• emmsenj

    Hur få hjälp av vården??

    Hej och hjälp!! Hur får man hjälp av vården när man försöker bli med barn? Utan att behöva vänta på att det ska ha gått ett år för utredning, när man 'vet' att något är fel?

    Jag har en menscykel på i snitt 30 dagar, men ibland längre. Nu senast hade jag ägglossning på CD 26. Jag har en lutealfas på bara 8 dagar. Det är ju inte normalt! I en 'perfekt' cykel har man ju ägglossning mitt i.

    Har nyligen varit hos en gynekolog här i Stockholm. Jag fick ett bra bemötande, hon undersökte och kollade äggstockar med ultraljud och allt såg normalt ut. Och that's it. Då hade jag försökt i 8 månader (nu snart 9). Hon sade bara att det är svårt att kolla progesteron och att man inte vet om kort lutealfas är ett problem. Och tyckte att eftersom jag ju är så ung (jag fyller snart 32!) och allt ser normalt ut (hon var säker på att jag har ägglossning) är det bara att vänta. 

    Men varför ska man behöva vänta om något uppenbarligen inte stämmer? Nu under senaste cykeln har jag kört med progesteronkräm (inköpt på eget bevåg). Tror dock jag kommer få mens idag då min basaltemp var lägre i morse (8 dagar efter ägglossning igen, CD 34..). 

    Jag har kört såå många ägglossningstest men endast fått utslag två gånger (på olika tider i mensscykeln (sist CD21 enligt NC). Kör alltså med Natural Cycles och käkar B-vitamintillskott. 

    Så snälla - vad är era bästa tips för att få hjälp av vården? Ska man behöva tjata och stå på sig? Jag får intrycket att man inte riktigt blir tagen på allvar och att mätning av temp och ägglossningstester inte smäller särskilt högt för dem.

    Försöker att inte bli påverkad men jag blir så deppig, och det börjar kännas hopplöst rent ut sagt :(
  • Svar på tråden Hur få hjälp av vården??
  • Birgitta02

    Har din partner kollat sig? Kan felet kanske ligga hos honom?

  • Anonym (Anonym)
    emmsenj skrev 2017-02-15 11:25:48 följande:

    Hej och hjälp!! Hur får man hjälp av vården när man försöker bli med barn? Utan att behöva vänta på att det ska ha gått ett år för utredning, när man 'vet' att något är fel?Jag har en menscykel på i snitt 30 dagar, men ibland längre. Nu senast hade jag ägglossning på CD 26. Jag har enlutealfas på bara 8 dagar. Det är ju inte normalt! I en 'perfekt' cykel har man ju ägglossning mitt i.Har nyligen varit hos en gynekolog här i Stockholm. Jag fick ett bra bemötande, hon undersökte och kollade äggstockar med ultraljud och allt såg normalt ut. Och that's it. Då hade jag försökt i 8 månader (nu snart 9). Hon sade bara att det är svårt att kolla progesteron och att man inte vet om kort lutealfas är ett problem. Och tyckte att eftersom jag ju är så ung (jag fyller snart 32!) och allt ser normalt ut (hon var säker på att jag har ägglossning) är det bara att vänta. Men varför ska man behöva vänta om något uppenbarligen inte stämmer? Nu under senaste cykeln har jag kört med progesteronkräm (inköpt på eget bevåg). Tror dock jag kommer få mens idag då min basaltemp var lägre i morse (8 dagar efter ägglossning igen, CD 34..). 

    Jag har kört såå många ägglossningstest men endast fått utslag två gånger (på olika tider i mensscykeln (sist CD21 enligt NC). Kör alltså med Natural Cycles och käkar B-vitamintillskott. 

    Så snälla - vad är era bästa tips för att få hjälp av vården? Ska man behöva tjata och stå på sig? Jag får intrycket att man inte riktigt blir tagen på allvar och att mätning av temp och ägglossningstester inte smäller särskilt högt för dem.

    Försöker att inte bli påverkad men jag blir så deppig, och det börjar kännas hopplöst rent ut sagt :(


    Hej! Jag kan inte så mycket om kort lutealfas och vad det kan bero på. Jag vet inte heller varför du inte får utslag på ägglossningstest. Det var ju ändå väldigt bra att allt såg bra ut när du var hos läkaren! Det är mycket bra.

    Anledningen varför man ska vänta 1 år innan man söker hjälp, om man är 35 år eller yngre är för att det faktiskt är normalt att det tar tid att bli gravid. Inom 1 år är 80 procent gravida. Inom 2 år är 90 procent gravida. Så många landsting har ju en gräns på 2 år för att börja med IVF. Sedan är ju ofrivillig barnlöshet vanligt, 1 av 5 par har svårt att bli gravida när de vill. Vården har tyvärr inte oändligt med resurser så de gränser som den offentliga vården har handlar ju också om prioriteringar.

    Jag ser att du har olika valmöjliheter. 1. Sätt en gräns (säg t.ex. april-maj) och sök då hjälp hos gynekolog för ofrivillig barnlöshet. 2. Sök privat utredning, i de större städerna finns privata mottagningar där man kan betala några tusen kr och få en tid snabbt. 3. Ljug och säg att ni har försökt 1 år.

    Lycka till och hoppas du blir gravid snart och om du inte blir det får bra hjälp hos fertilitetsmottagning.
  • emmsenj
    Birgitta02 skrev 2017-02-15 11:45:54 följande:

    Har din partner kollat sig? Kan felet kanske ligga hos honom?


    Han är själv läkare så han är nog lite mer inne på vårdens spår att vänta :) Men han har i alla fall börjat käka lite folsyra..
  • emmsenj
    Anonym (Anonym) skrev 2017-02-15 12:14:53 följande:
    Hej! Jag kan inte så mycket om kort lutealfas och vad det kan bero på. Jag vet inte heller varför du inte får utslag på ägglossningstest. Det var ju ändå väldigt bra att allt såg bra ut när du var hos läkaren! Det är mycket bra.

    Anledningen varför man ska vänta 1 år innan man söker hjälp, om man är 35 år eller yngre är för att det faktiskt är normalt att det tar tid att bli gravid. Inom 1 år är 80 procent gravida. Inom 2 år är 90 procent gravida. Så många landsting har ju en gräns på 2 år för att börja med IVF. Sedan är ju ofrivillig barnlöshet vanligt, 1 av 5 par har svårt att bli gravida när de vill. Vården har tyvärr inte oändligt med resurser så de gränser som den offentliga vården har handlar ju också om prioriteringar.

    Jag ser att du har olika valmöjliheter. 1. Sätt en gräns (säg t.ex. april-maj) och sök då hjälp hos gynekolog för ofrivillig barnlöshet. 2. Sök privat utredning, i de större städerna finns privata mottagningar där man kan betala några tusen kr och få en tid snabbt. 3. Ljug och säg att ni har försökt 1 år.

    Lycka till och hoppas du blir gravid snart och om du inte blir det får bra hjälp hos fertilitetsmottagning.
    Tack snälla för ditt svar! Jag har ju fått utslag två gånger, och då för att jag testat många dagar i rad och även varierat tiden lite. Men ägglossningen är ju inte regelbunden, någon gång har den nog inte skett osv. 

    Jag förstår absolut varför det finns en gräns och ifrågasätter inte den om man inte har några uppenbara problem som man känner till. Det hade såklart varit stor skillnad om jag var 25 (men är nu som sagt snart 32 vilket jag inte tycker är särskilt ung för att få mitt första barn) eller om jag hade haft en helt regelbunden menscykel. Men kort lutealfas verkar ju ställa till det för många (har såklart läst på mycket om detta) men eftersom det inte verkar finnas någon forskning som helt klart visar på att det är problem så får man ingen hjälp för det av vården. Det är ju ganska logiskt egentligen - har man kort lutealfas är det svårt för ägget att hinna fästa. Och kan dessutom tyda på låga progesteronnivåer = svag ägglossning. Jag vill absolut inte ta sjukvårdens 'resurser' men nu funkar ju inte allt som det ska i mitt fall. Har dessutom diabetes typ 1 men det ska inte spela någon roll vad jag hört.

    Det var just en privat gynekolog jag gick till, och hon var jättetrevlig men jag känner ju inte att jag fick så mycket problemlösning utan vart mer lämnad lite för vinden.. Jo jag tänker kontakta dem i typ slutet av april och höfta lite för att få en utredning. Men hoppas såklart det löst sig innan dess :)
  • Jag är bara jag
    emmsenj skrev 2017-02-15 13:39:31 följande:
    Han är själv läkare så han är nog lite mer inne på vårdens spår att vänta :) Men han har i alla fall börjat käka lite folsyra..
    Män kan få bättre och fler spermier md folsyra och zink tillsammans. Var för sig funkar det inte och doserna ska vara långt högre än rdi.
  • Anonym (Anonym)
    emmsenj skrev 2017-02-15 13:46:46 följande:

    Tack snälla för ditt svar! Jag har ju fått utslag två gånger, och då för att jag testat många dagar i rad och även varierat tiden lite. Men ägglossningen är ju inte regelbunden, någon gång har den nog inte skett osv. 

    Jag förstår absolut varför det finns en gräns och ifrågasätter inte den om man inte har några uppenbara problem som man känner till. Det hade såklart varit stor skillnad om jag var 25 (men är nu som sagt snart 32 vilket jag inte tycker är särskilt ung för att få mitt första barn) eller om jag hade haft en helt regelbunden menscykel. Men kort lutealfas verkar ju ställa till det för många (har såklart läst på mycket om detta) men eftersom det inte verkar finnas någon forskning som helt klart visar på att det är problem så får man ingen hjälp för det av vården. Det är ju ganska logiskt egentligen - har man kort lutealfas är det svårt för ägget att hinna fästa. Och kan dessutom tyda på låga progesteronnivåer = svag ägglossning. Jag vill absolut inte ta sjukvårdens 'resurser' men nu funkar ju inte allt som det ska i mitt fall. Har dessutom diabetes typ 1 men det ska inte spela någon roll vad jag hört.

    Det var just en privat gynekolog jag gick till, och hon var jättetrevlig men jag känner ju inte att jag fick så mycket problemlösning utan vart mer lämnad lite för vinden.. Jo jag tänker kontakta dem i typ slutet av april och höfta lite för att få en utredning. Men hoppas såklart det löst sig innan dess :)


    Stort lycka till igen. Snart är det ju april! :) Vi ringde om utredning när vi försökt 10-11 mån men fick vänta 3-4 månader innan vi fick tid. Jag tycker ni gör rätt som väntat lite. Kanske kan ni planera något roligt tilsammans för pengarna som skulle gått till privat utredning? Jag vet att det är nästan helt omöjligt men försök ta det lugnt till april. Det är bra att ha en tydlig gräns för då blir väntan mer hanterbar. Jag kunde absolut inte ta det lugnt när vi försökt 6-8 månader för jag var så stressade och uppe i varv. Men försök för din och din mans skull för om ni behöver genomgå utredning och behandling så måste ni ha styrka och tålamod för allt i denna process tar lång tid och det är svårt att påverka det. Jag är också över 30 och har börjat acceptera att jag inte kan bestämma när vi ska ha vårt första barn. Jag har även börjat acceptera att vi kanske inte kommer få många barn, får vi ett barn är vi otroligt tacksamma. Men även om det inte blev som vi tänkt är det så mycket som är så bra och fint. Vi har försökt drygt 2 år och ska äntligen börja med första IVF-ICSI nu.
Svar på tråden Hur få hjälp av vården??