• Anonym (.....)

    Får man inte välja abortmetod?

    Jag ringde till sjukhuset i Malmö för att boka tid för abort. Personen jag pratade med började direkt prata om medicinsk abort. Görs inte kirurgiska aborter längre? Vill verkligen inte göra medicinskt. Jag trodde man fick välja själv?

  • Svar på tråden Får man inte välja abortmetod?
  • Anonym (...)

    Jo, det får man nog men man måste nog motivera det. En medicinsk abort kostar betydligt mindre och utsätter inte patienten för samma risken (iom sövning inte krävs) vill man ha en behandling som kostar mångdubbelt mer i en vecka där en medicinsk abort är det rekommenderade förfarandet så får man ha en bra anledning.

  • Gena

    Val av metod har att göra med vilken vecka man är i.

    Tidig och sen abort sker medicinsk och den som är mittemellan sker kirurgiskt.

  • Anonym (Gjort abort)

    Jag har gjort en medicinsk abort. Det kändes väldigt odramatiskt. Sorgset på ett sätt såklart, men väldigt enkelt. Det är som att få mens ungefär fast kraftigare och mer klumpar. Det var så för mig iallafall. Men det kan säkert vara olika med det som med allt annat såklart.

  • Anonym (Skattepengar)

    Det är väl självklart att man inte kan välja själv utan får rätta sig efter vilken vecka man är i och vad sjukhuspersonalen då bestämmer?
    Det skulle kosta alla skattebetalare (inklusive dig) massvis av pengar om alla fritt skulle välja det man helst ville ha.

  • Stårschan

    Du får komma ihåg att du är patient - inte kund.

  • Anonym (Diana)

    Frågade du inte om kirurgisk var ett alternativ?

    Jag fick välja, men de rekommenderade medicinsk.

    Skulle personligen aldrig vilja utsätta mig för en kirurgisk abort, med vad det innebär med narkos och ingrepp i livmodern.

  • Anonym (S)

    Första aborten var en medicinsk. Ville aldrig mer behöva gå igenom en medicinsk abort igen. Tre år senare blev jag tyvärr oplanerat gravid igen, sa då att jag ville göra en kirurgisk (trots "fel" vecka). Så blev det. Den upplevelsen var såklart inget nöje, men själva ingreppet i sig var många resor bättre än en medicinsk!

  • jagärjagvemärdu

    Jag fick välja. De bokade först in en medicinsk, sen läste jag på om det, så ringde och sa att jag ville ha en kirurgisk så ändrade de datumen.

  • nevermind

    Jag sa till läkaren att jag inte vill se nånting, jag vet att jag kommer kolla och vill verkligen inte. Så jag fick kirurgisk direkt.

    Jag tror de tjatar om medicinsk av ekonomiska skäl. Givetvis är det naturligare, men min läkare tänkte på psyket också. "- Känner du så, så är det så." Svårare än så var det inte.

    Stå på dig. Jag hade aldrig i helvete gjort medicinsk. Den kirurgiska gick fantastiskt bra. På SöS i januari 2016.

  • Anonym (med)

    Det finns studier som visat på bl.a. signifikant större risk för framtida extremprematur födsel då kvinnan gjort flera kirurgiska aborter. Även det kan vara en förklaring till att man vill undvika den typen av ingrepp i onödan. 

Svar på tråden Får man inte välja abortmetod?