• Äldre 9 Feb 22:56
    3541 visningar
    6 svar
    6
    3541

    Cykel till 4åring? :)

    Har en blivande 4åring nu i slutet av februari som ska få en cykel i present. Han har ej haft "riktig" cykel innan så det blir nytt för honom (förutom provcykling hos andra). Han är ca 105-108 cm. Är det enklare med att börja med en 12-tummare eller ska vi ta en 16-tum?? Med stödhjul. Tacksam för hjälp, ska inhandlas imorgon :)

  • Svar på tråden Cykel till 4åring? :)
  • Äldre 9 Feb 23:26
    #1

    satsa på 16 tum min erfarenhet från vår dotter var att hon tyckte det blev roligare att cykla när hon fick sin 16 tummare när hon fylde 4. en 16 tum rullar lite bättre och har större vevparti. det vill säga pedalerna kommer längre ut vilket gör att man får bättre kraft och dom orkar cykla i små backar vilkt dottern inte orkade med sin 12a. stödhjul finns till 16 så det är inga problem.. kan även rekomendera att sätta på en sån där stöd pinne man håller i då kan man ha kontroll på barnet även när man cyklar bredvid själv, bara suga tag när dom får lite brottom eller glömmer bromsa.(finns på biltema och sätts fast vid sadelstolpen) ta en funderare på om ni har en sportson eller cykloteket i krokarna att köpa en beggad med inbytesgaranti. dom är genomgångna och ser helt nya ut (oftast) vi köpte dotterns där, fans inte en repa på cykeln. ungar är ungar så cykeln kan vara för liten om 6 månader så det är värt att tänka på.. hoppas tipset gav nått.

  • Äldre 10 Feb 00:19
    #2
    Exenoor skrev 2017-02-09 23:26:10 följande:

    satsa på 16 tum min erfarenhet från vår dotter var att hon tyckte det blev roligare att cykla när hon fick sin 16 tummare när hon fylde 4. en 16 tum rullar lite bättre och har större vevparti. det vill säga pedalerna kommer längre ut vilket gör att man får bättre kraft och dom orkar cykla i små backar vilkt dottern inte orkade med sin 12a. stödhjul finns till 16 så det är inga problem.. kan även rekomendera att sätta på en sån där stöd pinne man håller i då kan man ha kontroll på barnet även när man cyklar bredvid själv, bara suga tag när dom får lite brottom eller glömmer bromsa.(finns på biltema och sätts fast vid sadelstolpen) ta en funderare på om ni har en sportson eller cykloteket i krokarna att köpa en beggad med inbytesgaranti. dom är genomgångna och ser helt nya ut (oftast) vi köpte dotterns där, fans inte en repa på cykeln. ungar är ungar så cykeln kan vara för liten om 6 månader så det är värt att tänka på.. hoppas tipset gav nått.


    Tack så jättemycket för svar! Går bli en 16", tack! :)
  • Äldre 11 Feb 08:37
    #3

    Jag har också en snart 4-åring. Har också funderat på en cykel till honom. Stödhjul brukar inte rekommenderas, eftersom det gör det svårare att lära sig cykla utan.

    Jag har funderat på en Frog 43 (finns bl a i vissa Sportson-butiker). Det är en 14" som verkar lagom till min son. Det finns även en Frog 48 som är 16". Det jag gillar är bl a att de cyklarna är betydligt lättare än andra barncyklar, vilket gör den lättare för barnet att hantera. 43 resp 48 står för innerbenlängden. Om cykeln är för hög är det svårt för barnet att nå ner med fötterna, och då blir det svårare att lära sig cykla självständigt.

  • Äldre 11 Feb 09:54
    #4

    Mitt svar här kan vara helt irrelevant för din frågeställning TS, men jag vill bara tipsa om springcykel istället för stödjul. Min son började med springcykel vid kanske två-tre års ålder och vid fyra fick han en vanlig cykel som han bemästrade helt utan träning. Att hålla balansen hade han lärt sig med hjälp av springcykeln. Bara ett tips. Det kan ju vara någon billigare variant som ni sedan byter ut till en bättre vanlig cykel. Jag upplevde att min son inte insåg att han övade på att hålla balansen på springcykeln och slapp lära-sig-cykla-frustrationen. När han sedan fick sin vanliga cykel så trodde jag att han skulle behöva öva lite, men som sagt, ingen övning krävdes.

  • Äldre 11 Feb 17:27
    #5

    Mät innerbensmåttet och kika sen på tabell för just den cykel du vill köpa så det blir rätt. För hög cykel är inte bra men för liten är också dåligt. Kolla vad cykeln väger också, många barncyklar är både för tunga och felkonstruerade (inte utifrån var barnen har balansen).

    Jag tycker i denna artikel (på engelska) finns bra bilder som förklarar hur barnet ska sitta på en cykel:
    www.twowheelingtots.com/specialized-hotrock-12-review/

    Nu finns inte många av de cyklarna de skriver om där  i sverige, men det finns motsvarigheter så som Frog t.ex..

  • Äldre 13 Feb 09:17
    #6
    Det kommer bli bra skrev 2017-02-11 17:27:07 följande:

    Nu finns inte många av de cyklarna de skriver om där  i sverige, men det finns motsvarigheter så som Frog t.ex..


    Nä, men Specialized finns i hög grad i Sverige.
    Båda mina barn har kört Specialized, dottern inne på sin tredje och sonen på sin andra. Bra hojjar. 

    Båda började med springcyklar för balansens skull. Vi hade en pinne sen som man kunde hålla i o springa bakom, det dröjde inte länge förrän man kunde släppa pinnen. Ingen använde stödhjul. Avstod helt från det och är mycket nöjd med det beslutet.
Svar på tråden Cykel till 4åring? :)