :) jag hade gett upp eftersom jag hört att niferex är dom som är vänligast mot magen.

  • Jill 79

    För mig funkade det inte alls med blutsaft för att få upp järnvärdet inalla fall. För mig så var niferixen hemsk. Så när järnvärdet fortsatte rasa så sa hon år mig att öka till två om dan. Trodde magen skulle dö men som hon också sa till mig så blir magen oftst bättre när man ökar mängden. Märkligt men funkade på mig.

Svar på tråden Blutsaft istället för järntabletter?