• Kokosflingor

    Förskollärare byta yrke

    Hej!


    Känner mig sliten & slut som förskollärare. Orkar inte mer. Någon som bytt yrke? Till vad? :) Förslag på kort utbildning till annat? 

  • Svar på tråden Förskollärare byta yrke
  • snedtak

    Vad vill du arbeta med?

    Förslag på yrken med kort utbildning är annars tex:
    CNC-operatör, flygledare, redovisningsekonom, mäklare, nätverkstekniker, lokförare...

  • Zetabeta

    Min kompis bytte till först administration inom förskolan, sen administration på ett företag inom en helt annan branch. Hon verkar väldigt nöjd med sitt val.

  • legomum

    Många förskolelärare som byter yrke nu... (eller flera som jag vet om iaf)

    Administratör/medicinsk sekreterare, dagtid och lönen ligger någorlunda lika.

    Har du någon hobby som du skulle vilja titta närmare på tex konditor?

    (Jag bytte från barnomsorgen till handikappomsorgen. Blev annat schema dag/kväll/helg eller natt. Fungerade ett tag sedan ledsnade jag på det.

    Allt beror ju på vad du gillar och är bra på. Lycka till!

  • Kokosflingor

    Hej! 


    Tack för tips! Är inne på något med administration. Har provat söka lite administrationsjobb men inte fått napp. Gick nån kurs i "ekonomi för icke-ekonomer" också, men vet inte riktigt hur jag ska göra.  Hmm. Ska titta lite på era förslag  

  • Anotherone

    Vill du lämna skolan/förskolan helt? Annars kan ju finnas en marknad för förskollärare även på andra ställen, typ inom skolomsorgen centralt på tex. en kommun, där man arbetar mot föräldrar med kurser i föräldraskap och liknande. Eller på en öppen förskola.
    Har också en vän som byggde på med extra pedagogik och svenska, för att sedan gå in och arbeta med läromedel för skolan.

  • Kokosflingor
    Anotherone skrev 2017-02-24 10:27:40 följande:

    Vill du lämna skolan/förskolan helt? Annars kan ju finnas en marknad för förskollärare även på andra ställen, typ inom skolomsorgen centralt på tex. en kommun, där man arbetar mot föräldrar med kurser i föräldraskap och liknande. Eller på en öppen förskola.
    Har också en vän som byggde på med extra pedagogik och svenska, för att sedan gå in och arbeta med läromedel för skolan.


    Nej vill nog lämna helt.. Känner bara enorm stress och ångest inför att gå till jobbet. Det handlar främst om att det är så stor barngrupp och att man måste bemöta så många, både föräldrar och barn.. Får verkligen ångest. ;/ 


    Men tänkte väl läsa lite administrationskurser tror jag... Hoppas de leder till något :) 

Svar på tråden Förskollärare byta yrke