• Elefantöra

    Påkörd katt - Smärtlindring/Metacam ??!

    Hej, hoppas jag hittar någon här inne som är lite erfaren.


    Det är så att för en vecka sen blev min katt påkörd (vi misstänker det), vi åkte in akut till veterinären då han knappt kunde gå. Väl där inne så röntgades han flera gånger och vi kunde inte hitta någon fraktur (såå skönt!!). Eventuellt att han fått någon spricka men det var omöjligt att se efter så pass kort tid men allt låg jättefint vid bäckenet och ryggen!


    Vi fick åka hem igen med schema smärtlindring i en vecka, Metacam. Det har fungerat bra och han har sakta men säkert börjat bli sig själv igen.


    I måndags var sista kuren för honom enligt vet. 


    Så nu till min oro, igår (onsdags morse) hade han fruktansvärt ont igen stackarn, han fick då Metacam vid 10.00 igår men när jag kom hem efter jobbet vid 17 hade han fortfarande fruktansvärt ont och fräste/morrade av smärta. 


    Så till min fråga: Har ni någon erfarenhet vad gäller Metacam för katt? Jag vet ju att det tog ca 2 dagar för en vecka sen att smärtlindringen skulle bita ordentligt, men kan inte hjälpa min oro iallafall, vill inte att han ska ha ont. Imorse såg han också ut att vara smärtpåverkad och ville inte riktigt ställa sig upp..


     


    Ska tilläggas att han går på lådan och han äter med god aptit.


     


    Hoppas det inte blev allt för rörigt här nu och jag skulle vara tacksam att kommentarer om avlivning etc inte förekommer, vet att folk annars är ganska glada på att skriva det om katter.. 

  • Svar på tråden Påkörd katt - Smärtlindring/Metacam ??!
  • Elefantöra

    Glömde tillägga att jag gav honom ytterligare smärtlindring vid 21.00 igår (efter rådfråga av veterinären över telefon)

  • Elefantöra
    Nyfikna72 skrev 2017-02-16 08:40:25 följande:

    Prata med veterinären igen kanske? De kan säkert skriva ut mer.


    Jo jag har fått en till veckas smärtlindring utskrivet. Är bara orolig om hans eventuella sprickor har förvärrats, om det är möjligt? Och hur lång tid det egentligen borde ta innan smärtlindringen biter igen efter att han varit fri i över 24h
  • viseversa

    Tycker du ska uppsöka vet igen. Kanske behöver han ha mer smärtlindring. Stackarn. Hoppas han mår bättre snart.

  • Elefantöra
    viseversa skrev 2017-02-16 09:34:14 följande:

    Tycker du ska uppsöka vet igen. Kanske behöver han ha mer smärtlindring. Stackarn. Hoppas han mår bättre snart.


    Jag har haft telefonkontakt med dem 2 gånger igår, veterinären skrev ut smärtlindring som han ska få äta i en vecka till, så det är ordnat. Tänkte mest höra hur lång tid det tar innan smärtlindringen börjar värka igen eftersom han har varit utan i över 24h.


    Pratade med sambon nu som är hemma och kissen verkar må lite bättre så det är nog på gång att bita nu hoppas jag. Det gör så himla ont i hjärtat att se honom ha ont, han är ju vårat allt den lilla pälsbollen!

  • Snuttis2

    Vår katt blev påkörd förra året ,åkte in akut på jourtid-joursjukhus ! inga frakturerna utan troliga kors o ledbandsskador . Blev satt på 1 vecka metacam o blev bättre men inte fullt bra! Vi fortsatt att ge lite då o då och kontaktade vår ordinarie veterinär efter en tid. Han sa att dessa skador ofta tar lång tid att läka det kan ta månader och sker bäst på smärtlindring då djuret annars undviker att belasta, tappar muskler o riskerar att sne belasta kroppen i kompensation.

    Han sa att man ofta är restriktiv med långtids behandling på metacam antar för att läkemedlet är ett nsaid preparat och påverkar ex levern över tid?

    Men han sa att vår kisse borde fått metacam för en Längre period (typ en månad) snarare än en vecka utifrån skadan. För att sedan fasa ut den, så efter besöket fick vi börja om med medicinen under ungefär den tiden och ha kissen inne, med träning av oss för att stärka rehabiliteringen!

    Hon är fullt frisk idag men det tog säkert 4-5 mån innan hon var som"vanligt" igen!!!

  • Snuttis2

    Ville bara tillägga att din tydliga inställning till avlivning var skön att läsa!!! : )

    Att ha djur är ett åtagande och de förtjänar hjälp o lite tålamod när saker händer !

  • Elefantöra
    Snuttis2 skrev 2017-02-16 21:44:00 följande:

    Vår katt blev påkörd förra året ,åkte in akut på jourtid-joursjukhus ! inga frakturerna utan troliga kors o ledbandsskador . Blev satt på 1 vecka metacam o blev bättre men inte fullt bra! Vi fortsatt att ge lite då o då och kontaktade vår ordinarie veterinär efter en tid. Han sa att dessa skador ofta tar lång tid att läka det kan ta månader och sker bäst på smärtlindring då djuret annars undviker att belasta, tappar muskler o riskerar att sne belasta kroppen i kompensation.

    Han sa att man ofta är restriktiv med långtids behandling på metacam antar för att läkemedlet är ett nsaid preparat och påverkar ex levern över tid?

    Men han sa att vår kisse borde fått metacam för en Längre period (typ en månad) snarare än en vecka utifrån skadan. För att sedan fasa ut den, så efter besöket fick vi börja om med medicinen under ungefär den tiden och ha kissen inne, med träning av oss för att stärka rehabiliteringen!

    Hon är fullt frisk idag men det tog säkert 4-5 mån innan hon var som"vanligt" igen!!!


    Tack snälla för din historia! 


    Det låter väldigt likt vårat fall, skönt att höra att det gick bra för er lilla kisse! :) Alltid härligt att höra lyckliga slut.


    Jag får ta en kontakt med veterinär igen när han har gått på smärtlindring i en vecka till!

  • Elefantöra
    Snuttis2 skrev 2017-02-16 21:47:39 följande:

    Ville bara tillägga att din tydliga inställning till avlivning var skön att läsa!!! : )

    Att ha djur är ett åtagande och de förtjänar hjälp o lite tålamod när saker händer !


    Ja verkligen, vår lilla kisse har varit med om mycket på kort tid (under 2 år) (fjäder rakt in i tandköttet, bett i svans av en hemlös katt, epilepsi (som han äter medicin för livet ut) och nu den här olyckan) 


    Ja, jag skulle kunna göra vad som helst för min katt (så länge det är "humaniskt" gentemot honom självklart), men skulle aldrig låta honom somna in för att det inte finns tid eller pengar utan det är en självklarhet att göra allt jag kan. Han är en kämpe min lilla kisse och en otrolig livskamrat, så det här ska han klara! :) 

  • Snuttis2

    Hon mår prima o det kommer säkert er göra så småningom ! Mina djur är typ mina barn o även om alla inte ser dem som annat än djur är de åtaganden man har valt!!!

    Har flera katten men vår ena lyckas på något vis med det mest spännande anledningar till veterinären : )

    Har haft innekatter förut vilket varit betydligt lugnare för mig men bor halvt på landet idag o ser verkligen hur de njuter av friheten så kan har inte hjärta att begränsa den!

    Djur är ju stora personligheter o bidrar till familjen på fantastiska sätt!

  • Elefantöra
    Snuttis2 skrev 2017-02-17 18:01:16 följande:

    Hon mår prima o det kommer säkert er göra så småningom ! Mina djur är typ mina barn o även om alla inte ser dem som annat än djur är de åtaganden man har valt!!!

    Har flera katten men vår ena lyckas på något vis med det mest spännande anledningar till veterinären : )

    Har haft innekatter förut vilket varit betydligt lugnare för mig men bor halvt på landet idag o ser verkligen hur de njuter av friheten så kan har inte hjärta att begränsa den!

    Djur är ju stora personligheter o bidrar till familjen på fantastiska sätt!


    Precis så känner jag för min katt med, känns nästan som jag skriver med mig själv ;) hehe


    Va skönt att hon mår bra och att det gick så bra för henne!
    Vi har sista smärtlindringsdosen ikväll men har tänkt trappa ner i någon dag extra så det inte blir som en käftsmäll för honom igen och hoppas att han blivit något bättre.


    Vi bodde i lägenhet för 2,5 år sen och hade honom inne då men som du säger, jag märker hur lycklig han är av att vara ute (vi köpte hus ute på landet för 2,5 år sen). Trots att det gör mig oroligare så gör det mig varmt i hjärtat att han kan få gå ut/in som han själv vill (ja nästan, vill gärna ha honom inne på natten).


     

  • Glinda från Oz

    Min katt kom precis som din hem en dag och kunde knappt gå, jag trodde han hade blivit påkört men det visade sig att han troligtvis fastnat i något och skadat ledbandet ganska illa. Veterinären skrev ut Metacam 10 dagar han blev mycket bättre första veckan sedan stannade förbättringen av. Då jag slutade med Metacamen blev han sämre och muskeln i ena bakbenet blev synligt mindre. Jag bokade ett återbesök och han fick Metacam 10 dagar till. Totalt sett tog det sex veckor innan han blev bra.

    Det kan ta tid innan sådana här skador läker och av vad jag förstår efter att ha pratat med andra är veterinärer ofta lite väl optimistiska med läkningstiden. Det ska ta 3 timmar för Metacam att verka fullt ut (något länge om katten ätit precis innan) Men tänk på att det är antiinflammatoriskt också och att katten kanske tänker att om det gjorde ont att du rörde vid honom igår så birde det göra det idag också.

  • royce

    Stackars lilla kissen :(
    Att trappa ner gradvis kan vara en bra idé. Och att vara väldigt noga med att ge samma tid på dygnet så mängden i kroppen hålls stabil och inte åker så mkt berg-och-dalbana.
    Alla reagerar ju också olika på medicin. Er kisse kan ju vara extra känslig mot svängningar så ni kanske behöver trappa ner med t.ex. först hälften i några dagar och sen hälften av det i några dagar till innan ni slutar helt.
    Hoppas kissen mår bättre snart!

  • Elefantöra
    Glinda från Oz skrev 2017-02-22 16:10:35 följande:

    Min katt kom precis som din hem en dag och kunde knappt gå, jag trodde han hade blivit påkört men det visade sig att han troligtvis fastnat i något och skadat ledbandet ganska illa. Veterinären skrev ut Metacam 10 dagar han blev mycket bättre första veckan sedan stannade förbättringen av. Då jag slutade med Metacamen blev han sämre och muskeln i ena bakbenet blev synligt mindre. Jag bokade ett återbesök och han fick Metacam 10 dagar till. Totalt sett tog det sex veckor innan han blev bra.

    Det kan ta tid innan sådana här skador läker och av vad jag förstår efter att ha pratat med andra är veterinärer ofta lite väl optimistiska med läkningstiden. Det ska ta 3 timmar för Metacam att verka fullt ut (något länge om katten ätit precis innan) Men tänk på att det är antiinflammatoriskt också och att katten kanske tänker att om det gjorde ont att du rörde vid honom igår så birde det göra det idag också.


    Vad skönt att han tillslut blev helt återställd, så jobbigt när ens djur inte mår bra, usch jag tycker det är fruktansvärt.


     


    Nu har vår lilla kisse varit utan Metacam sen i fredagskväll, jag trappade ner i några dagar så det skulle bli bekvämt för honom. Sammanlagt åt han Metacam i 2,5v och mår nu bra utan smärtlindring (såå skönt, vilken sinnesro)!!


    Han är fortfarande något försiktig när han hoppar upp på fönsterbrädor etc (försökt få honom att låta bli ett tag, men hur tusan ska man kunna göra det? hehe)


    Han fick gå ut en liten sväng i söndags under uppsikt men vill gärna ha honom inne i 1v till så jag vet att han är rörlig till 110%
    Han fortsätter att äta/dricka felfritt och använder lådan som han bör, så hela den biten har under hela sjukförloppet fungerat väldigt bra och det fortsätter i samma riktning. - Skönt!

    Skulle säga att han är nästintill helt återställd redan nu. Idag är det 3 veckor sen på dagen det hände, så jag antar att vi har haft väldigt tur den här gången.
    Nu är det bara hålla tummarna på att han är lite mer försiktig ute så man kan roffa åt sig lite mer sinnesro, och att era katter också är försiktiga!


    Vill rikta ett stort TACK till alla i min tråd som har delat med sig av sina berättelser och tips. Det värmde mycket i oron.  


     

Svar på tråden Påkörd katt - Smärtlindring/Metacam ??!