• Anonym (R)

    Ångrar en abort

    De senaste dagarna har jag känt att jag lite smått ångrar min medicinska abort jag gjorde för 17 dagar sen. Nästan slutat blöda och det gick bra utan komplikationer.

    Den logiska delen av mig vet att det egentligen inte var rätt tid att skaffa barn, men hjärtat ville annorlunda. 

    Går konstans runt och tänker på ägglossning och graviditetstest, vill bara vara med i en tråd här inne och diskutera graviditeter som jag gjorde innan aborten... Har ett återbesök hos barnmorskan om två veckor och då är det meningen att jag ska sätta in en hormonspiral, men jag och min pojkvän har redan bestämt oss för att inte sätta i den utan fortsätta med kondom. Det känns som en liten tröst. Vi blev gravida på första försöket och det skulle ha varit bådas första barn, så vi är ganska fertila. Vi är unga. Allt detta går jag runt och tänker på.. det ger mig en tröst att veta att det nog skulle vara lätt att bli gravid igen om vi vill.. men det känns bara som att jag är så jobbig. Det var jag som bestämde mig för aborten. Min kille ville inte göra det, så kommer jag här efter bara 2 veckor och har ändrat mig :( 

    Någon annan som haft samma  typ av känslor som vill dela med sig?

  • Svar på tråden Ångrar en abort
  • Anonym (tänk efter först)

    Jag skulle ändå rekommendera dig att sätta in en spiral (eller börja med nått annat säkert p-medel som inte går att "fuska" med). Det är lätt att få den uttagen när man väl har bestämt sig för att skaffa barn.

    Det finns ju en anledning till att du gjorde abort, och det är dumt att låta en nyck eller en känsla få bestämma över ett människoliv. Med det menar jag att ett barn bör vara planerat och genomtänkt, i den utsträckning det går. Inte en chansning i stundens hetta, för att det just då känns bra. Ett barn kommer påverka hela era liv, och innebär ett stort ansvar under minst 18 år framåt.

    Jag fick två barn när jag var ung. Första kom oplanerat (vid 18 års ålder), och det andra var planerat eftersom vi ville ha jämngamla syskon. Jag menar inte att jag ångrar mina barn, men livet hade varit lättare om jag hade gjort abort som 18-åring. 


    Jag väntar nu tredje barnet, som jag har längtat efter i 2 år. Jag är nu över 30, och det blev till på andra försöket. Även om vi frivilligt valde att vänta i 2 år var det värt det, för jag känner mig mycket tryggare i förhållandet och livet nu.
  • Anonym (R)
    Anonym (tänk efter först) skrev 2017-02-12 23:35:26 följande:

    Jag skulle ändå rekommendera dig att sätta in en spiral (eller börja med nått annat säkert p-medel som inte går att "fuska" med). Det är lätt att få den uttagen när man väl har bestämt sig för att skaffa barn.

    Det finns ju en anledning till att du gjorde abort, och det är dumt att låta en nyck eller en känsla få bestämma över ett människoliv. Med det menar jag att ett barn bör vara planerat och genomtänkt, i den utsträckning det går. Inte en chansning i stundens hetta, för att det just då känns bra. Ett barn kommer påverka hela era liv, och innebär ett stort ansvar under minst 18 år framåt.

    Jag fick två barn när jag var ung. Första kom oplanerat (vid 18 års ålder), och det andra var planerat eftersom vi ville ha jämngamla syskon. Jag menar inte att jag ångrar mina barn, men livet hade varit lättare om jag hade gjort abort som 18-åring. 


    Jag väntar nu tredje barnet, som jag har längtat efter i 2 år. Jag är nu över 30, och det blev till på andra försöket. Även om vi frivilligt valde att vänta i 2 år var det värt det, för jag känner mig mycket tryggare i förhållandet och livet nu.
    Tack så mkt för ditt långa svar :) de känns så rörigt i huvudet och behövde bara få ur mig allt!
Svar på tråden Ångrar en abort