• Äldre 9 Feb 13:39
    7091 visningar
    18 svar
    18
    7091

    Blir galen! det kryper i armar och ben!

    Jag är gravid i vecka 30 nu.

    Tre nätter i rad har jag vaknat av myrkrypningar i armar och ben, det håller i sig länge och känns jättejobbigt, inte ont bara jobbigt som f-n.
    Det känns som att det kryper och så måste jag "skaka" armar och ben. Inatt var jag vaken mellan 01 - 03:30 och gick runt hemma i mörkret, försökte ta en macka och ett glas mjölk, försökte somna om flera ggr men fick gå upp igen, och är nu jättetrött på jobbet.

    Fler som fått såhär och vad kan jag göra för att det ska gå över, blir tokig!

    Magnesiumbrist? Järnbrist? (Har fina järnvärden när jag går till bm) Nåt annat?
    Tips på vad som kan lindra? Att spola benen med kallvatten hjälper inte längre.

  • Svar på tråden Blir galen! det kryper i armar och ben!
  • Äldre 9 Feb 13:43
    #1

    För mig hjälper magnesium men jag behöver ganska stor dos. Minst 500 mg på kvällen när jag inte är gravid och mer när jag är gravid. Prova äta minst 1000mg i ett par dagar och se om det går över. Minska sen dosen till en som funkar. Det är inte farligt att äta mer än RDI, det värsta som händer är att du blir lös i magen.

  • Äldre 9 Feb 13:59
    #2

    För mig berodde det på grav järnbrist men har hört både det och magnesium. Prova ta tillskott av bägge? Stackars, det är jättejobbigt.

  • Äldre 9 Feb 14:37
    #3

    RLS, ja det är fruktansvärt jobbigt! Lider med dig! Har haft sen jag var 13-14 år och är ännu värre nu som gravid. För mig funkar varken magnesium eller extra järn, så bita ihop blir det men man blir bokstavligt galen av det :/

  • Äldre 9 Feb 15:46
    #4

    åh tack för era svar och er förståelse, tycker det är svårt att förklara detta för någon som inte haft det.

    Ska kila iväg till apoteket och köpa extra magnesium, järn tar jag redan i form av apotekets kosttillskott "gravid". Om jag inte får sova inatt kommer jag lägga mig i badet och sova där, haha.

  • Äldre 9 Feb 18:00
    #5
    mamita skrev 2017-02-09 15:46:52 följande:

    åh tack för era svar och er förståelse, tycker det är svårt att förklara detta för någon som inte haft det.

    Ska kila iväg till apoteket och köpa extra magnesium, järn tar jag redan i form av apotekets kosttillskott "gravid". Om jag inte får sova inatt kommer jag lägga mig i badet och sova där, haha.


    Köp från hälsokost istället. Bättre grejer än Apoteket.
  • Äldre 9 Feb 18:02
    #6
    micjos skrev 2017-02-09 14:37:34 följande:

    RLS, ja det är fruktansvärt jobbigt! Lider med dig! Har haft sen jag var 13-14 år och är ännu värre nu som gravid. För mig funkar varken magnesium eller extra järn, så bita ihop blir det men man blir bokstavligt galen av det :/


    Nåt att testa är tillskott av kalcium och/eller kalium. Brist på dessa kan tydligen också ge myrkrypningar.
  • elyse
    Äldre 9 Feb 18:16
    #7

    Stoppa inte i dig tillskott du inte behöver. Har du inte brist på B12, järn eller magnesium så ska du inte äta mer av det. Och har du brist ska du äta tillskott på RECEPT. RLS är något man kan få en släng av som gravid. Jag har haft det i ca två år. Kroniskt, förmodligen. Det är vanligast att kvinnor drabbas och i 30-års-åldern.

    Har du provat stödstrumpor? Du kan köpa den minsta storleken och klippa hål för händerna och ha på armarna. Tryck brukar underlätta för de flesta (men inte bota). Så ett tungt täcke är att rekommendera. Kan också vara enklare att sova på sidan. Min vänstra arm är värst och ibland hjälper det att ligga på sidan med den armen under kudden och lägga tyngd på med huvudet.

    Vet du om du mår bäst av kallt eller varmt? Jag sover bättre efter en promenad i kallt väder. Vissa mår bra av varma bad.

    Ät inget socker eller drick koffein efter middagen. Alkohol kan också trigga, men det antar jag inte är ett problem då du är gravid.

    Jag hoppas att du bara har detta som gravid. Det finns stödgrupper på Facebook och vissa har haft detta i +30 år. Kan inte jobba. Orkar inte umgås. Vågar inte sova borta. Självmordsfrekvensen är tyvärr rätt hög och det har hänt att drabbade stympat sig själva i ren desperation. Men det är ju extremfall.

    När jag har riktigt dåliga nätter brukar jag se på TV. Försöker lägga fokus på annat utan att behöva prestera själv.

  • elyse
    Äldre 9 Feb 18:18
    #8

    Och ät inte. Drick bara vatten.

  • Äldre 9 Feb 18:20
    #9

    Eller så testar man magnesium och kanske blir av med myrkrypningarna, helt (så är det för mig). Uppenbarligen har jag brist eftersom besvären kommer tillbaka om jag slutar med magnesium, det behöver jag varken läkare eller blodprov för att kolla.
    Alla har inte samma men järn, magnesium och kalcium är ofarligt att testa. Kalium är lite värre men låg dos är inte farligt.

  • MTL
    Äldre 9 Feb 18:21
    #10

    Jag hade väldiga problem alla mina tre graviditeter och efter sista fortsatte det även efteråt. Hade även galen luktcraving på bensin och skurmedel som inte heller avtog efter sista graviditeten. När jag började med järntabletter (duroferon) morgon och kväll försvann både myrkrypen och luktbegäret.

    Min läkare sa att man kan ha bra järnvärden, men att järnet inte transporteras som det ska och därför behöver man ändå ha extra järn.

  • elyse
    Äldre 9 Feb 18:24
    #11
    Annelie 76 skrev 2017-02-09 18:20:39 följande:

    Eller så testar man magnesium och kanske blir av med myrkrypningarna, helt (så är det för mig). Uppenbarligen har jag brist eftersom besvären kommer tillbaka om jag slutar med magnesium, det behöver jag varken läkare eller blodprov för att kolla.

    Alla har inte samma men järn, magnesium och kalcium är ofarligt att testa. Kalium är lite värre men låg dos är inte farligt.


    Om man är gravid ska man inte experimentera med tillskott som förutom magnesium innehåller substanser som t.ex. kan ge diarré. Hände mig innan jag tog tag i detta på allvar. Det är skillnad på receptfria och receptbelagda tillskott.
  • Äldre 9 Feb 20:35
    #12

    Jag har en ärftlig variant tyvärr :/


    Annelie 76 skrev 2017-02-09 18:02:03 följande:

    Nåt att testa är tillskott av kalcium och/eller kalium. Brist på dessa kan tydligen också ge myrkrypningar.


  • Äldre 10 Feb 09:24
    #13

    oh my god.. att det går så långt att man vill stympa sig själv kan jag faktiskt förstå, det är verkligen outhärdligt, ändå är det ju helt sjukt att det har förekommit, blir mållös!

    Jag köpte magnesium och tog maxdosen (vågade inte ta dubbelt) dessutom tog jag två alvedon som jag fick som tips av en släkting, en rask promenad med hunden och sedan ett varmt bad... sov ganska bra, vaknade bara en gång, det kröp lite men jag lyckades somna om.

    Ska ta upp det här med min barnmorska idag och se till att de tar prover eftersom det kanske inte är brist på magnesium, kanske äär järn eller B12 eller kalium eller vad som helst.

    Tack för era tips!

  • Äldre 10 Feb 10:01
    #14

    Ja, att vilja kapa av benen känner jag igen, vill jag varje gång! Om det gick att få dessa krypningar i spruta så vore det ett perfekt tortyr redskap.... :(


    mamita skrev 2017-02-10 09:24:25 följande:

    oh my god.. att det går så långt att man vill stympa sig själv kan jag faktiskt förstå, det är verkligen outhärdligt, ändå är det ju helt sjukt att det har förekommit, blir mållös!

    Jag köpte magnesium och tog maxdosen (vågade inte ta dubbelt) dessutom tog jag två alvedon som jag fick som tips av en släkting, en rask promenad med hunden och sedan ett varmt bad... sov ganska bra, vaknade bara en gång, det kröp lite men jag lyckades somna om.

    Ska ta upp det här med min barnmorska idag och se till att de tar prover eftersom det kanske inte är brist på magnesium, kanske äär järn eller B12 eller kalium eller vad som helst.

    Tack för era tips!


  • elyse
    Äldre 10 Feb 10:36
    #15
    micjos skrev 2017-02-10 10:01:10 följande:

    Ja, att vilja kapa av benen känner jag igen, vill jag varje gång! Om det gick att få dessa krypningar i spruta så vore det ett perfekt tortyr redskap.... :(


    Ja, och ändå önskar man inte sin värsta fiende detta.

    Är du med i nån grupp på Facebook? Ett tips där var äppelcidervinäger. En kvinna där hade tagit en matsked i ett stort glas fyra ggr om dagen och var för tillfället problemfri. Jag vågar inte experimentera så mycket då jag är gravid och vill inte riskera att magen slår bakut.
  • Äldre 10 Feb 11:37
    #16

    Har inte fb längre tyvärr. Känner samma här, vågar knappt ta en alvedon vid huvudvärk. :/ man vill ju inte riskera nått och det är ju endast 9 mån även om det känns som en hel evighet!!!


    elyse skrev 2017-02-10 10:36:55 följande:

    Ja, och ändå önskar man inte sin värsta fiende detta.

    Är du med i nån grupp på Facebook? Ett tips där var äppelcidervinäger. En kvinna där hade tagit en matsked i ett stort glas fyra ggr om dagen och var för tillfället problemfri. Jag vågar inte experimentera så mycket då jag är gravid och vill inte riskera att magen slår bakut.


  • Äldre 10 Feb 12:13
    #17

    Detta är min femte graviditet och jag har alla min tidigare fyra graviditeter haft galna myrkryp i benen, man blir knäpp!! Denna graviditet har jag inte det, vet inte varför.. Men det jag gör annorlunda denna graviditet är att jag tar kosttillskott vilket jag aldrig gör annars. Köpte multiwomen på life hälsokost och de var så dyra så jag har tvingat mig att äta dem.. 
    Ett annat tips är att aldrig sova på dagen så att du är ordentligt trött när du ska sova för natten så somnar du lättare.

  • Äldre 15 Mar 13:12
    #18

    Att tänka på när man äter järn är att magnesium hämmar upptaget av järn så man ska nog inte äta båda samtidigt.

Svar på tråden Blir galen! det kryper i armar och ben!