• LeviJ

    hur natta 1åring då han ställer sig upp i sängen

    tips och råd önskas då vårt barn plötsligt har blivit så "jobbig" att natta.
    vi har inte ändrat på nån rutin sen han föddes och gjort på i princip exakt samma sätt hela tiden. men från en dag till en annan har han fått så jobbigt vid läggdags. han ställer sig upp 3000 gr och vi lägger ner. där och då borde vi kanske inte ha gjort det för nu har det liksom blivit en rutin det?!
    hur ska man bryta, hur ska vi komma tillbaka på den goda vägen igen då vi bara kunnat lägga ner honom i egen säng, mörkt rum, ingen musik?

    han sover  2 ggr per dag ännu, borde man försöka få det till 1 gång, att han är tröttare kvällstid? (han verkar nog trött ändå)

    nattlampa el musik verkar störa honom mer än att han skulle få ro av det, han har alltid somnat i kolmörkt rum.

    vi vill inte testa ngn 5-min metod utan praktiserar nära föräldraskap och sonen sover med oss andra hälften av natten utan problem.
    det är själva nattningen vi behöver råd om ifall ngn annan haft samma och kommit ur det. tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden hur natta 1åring då han ställer sig upp i sängen
  • nnnnnnnn

    rapid return? Om han ligger i säng som han kan gå ur själv. (har han spjälsäng så är det väl bara att vänta tills han somnar/lägger sig ner? Alternativt köper vyssanlull-tassar/brio bed rocker och gungar sängen så att det äe mysigare att ligga ner/svårare att ställa sig upp)

    Du kan läsa tonvis på nätet men snabbkurs kommer här:

    Ni vuxna väljer en fras som ni kan memorera och hålla er stenhårt till tex:
    "Nu är det natt och du ska sova."

    Natta enligt er rutin, men när barnet läggs så säger man ramsan innan man går ut.
    Vänta utanför dörren, när barnet kommer gående så lyfter man upp lugnt och försiktigt, bär direkt till sängen och säger ramsan ett ord kortare "är det natt och du ska sova", lägger mjukt ner och täcket på, går.
    Sen upprepar man det varje gång barnet går ut ur rummet
    "det är natt och du ska sova!
    "är natt och du ska sova"
    "natt och du ska sova"
    "och du ska sova"
    "du ska sova"
    "ska sova"
    "sova"
    Efter det så säger man inget alls, bara lyfter försiktigt och mjukt, bär till sängen, lägger mjukt ner och täcket på, går.
    Inget annat prat eller klappa, mysa osv.
    Man visar tydligt att nu är det dags att sova.

  • Fru Ve

    Kan ni inte lägga er med honom i er säng eller ha honom i famnen tills han somnar? Så gjorde jag med barn nr 2, nattade i min säng. Vi skippade helt egen säng de färsta åren. Tyckte det fungerade jättebra.

  • Harvester

    Vi har alltid legat bredvid när vi nattat (sover i vår säng). Hade en period vid 1-1,5 års ålder när han ville sitta/stå upp och då höll vi faktiskt fast honom (lade armen om honom så han låg bredvid) tills han slutade. Enda sättet för oss, man kan inte resonera med dem i den åldern..

    Sen får man ju se till att de är trötta när man lägger dem, såklart..

  • Nelah

    Natta honom i famnen och lägg ner honom sen ifall det fungerar ?

    Min nu tvååring somnade själv och helt plötsligt en dag gick inte det. Vi nattade honom i famnen i soffan o la sedan ner honom i sängen. Nu somnar han i sin säng igen så det är inte för alltid :)


    Jag vill och jag kan...
Svar på tråden hur natta 1åring då han ställer sig upp i sängen