• imawes­ome
    Äldre 13 Feb 19:59
    11064 visningar
    10 svar
    10
    11064

    Dubbel av alvedon

    Hej! Min son på 2.5år har idag haft feber och nu vid läggdags så blev han varmare och påverkad av febern... utan att prata med mannen min gav jag han en alvedon supp dom 250mg. Sen kommer mannen in och berättar att han nyss gav honom en sådan! Han har alltså fått dubbel dos....

    Vill bara försäkra mig om att det är ingen fara väl om det bara hänt en gång??Kommunikationen måste bli bättre mellan mig och mannen!!!

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Dubbel av alvedon
  • Äldre 13 Feb 20:22
    #1

    Ingen fara! På riktigt. En av mina bästa vänner är ambulans ssk och de ger den dubbla dosen mot vad som står om de får ett fall av hög feber i ambulansen. Men såklart inget som ska göras ofta. Men andas du ut. Vi har dubblat dos när sonen haft över 40 grader. Men bäst är i så fall att ta en Ipren å en alvedon för bästa effekt.

  • imawes­ome
    Äldre 13 Feb 20:31
    #2

    Åh tack!!!! Då vet jag att det inte är någon fara nu :)

  • Äldre 13 Feb 20:35
    #3
    Knäcken skrev 2017-02-13 20:22:50 följande:

    Ingen fara! På riktigt. En av mina bästa vänner är ambulans ssk och de ger den dubbla dosen mot vad som står om de får ett fall av hög feber i ambulansen. Men såklart inget som ska göras ofta. Men andas du ut. Vi har dubblat dos när sonen haft över 40 grader. Men bäst är i så fall att ta en Ipren å en alvedon för bästa effekt.


    Barn får väl inte äta ipren? Eller har dom börjat med det till barn med som jag missat?

    Helt ot sorry men blev nyfiken
  • Äldre 13 Feb 20:39
    #4
    Längtar88 skrev 2017-02-13 20:35:54 följande:
    Barn får väl inte äta ipren? Eller har dom börjat med det till barn med som jag missat?

    Helt ot sorry men blev nyfiken
    Finns flytande och suppar av Ipren för barn och även 200 mg från det att de når 20kg.
  • Äldre 13 Feb 20:52
    #5
    cosinus skrev 2017-02-13 20:39:27 följande:

    Finns flytande och suppar av Ipren för barn och även 200 mg från det att de når 20kg.


    Tack! Missat detta
  • Äldre 13 Feb 21:50
    #6
    Knäcken skrev 2017-02-13 20:22:50 följande:

    Ingen fara! På riktigt. En av mina bästa vänner är ambulans ssk och de ger den dubbla dosen mot vad som står om de får ett fall av hög feber i ambulansen. Men såklart inget som ska göras ofta. Men andas du ut. Vi har dubblat dos när sonen haft över 40 grader. Men bäst är i så fall att ta en Ipren å en alvedon för bästa effekt.


    Överdosering av alvedon och andra paracetamolpreparat kan ge allvarliga leverskador, tror absolut inte de ger dubbeldos av alvedon i ambulansen??! Isf kan det kombineras med Ipren eller så ger man alvedon intravenöst för snabbare effekt.

    TS ring giftinformationen och kolla för säkerhets skull. Paracetamol kan visst vara farligt i för stor mäng!
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 13 Feb 23:53
    #7
    Viimsan skrev 2017-02-13 21:50:42 följande:

    Överdosering av alvedon och andra paracetamolpreparat kan ge allvarliga leverskador, tror absolut inte de ger dubbeldos av alvedon i ambulansen??! Isf kan det kombineras med Ipren eller så ger man alvedon intravenöst för snabbare effekt.

    TS ring giftinformationen och kolla för säkerhets skull. Paracetamol kan visst vara farligt i för stor mäng!


    Jo det stämmer, men då är det utbildad vårdpersonal som vet precis vad de gör och kan väga fördelarna mot riskerna. Som förälder ska man aldrig överdosera, och jag håller med om att TS bör ringa Giftinformationscentralen.
  • Äldre 14 Feb 00:00
    #8

    Hur mycket väger barnet? Är själv ssk på barnavdelning, vi har särskilda riktlinjer för hur mycket alvedon som kan ges. Riktlinjerna på förpackningen är rätt så försiktiga och tänka att ge vid feber och lättare värk, men ni skulle bli riktigt förvånade hur mycket man kan ge en enstaka gång utan att det är farligt.

  • Äldre 14 Feb 12:00
    #9
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-13 23:53:08 följande:
    Jo det stämmer, men då är det utbildad vårdpersonal som vet precis vad de gör och kan väga fördelarna mot riskerna. Som förälder ska man aldrig överdosera, och jag håller med om att TS bör ringa Giftinformationscentralen.
    En enstaka gång är inte farligt men självklart ska man inte experimentera generellt. Men självklart är dosen på förpackningen mycket lägre än vad ett barn klarar av, då det alltid finns risk att föräldrar råkar ge fel. Så det är ganska hög marginal till maxgräns.
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 14 Feb 16:45
    #10
    Knäcken skrev 2017-02-14 12:00:31 följande:

    En enstaka gång är inte farligt men självklart ska man inte experimentera generellt. Men självklart är dosen på förpackningen mycket lägre än vad ett barn klarar av, då det alltid finns risk att föräldrar råkar ge fel. Så det är ganska hög marginal till maxgräns.


    Nja, det beror på vad man menar med maxgräns antar jag. Syftar man på 15 mg per kg som är den högsta dos man bör ge vid upprepade tillfällen så hamnar man ibland lite över den och ibland ganska långt under om man följer anvisningarna på förpackningen. Är barnet dehydrerat eller äter andra mediciner finns det inte nödvändigtvis så stort utrymme för misstag om barnet ligger nära den nedre viktgränsen för den dos det fått.
Svar på tråden Dubbel av alvedon