• KristinaJ

    Vilken ränta har ni fått på bolånet?

    Ni som lånat 85% av bostadens värde - vilken ränta blev ni erbjudna och av vilken bank? Har ni lyckats förhandla ner räntan, i sådana fall hur? Varierade det mycket mellan olika banker? (om ni jämförde). Och hur ser ert upplägg ut med bunden / fast ränta? Hur resonerade ni?

    Har någon fått förmånligare lån pga facket? Jag är inte medlem men har flera kollegor som menar att de har sin låga ränta tack vare sitt fackförbund, någon med erfarenheter kring det? 

    Vi är förstagångs-lånetagare och har inte några andra tjänster hos banken som skulle kunna ge oss förmånligare ränta, vi har heller inga kontakter i bankvärden eller föräldrar med kontakter eller kapital tyvärr. 

    Utgångspunkt:
    Två fasta heltidstjänster. 
    Har sparat 300 000 SEK kontant, och ska nu låna 1,4 milj till ett radhus för 1,7 milj i medelstor svensk stad. 
    Vi har tillsammans ca 300 000 i CSN-lån, utöver det inga andra lån eller krediter. 

  • Svar på tråden Vilken ränta har ni fått på bolånet?
  • KristinaJ
    Kjell2 skrev 2017-02-11 09:51:19 följande:

    Prata med flera banker och jämför.


    Bra förslag, och det har vi gjort. Jag har dock inget att jämföra med mer än referensräntorna, det är därför jag är nyfiken på vad andra fått i dagsläget. Och vill gärna höra hur och om andra lyckats förhandla ner. 
  • Kjell2
    KristinaJ skrev 2017-02-11 09:59:18 följande:

    Bra förslag, och det har vi gjort. Jag har dock inget att jämföra med mer än referensräntorna, det är därför jag är nyfiken på vad andra fått i dagsläget. Och vill gärna höra hur och om andra lyckats förhandla ner. 


    Byte bank för två år sedan och omförhandla, kom ner till 1,3%
  • KristinaJ
    Kjell2 skrev 2017-02-11 10:10:50 följande:
    Byte bank för två år sedan och omförhandla, kom ner till 1,3%
    Oj, det låter lågt! På vilka grunder förhandlade du? Har du bundit räntan? Isf hur länge? 
  • Kjell2
    KristinaJ skrev 2017-02-11 10:20:17 följande:

    Oj, det låter lågt! På vilka grunder förhandlade du? Har du bundit räntan? Isf hur länge? 


    Obundet, dvs 3 mån. Var missnöjd med min gamla bank. Gick till en nya och sa att jag flyttar alla mina bankaffärer till er om jag får ett bra bolån.
  • Valkyria75

    Har Nordea.

    Lån på 2.3 milj (85%) plus 100.000kr i medlemslån som användes till insatsen.

    Medlemslån: ränta 4.55%, lägre pga medlem i fackförbund.

    Bolån: uppdelat i 3 lika stora delar. Del 1, bundet 3 år, ränta 1.69. Del 2, bundet 2 år, 1.69. Del 3, rörligt, 1.67.

    Dessa är standardräntor. Dock ej listräntor.

  • Studentpappa

    Vi har ca 1,5 milj i lån på Nordea 50 punkters rabatt (0,5%).

    Är ni medlem i något SACO-förbund så får ni 50 punkter på SEB tidigare var det 70 punkter. På Danske bank får man bolån från 1,32% som medlem. 


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Almina

    Vi har knappt 2 miljoner i lån hos Nordea. Rörlig ränta, nu 1,2 %. Behövde bara fråga om räntan för att den skulle bli sänkt!

    Fråga runt, och ställ bankerna mot varandra om ni får ett bra erbjudande eller tex rabatt genom fackförbund. Typ "hos SEB blev vi erbjudna 1,3 % ränta, vad kan ni erbjuda?".

  • KristinaJ
    Almina skrev 2017-02-11 14:56:03 följande:

    Vi har knappt 2 miljoner i lån hos Nordea. Rörlig ränta, nu 1,2 %. Behövde bara fråga om räntan för att den skulle bli sänkt!

    Fråga runt, och ställ bankerna mot varandra om ni får ett bra erbjudande eller tex rabatt genom fackförbund. Typ "hos SEB blev vi erbjudna 1,3 % ränta, vad kan ni erbjuda?".


    Väldigt bra råd!
  • KristinaJ
    Studentpappa skrev 2017-02-11 11:10:25 följande:

    Vi har ca 1,5 milj i lån på Nordea 50 punkters rabatt (0,5%).

    Är ni medlem i något SACO-förbund så får ni 50 punkter på SEB tidigare var det 70 punkter. På Danske bank får man bolån från 1,32% som medlem. 


    Grymt bra tips, tack. Jag har nyligen bytt jobb och tänkt på att byta till ett saco-förbund. Läste lite hos Jusek (som skulle vara aktuellt i mitt fall), men hittade inget om eventuell krav på medlemstid? Råkar du känna till om det krävs viss medlemstid eller om det gäller från start? Ska självklart fråga representant på kontoret på måndag! Men blev nyfiken nu. 
Svar på tråden Vilken ränta har ni fått på bolånet?