• Fru Ve

    5-åring som trilskas vid bilåkning - hur skulle ni ha gjort?

    Har haft bekymmer nu ett tag med min 5-åring som ställer till scener och trilskas då vi ska ta bilen till förskolan och sen till skolan med hans storebror. Det är främst mot mig som mamma som han trilskas. Han knäpper loss bilbältet då jag backar ut bilen, och gör detta upprepade gånger. Kan öppna bildörren då jag börjar köra, sitter och skriker det högsta han kan i bilen.... När vi försöker prata om det (när han till slut lugnar sig) så kan han inte riktigt förklara varför han gör så här. Jag tolkar det som att det är en liten "krisreaktion" då han snart ska få syskon. Jag är sjukskriven och kan tyvärr inte promenera till förskolan/skolan med barnen som jag annars brukar göra. Han är mammig och vill väl helst vara hemma med mig på dagarna/har seperationsångest. Samtidigt KAN jag inte ha honom hemma hela dagarna då jag har sån foglossning så jag inte kan gå utan kryckor, och kan absolut inte gå ut mer än till/från bilen. Sen sover jag uruselt nattetid och måste få sova lite dagtid för att orka överhuvudtaget. Så att han är hemma går inte. Han trivs på förskolan och har kompisar där, är alltid strålande glad då jag hämtar. Han går på förskola 8.15-14 varje vardag.

    I morse höll storebror på att komma för sent till skolan på grund av 5-åringens trilskande. Jag blev mycket frustrerad och det var mycket tjafs innan han till slut gav med sig och satte på bälte. Hur ska jag lösa detta?

    * Låta pappan lämna istället innan jobb? Men då måste sonen gå på fsk från kl 6.30 varje morgon istället. Känns onödigt och inte så bra. 

    * Låta storebror komma för sent till skolan? Ingen bra idé heller.

    * Låta storebror gå till skolan istället för att åka bil? Känns lite taskigt då han ofta har rätt tung väska med sig och det är 1 km att gå, och vi ska ändå ta bilen samma väg....

    * Åka mycket tidigare så vi hinner bråka ute 15-30 minuter innan han ger sig? Nackdelen är att vi då måste sitta länge utanför skola/förskola och vänta i bilen om han INTE trilskas....

    Hur skulle ni ha gjort? Jag är väldigt trött och kan inte tänka just nu. Sonen är mycket lugn och sköter sig på förskolan och även med andra vuxna, så jag gissar att detta har med mig att göra på något vis. Har tyvärr inte världens längsta stubin heller på grund av den dåliga sömnen och smärta så lämningen på fsk blir otrevlig och inte bra känner jag =(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-16 12:05
    Kom på ett alternativ till - att muta med något om han sköter sig. Men då känns det som om det måste vara någon direkt positiv koppling, kanske godis då vi kommer fram till förskolan... inte så himla pedagogiskt känns det heller =/

  • Svar på tråden 5-åring som trilskas vid bilåkning - hur skulle ni ha gjort?
  • Annelie 76

    Har ni ingen barnspärr på bildörren? Annars kanske du kan låsa så han inte får upp den. Hindra är ju oftast enklast.

  • sina

    Jag hade låtit pappan ta den lilla även om det blir tidigt, och släppt den stora att gå själv. Och stannat kvar hemma och vilat.

  • elyse

    Han är ändå ganska stor - fråga honom om han hellre blir lämnad supertidigt av pappan. Utan att lägga för mycket skuld på pojken så förklara att nuvarande situation inte är hållbar och nu måste ni komma fram till en lösning. Vad tror han själv? Spela I-pad i bilen kanske? Ibland är det jätteenkla mindre ändringar som krävs. Jag är ungefär i samma situation själv. Gravid, foglossning (fast inte alls lika illa som din), måste ta igen sömn på dagen... Och en treåring som ibland vägrar klä sig, gå nedför trappan och till bilen...

  • Alexi

    Låt storebror gå själv och kör dit väskan när du lämnat lillebror. Så slipper ni det stressmomentet.

    Sen måste det vara nolltolerans på att ta av sig bältet, öppna dörren osv. Förklara tydligt att vara gång han gör så måste du stanna bilen och ni sitta i bilen och vänta (tråkigt). Ta med öronproppar och en bok och vänta ut honom.
    Borde det inte gå att låsa hans dörr från framsätet för övrigt.

  • dfuoih

    En bra muta i bilen kan vara platta/telefon eller liknande.
    Men låt pappan lämna om det inte löser sig. Det är ändå en begränsad tid det handlar om.

  • MagiskMamma

    Det här är ju en känslig ålder. Det är nu som barnet börjar greppa abstrakta begrepp som döden, till exempel. Så det kan finnas en för barnet omedveten rädsla som kommer ut som ilska och trots. Tankar om att du tex inte kommer tillbaka för att hämta.

    Försök börja förbereda 5-åringen en stund innan ni kliver ut genom dörren. Var glad och lugn, berätta hur mycket du ser fram emot att när ni ses på eftermiddagen och kommer tex läsa saga i soffan, kramas, leka någon lek. Det här kommer 5-ringen antagligen att ha glömt till eftermiddagen, men i stunden ger det en känsla av trygghet.

    När ni är i bilen, ge 5-åringen en känsla av delaktighet. Gör en grej av att ni spänner på er bältena, tex, vem gör det först. Eller tex så får syskonen hjälpa varandra med bältena och du kan vara "kontrollant" som på tåg... eller att det är en rymdraket ni sitter i... gör en rolig grej av det. 

    Viktigt är att du försöker se 5-åringens känslor i detta och möter upp dem.

  • Fru Ve

    Tack för alla tips, man blir helt blockerad själv och vet inte vad man ska göra... Tror jag ska dels kolla hur man låser barnlåset och sen muta med typ kolla på Youtube på telefonen när han sköter sig. Funkar det inte får pappan ta över helt enkelt. Tycker det är synd bara att behöva ha längre dagar på fsk bara för det.... tänk att barn bara inte kan förstå ibland.

Svar på tråden 5-åring som trilskas vid bilåkning - hur skulle ni ha gjort?