• Äldre 11 Feb 11:25
    5153 visningar
    0 svar
    0
    5153

    Essentiell Trombocytos

    Hej.

    Jag har just fått beskedet att jag har en blodcancer sjukdom som heter Essentiell Trombocytos och drabbar endast ca 80 personer/år. Den innebär att min kropp producerar för mycket blodplättar.

    Mina symptom jag har är domningar i kroppen. Framför på vänster sida och de kommer oftast på kvällen och när jag ligger ner.

    Jag har ont i hälarna och hjärtrythmrubbning/hjärtklappning samt trött och har svårt att koncentrera mig. Senaste veckorna har jag blivit mer trött. Tungt och andas och blir helt Slut vid ansträngning. (Gå i trappor eller när jag pratar tom) Samt väldigt stel i axlar och nacken och svullen i lymfan under vänster armhåla.

    Det känns jobbigt att inte veta varför symptomen jag har kommer och om man kan göra något åt dem och isåfall vad?

    Om ca 3v får jag svar på Benmärgsprovet och jag ska på Ultraljud för att kolla mjälten också.

    Är det några fler som har denna ET Diagnos så vore jag tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter och symptomen samt prognos och tips.

Svar på tråden Essentiell Trombocytos