Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

    Samtal med SCB, ha 12.000 till oväntad utgift?

    Jag hade ett samtal med SCB igår som ville ställa lite frågor.


    En av frågorna var "Skulle du eller ditt hushåll inom en månad klara av att betala en oväntad utgift på 12.000 kronor utan att låna eller be om hjälp?"


    Det har fått mig att fundera på vad det skulle kunna vara för "oväntad utgift"?
    Har ni några exempel?


     


    Jag är ensam med 2 barn på heltid, sjukskriven på heltid med lägsta sjukpenningen.Vi går runt men inte mycket mer än så.
    Jag har inget sparande men har aldrig heller känt behov av det. Dels för att ett sparande skulle innebära lite snålande, men också för att jag inte ser vad för "oväntad utgift" som skulle kunna inträffa. Vi har ingen bil, inga djur etc eftersom jag anser att vi inte har råd.

  • Svar på tråden Samtal med SCB, ha 12.000 till oväntad utgift?
  • Anonym (Jag)

    Tack för svaren. Känner mig dock fortfarande "safe".


    Ja, jag bor i hyresrätt, så jag behöver inte tänka på tvättmaskinen, diskmaskinen, kyl etc. Om jag valde att  bodde annorlunda (hade råd) så skulle jag förmodligen räkna med ett par tusen i buffert utifall att nått skulle gå sönder.
    Dator/tv etc ser jag inte som ett problem. Det är lyxvaror och skulle nått sånt gå sönder så får vi väl stå ut utan tills vi sparat ihop till nytt även om det skulle ta lite tid. (Nu har vi 3 lite äldre datorer hemma så vi klarar oss). Känner inte behov av tv etc. Likadant om ev kläder skulle bli förstörda i tvätten, vi har så mycket att det skulle kräva att åtminstone 20 maskiner blir förstörda, risken är minimal.


    Tandvård blir ej dyrt för mig då jag har "nödvändig tandvårds-kort". Dvs, jag betalar vanlig sjukvårdstaxa typ 100:- per gång för det som är nödvändigt att göra. Även där hade jag förmodligen prioriterat annorlunda om jag inte haft det. (Hade jag inte varit sjuk så hade jag inte haft kortet, men då hade jag också kunnat jobba och haft en bättre inkomst och kunnat spara).


    Jag försöker skydda saker med koder etc så att barnen inte kan köpa någonting varken via datorn eller mobilerna, kan inte ringa utomlands och har en spärr på max månadskostnad. Har inga släktingar långt bort, de som finns bor i samma stad.


    Terminsavgifter på 3500 sätter jag mig inte i, eftersom vi inte har råd.
    Barnen har 2 aktiviteter i veckan. Kostar oss totalt 400:- per år.


    Har pratat med FK och skatteverket så det dras mer än vad det ska till skatten, så varje år får jag tillbaka omkring 2000-3000:-.

    Jag tänker att allt som rabblas upp är saker man faktiskt kan se och förebygga. Ja det vore väl om man drabbas av en brand och hela bostaden brann ner. Då skulle man ju behöva de där extra pengarna.

  • Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2017-02-16 10:04:53 följande:

    Sen finns det saker som att elbolaget, dagis eller fk har räknat fel tidigare så att det kommer en stor efterräkning plötsligt.


    Då tänker jag att det är väldigt bra att själv vara medveten om vad saker kostar eller ta reda på det. Läsa igenom information eller avtal ordentligt så att man klarar av att förebygga.
  • Anonym (Jag)
    Monchichier skrev 2017-02-16 10:29:09 följande:
    Har man en buffert slipper man dock att lägga all den tid och energi som det faktiskt tar att jobba förebyggande. 
    Jag menar, jag skulle tex aldrig kunna tänka mig att stå i telefonkö i 45min hos försäkringskassan bara för att försäkra mig om att de drar rätt (eller mer) skatt.

     


    Sant. Du har en poäng.


    Jag lägger kanske 30 minuter i kö där för att kolla det 1 gång om året.
    Jag har omkring 5000:- kvar efter räkningar varje månad och det ska gå till kläder, nöjen, mat (med allergier). Så för mig är det ett val jag gör att förebygga istället för att dra ner på t.ex nöjen. Jag vill kunna unna mina barn att gå på bio någon gång och sånt. Det hade vi inte haft råd med om jag skulle lagt undan säg 300:- i månaden.

  • Anonym (Jag)
    elin1989 skrev 2017-02-16 10:33:34 följande:
    Men de frågade för att få en uppfattning av din ekonomiska situation, sen att du känner dig safe hör ju inte riktigt till. Även om du inte kommer att behöva betala 12000 i reparationer så är det ett mått på en persons ekonomiska situation, alltså har du tillgång till 12000 när allt i vardagen är betalat? Eller skulle du behöva skuldsätta dig. Att du inte behöver de extra pengarna är inte relevant, de vill bara ha statistik på vad folk har för tillgångar.

     


    Jag förstår vad dom ska ha uppgifterna till.
    Jag förklarade enbart varför jag undrar vad som gör att folk skulle kunna hamna i en sådan situation. Dvs. Den här tråden handlar inte om Scb, utan om att jag vill vidga min förståelse för andra människor.


     


     


    Monchichier skrev 2017-02-16 11:22:26 följande:
    Jag blev bjuden på mitt syskons bröllop i somras, 58 mil bort. 2.000kr t.o.r. per person skulle det ha kostat att åka på annat sätt än bil. Och så kostade hotellnätter där minst 2500kr/natt och man fick själv stå för någon lunch. Det var från fredag-söndag så två nätter. Nu körde vi dit så resekostnaden kom ner betydligt, men den helgen kostade ändå för oss fyra över 7.000kr
    Nu kan man diskutera hur mycket "oberäknad" utgift det här var, eftersom vi känt till det några månader i förväg. Men säg att inbjudan bara kommer en månad innan. Skulle du då ha tackat nej fastän det var en obligatorisk närvaro? 
    Och även fast du skulle få inbjudan ett halvår innan så är det över 1.000kr i månaden du skulle behöva lägga undan och du får 1.000kr i "oberäknade utgifter" i flera månader. Skulle det funka för dig?


    Jag tänker att jag skulle tacka nej om en sådan inbjudan dök upp, även om jag rent ekonomiskt skulle ha råd att lägga undan de pengarna (dra in på nöjen, fredagsgodiset, äta billigare etc så skulle jag nog kunna spara 2500 i månaden).

    Men jag tänker också att jag rent socialt oftare umgås med människor som är i en liknande ekonomisk klass som mig själv varför risken är minimal att det sker.
    I min bekantskapskrets/släkt tror jag att de flesta har relativt låg/medel inkomst. Även om nu någon av de närmsta skulle få ett uppsving i ekonomin och bjuda till någonting sådant så får man väl hoppas på att förståelsen är större än egot?
    Jag har ganska svårt att se att jag eller någon av mina närmsta skulle bjuda in till någonting (vad det än är) som skulle kosta mer än en låg eller obetydlig summa för sällskapet. Runt 100:- som max kanske. Jag vet att vi haft grillfester vid några tillfällen där man "ska" betala 200:- per person för mat och dricka men har man inte ekonomisk möjlighet så har man fått lägga den summan man ansett sig ha råd med. Jag vet att ingen av oss har krav på att komma med födelsedagspresenter på barnens dagar t.ex. Hellre bara dyka upp utan nått än att skita i det för att det kostar.

  • Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2017-02-16 14:23:49 följande:
    Har du fått en ökad förståelse för andra männsikor?

    Att då använda sig själv, hyresrätt, inga djur, ingen bil, som måttstock blir då lätt fel. Många andra människor har hus, djur, bil mm. Saker som gör att det plötsligt kan uppstå en hög oförberedd engångskostnad och behov av en bufferet.

     


    Ja det tycker jag. Jag förstår att bilen kan rasa, djur kan behöva veterinär, men nu när jag fått flera förslag på saker som kan inträffa så förstår jag också att det är svårt att förutse om ett flertal av de sakerna skulle inträffa samtidigt även om man har en buffert.

  • Anonym (Jag)
    skumgodis123 skrev 2017-02-16 15:11:21 följande:

    Ha ALLTID en buffert! Herregud, tur att du klarat dig såhär länge, eftersom du har låg inkomst för övrigt så har du heller inget överflöd att ta av från lönen varje månad. Exempel på saker som kan hända.

    Du får ingen inkomst en månad. Hur köper du mat, betalar hyra, räkningar,busskort?

    Ditt boende brinner upp. Har du råd att punga ut 2 hotellnätter kontant?

    Du+dina barn missar ert flyg/tåg och behöver köpa nya biljetter för de absurda överpriser som gäller nära avgång.

    Anhörig skadar sig och är döende i Spanien, du vill åka dit omedelbart.

    Du måste flytta akut 200km bort. Flyttfirmor är dyra.

    3 sängar går sönder samtidigt.

    Kom inte och säg att man ska ta på avbetalning. Men låg inkomst blir det ännu värre. Känns inte säkert. Om du först tar flyg och tåg på avetslning, och sen inte får inkomst nästa månad. Skulden tickar på och du har inte råd att betala ens halva skulden per månad.


     


    Ja hittills har jag alltid lyckats lösa det mesta och då har jag haft eget boende i snart 20 år, och barn i 12 år. Har hänt nått enstaka tillfälle att jag delat hyran så jag betalt hälften nästkommande månad. Behövt sova hos vänner när det blivit översvämning hemma. Behövt köpa ny säng men sprang på en fräsch på en köp o sälj sida för en hundring. (Dom skänks dagligen på diverse sidor här och har man inte råd så why not).
    Jag har aldrig tagit något på avbetalning, aldrig haft lån. Därav rätt låg förståelse för hur man kan hamna i olika situationer, och därför jag frågade. Jag vill nog utgå från att de flesta planerar, försöker förutse och förhindra.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (qw) skrev 2017-02-17 08:19:58 följande:
    Om man inte har några utgifter alls från början är ju risken minimal att man skulle få oväntade sådana. Får man dessutom vända på varenda öre för att få ekonomin att gå ihop hela månaden är det oerhört svårt att argumentera till varför man skulle leva på enbart havregrynsgröt i ett år för att ens ha möjligheten att bygga upp en buffert. Saker och ting tenderar att lösa sig ändå och skulle något oväntat hända så får man liksom vara lite fantasifull, lite lösningsorienterad och trolla med knäna. Det är inte enklare än så.
    Precis så jag tänker!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Farligt) skrev 2017-02-17 09:32:25 följande:

    Så om ditt barn har sönder något annat barns nya, dyra mobil/cykel/elbil osv så kommer du inte erbjuda dig/ha möjlighet att betala? Om ditt barn ta sönder någons fönster, repar en bil osv så kommer du inte betala?

    Om fk får nya riktlinjer/läkaren gör en ny bedömning osv och du blir nekad sjukpenning så kommer du inte ha pengar att försörja dig och barnen under tiden du överklagar?

    Du beskriver också att du klarat några kriser med vänners hjälp. Du har fått sova hos vänner osv. Om dessa vänner inte har plats/råd att låta er sova över så hamnar ni på gatan? Scb menar även detta som en oförutsägbar utgift. Det kostar för dina vänner att ha er boende där. Vill inte vänner ställa upp på denna kostnad ( som egentligen borde vara din oförutsägbara utgift, inte din väns) så måste du ju ha pengar till vandrarhem.


    Nej. Det kostar faktiskt inte för mina vänner att låna ut sin soffa (om vi inte skulle råka bli kvar väldigt länge och orsaka ett slitage på den). Givetvis betalar jag fortfarande vår egen mat, toapapper etc även om jag skulle sova hos någon annan. Kostar precis samma som hemma.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Kille) skrev 2017-02-17 10:02:49 följande:
    Så om barnen pangar x antal fönster i skolan, eller repar bilar t.ex. så menar du att det går på försäkringen? Kolla upp det! Stämmer inte. Försäkring täcker olyckor, inte skadegörelse

    Klart att bolaget betalar för repad bil om de inte finner förövaren, finner de förövaren så blir man skadeståndsskyldig.

    Om ts barn har sönder grannens ipad så skulle du alltså tycka "skyll dig själv att du inte hade drulleförsäkring med 0 självrisk"... ?

    Herregud, förlita sig på soc istället för buffert. Ta ansvar istället! Det finns en o annan barnfamilj som blir av med lägenheten om man inte sköter hyran

    Nu har jag inte direkt några odågor till barn (inte än iaf). Än så länge vet dom mycket väl skillnaden mellan rätt och fel och skulle inte få för sig att medvetet förstöra någon annans saker. Tvärtom är mina barn väldigt försiktiga jämfört med sina vänner, eftersom dom växt upp med att "om saker går sönder så kan vi inte köpa nytt".


    Om något går sönder av misstag får man ju liksom lösa det. Men även där så kan jag garantera att mina barn inte ens får leka med grannens ipad/mobil när jag är närvarande. Vi bor nära skogen. De kan faktiskt gå ut och bygga en koja istället. Men är jag närvarande är det mitt ansvar, om jag inte är det så är det faktiskt den närvarande vuxens ansvar (grannes ansvar) att se till att en eventuell ipad hanteras riktigt. Närvarande föräldraskap kallas det.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Farligt) skrev 2017-02-17 11:52:23 följande:
    TS skriver att hon fått bo hos vänner vid översvämning. Vilket är ganska illa att förlita sig på, speciellt då hennes vänner har lika tajt budget. Hon förstår då inte att det faktiskt kostar för vännerna att ta emot ts och två barn. Har TS utrymme i sin budget för att agera jourhem till en familj? Nej. Då kan hon inte förlita sig på vänner istället för buffert.

    De flesta försäkringar har en SJÄLVRISK. Att teckna en försäkring som täcker skadegörelse, självriskdrulle osv är ganska dyrt per månad. Men det måste uppenbarligen TS och dina vänner göra. TS vänner har dålig ekonomi själv. Men dom förväntas teckna mycket dyra försäkringar för barnens saker? Dom stackars ungarna får aldrig en dyr sak hemma. Om dom får en dyrare sak av ex mormor så måste föräldrarna lägga undan den när TS barn ( eller dina) kommer på besök. Alternativt så får dom acceptera att sakerna kan gå sönder och föräldrarna vägrar ta ansvar.

    Jag själv skulle aldrig kräva någon på betalning för en sak som gått sönder av misstag. Men jag har en trygg ekonomi och en bra BUFFERT för sådana saker.

    Jag skulle däremot alltid betala om jag eller mina barn skulle ha sönder något hos någon annan. Jag vet ju inte om den andra familjen har det mkt knapert. Mitt barn kanske ta sönder en sak som barnets föräldrar aldrig någonsin har råd att köpa igen...
    Anonym (Farligt) skrev 2017-02-17 11:54:41 följande:
    Ta ansvar istället är ingen dum idé. TS skriver själv att hon tycker det är onödigt att spara. Hon lägger hellre pengarna på biobesök. Hon förstår inte att hon väljer biobesök framför att kunna betala ex tillfälligt boende, saker som går sönder osv och låter sina vänner stå för det istället.

     


    Som jag skrev ovan så har mina vänner inte behövt betala ett rött öre för att vi fått övernatta hos dem. Och ja, jag skulle ha råd att låta någon låna min soffa Aka, agera jourhem, men då utgår jag ifrån att de precis som jag står för sina egna kostnader. Maten kostar inte mer för att man bor hos någon annan.


    Onödigt att spara och lägger hellre pengarna på biobesök är lite väl övertolkat.
    Jag lever alltså ungefär en tusenlapp under existensminimum varje månad och har gjort så i många år. Hur många biobesök tror du själv det blir på ett år?

  • Anonym (Jag)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-17 21:40:53 följande:

    Den lägsta sjukpenningen i Sverige är noll kronor. Så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg, går du på socialbidrag?

    Om du äger ditt boende kostar det mycket om ugnen eller vitvarorna går sönder eller om något annat går sönder t,ex värmepannan.

    Sjukpenning är ingen säker inkomst, vad gör du om socialen/Försäkringskassan inte godkänner ditt läkarintyg en dag?


    Nej jag har inte ekonomiskt bistånd, men jag ligger under normen.
    Får ut omkring 3000:- i sjukpenning.


    Om sjukpenningen mot förmodan skulle bli indragen, vilket jag har svårt att tro då jag är under utredning för permanent sjukersättning, så skulle jag ta ut föräldrapenning...

    På den skulle jag kunna gå ytterligare 2 år och under den tiden lösa problemet på ett eller annat sätt.

  • Anonym (Jag)

    Sen tänker jag att om någonting skulle inträffa med min hyresrätt så skulle förmodligen värden gå in och stötta upp om man nu mot förmodan inte skulle kunna lösa problemet själv.

    Var en brand i området för nått år sedan och redan några timmar senare hade samtliga drabbade 12 familjer, blivit erbjudna platser i tillfälliga ersättningslägenheter och vandrarhem.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Tandfen) skrev 2017-02-17 21:51:52 följande:

    Denna månaden gick en kindtand sönder för mig (3900kr) och hunden blev sjuk (14700kr) så inga problem att komma upp i oväntade utgifter. Har buffert så det var inga problem.


    Bra. Men finns risken att man hamnar i sådana lägen så SKA ju en buffert gå hand i hand med det tänker jag.

    Jag skulle "ha råd" att skaffa en bil också. Skulle kunna betala bensin, skatt etc. Men jag skulle inte klara av om den rasar och ger mig en "oväntad utgift". Eftersom den oväntade utgiften för mig är en väntad eventuell utgift så skaffar jag mig inte bil. Verkar vara många som inte tänker så utan står helt handlingsförlamade när det kommer oväntade väntade utgifter.

  • Anonym (Jag)
    Ramborg skrev 2017-02-17 23:48:19 följande:

    1. Någon (du? Ett barn?) missar stänga kylen ordentligt, allt däri blir förstört, samtidigt som

    2. Du råkar tappa en nyöppnad paket välling i golvet och

    3. Ditt ena barn blir sjukt. Du behöver köpa vätskeersättning och barnalvedon, dessutom är barnet jätteolycklig och vägrar äta så du skulle gärna laga önskekost till honom/henne, samtidigt som

    4. Det går löss i ditt andra barns skola och du måste lusbehandla hela familjen med såna där dyra schampo.

    Det finns många situationer där jag verkligen varit tacksam över min buffert.


    Vardagssaker, som man enligt mig inte behöver ett sparkonto för att lösa.


    1. Jag klarar mig även om jag skulle behöva köpa allt i kylen nytt. Jag har ett större lager av torrvaror hemma som gör att vi skulle klara oss minst 2 veckor utan att handla nytt över en natt.

    2. Välling är det ingen av barnen som dricker, men när en av dem gjorde hade jag alltid minst 2-3 paket hemma samtidigt. Förebyggande, just utifall att ekonomin skulle vara sämre en månad eller om vi skulle va sjuka och inte orka åka till affären.

    3. Vätskeersättning gör man själv och barnalvedon och diverse andra mediciner har jag ett lagom förråd av hemma, vilket gör att risken är liten att en sådan situation skulle kunna uppstå. Eventuell önskekost har jag råd att fixa, eftersom jag inte stoppat undan dom pengarna på sparkontot.

    4. Jag har lustigt nog faktiskt lus-schampoo hemma också (vilket förvånar mig själv eftersom vi aldrig haft löss så jag vet inte varför jag köpt det). Men ja, jag skulle ha råd med det också. Samtidigt som allt det ovanstående.

  • Anonym (Jag)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-18 10:57:14 följande:
    Varför får du inte socialbidrag om du ligger under normen och hur kan du klara dig på 3000 kronor månad+ barnbidrag och underhåll? Bara hyran måste ju vara på minst 3000 kronor.
    Barnbidrag, underhåll, sjukpenning, bostadsbidrag, bostadstillägg.

    Ja jag har en hyra på omkring 8000. Väldigt dyr sådan. Bor centralt i storstad och barnen har egna rum. Också det ett val jag har gjort istället för att skaffa buffert.
  • Anonym (Jag)
    Alexi skrev 2017-02-19 16:20:54 följande:
    Då har du alltså sjukersättning, inte sjukpenning? Eftersom bostadstillägg bara gäller för de som har just sjuk- eller aktivitetsersättning eller är pensionärer. Det gör ju viss skillnad att ha sjukersättning eftersom då är ju den stadigvarande och utbetalningarna kan inte plötsligt dras in eller missas som med sjukpenning.

     


    Nej det har jag inte. Jag har sjukpenning.


    Sjukersättning är f.ö betydligt högre. Då hade jag åtminstone legat över existensminimum.

  • Anonym (Jag)
    Alexi skrev 2017-02-21 21:14:20 följande:

    Ts, har du sjukpenning har du garanterat inte bostadstillägg.

    Och sjukersättning är ofta lägre än sjukpenning, eftersom sjukpenning baseras på den senaste riktiga inkomsten och är ca 80 procent medan sjukersättning är 64 procent av genomsnittsinkomsten 3-5 år tillbaka. Grovt förenklat.


    När jag hade sjukersättning och bostadstillägg hade jag omkring 10.700 i månaden. Med sjukpenning+tillägg nu har jag ca 7.800, varav sjukpenningen är 3 869 kr. 

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2017-02-22 17:52:15 följande:

    När jag hade sjukersättning och bostadstillägg hade jag omkring 10.700 i månaden. Med sjukpenning+tillägg nu har jag ca 7.800, varav sjukpenningen är 3 869 kr. 


    Aktivitetsersättning menade jag i första meningen.
Svar på tråden Samtal med SCB, ha 12.000 till oväntad utgift?