• mawe163

    Utetider för 14 åring

    Hej jag har några frågor till alla mammor o pappor. Jag är 14 år och bor i ett område med en bit kriminalitet asså inte mord o rån så mycket. Mer organiserat bråk (fight club grejer) och narkotika försäljning. Mina vårdnadshavare vill att jag ska vara hemma vid 21:00-22:00 på helger är detta en rimlig tid vad tycker ni?


    Ute tider
  • Svar på tråden Utetider för 14 åring
  • Monchichier

    Skulle jag bo i 163 skulle 14-åringen ha permanent utegångsförbud. Nä men skämt åsido, 21-22 är väldigt rimligt tycker jag.

  • Scoops

    Låter väldigt rimligt tycker jag. Efter 21 är det ju bara folk ute som är på väg till fester där 14-åringar inte har något att göra (i mitt tycke då). För är man inte ens byxmyndig ska man inte vara på fester där "målet" är supa och ligga.

  • Glinda från Oz

    Jag tycker det låter väldigt tidigt. Det beror såklart lite på tonåringen, men är det en skötsam tjej/kille skulle jag säga 23:00 om det inte är skola dagen efter.

  • Tow2Mater

    Med 'organiserat bråk' som du beskriver det skulle jag inte släppa ut dig efter 18.

    ("Vårdnadshavare"? Ar det nutidens PK för "föräldrar" eller "mamma och pappa"...?)

  • Mälaröbo

    Min 14-åring får max vara ute till 21-22 om hon är ute på "byn". Är hon på fritidsgården får hon vara där tills de stänger. Är hon hos en kompis med föräldrar hemma kan hon få vara ute hur länge hon/de vill.

  • Glinda från Oz
    Tow2Mater skrev 2017-02-12 05:34:01 följande:

    Med 'organiserat bråk' som du beskriver det skulle jag inte släppa ut dig efter 18.

    ("Vårdnadshavare"? Ar det nutidens PK för "föräldrar" eller "mamma och pappa"...?)


    Varför ska ts straffas för att andra bråkar?

    Mamma och pappa har inte ett skit med PK att göra, du borde kolla upp vad det betyder. De flesta som pratar om vårdnadshavare bor inte hos sina föräldrar utan är familjehemsplacerade (hete tidigare fosterhem)
  • Stårschan
    Glinda från Oz skrev 2017-02-13 08:53:41 följande:
    Varför ska ts straffas för att andra bråkar?

    Mamma och pappa har inte ett skit med PK att göra, du borde kolla upp vad det betyder. De flesta som pratar om vårdnadshavare bor inte hos sina föräldrar utan är familjehemsplacerade (hete tidigare fosterhem)
    Vad ska han vara ute och göra efter den tiden i ett kriminellt område? Det är väl en sak om han är hemma hos kompisar eller på något organiserat ställe som en fritidsgård, men varför ska han vara ute och "driva på stan". Föräldrar brukar ju anklagas för att inte ha koll på vad deras ättelägg är ute och har för sig på helgerna, så det är väl bra om dessa föräldrar (eller vårdnadshavare) faktiskt tar sitt ansvar och sätter upp lite regler för att motverka att han själv blir en av dessa som är ute och knarkar och slåss.
Svar på tråden Utetider för 14 åring