• mmmmn

    Jag har ingen motivation

    Jag vill verkligen gå er i vikt, det finns 1000 skäl att gå ner 25 kg. Jag vantrivs i min kropp. Och ändå så saknar jag motivation att ta tag i mig själv. Varje gång som jag försöker gå ner i vikt så tror jag inte på mig själv och det resulterar i att jag ger upp. Egentligen kan jag lösa det här bara genom att äta färre kalorier men jag har glömt hur det är att vara smal.

    Har ni några tips på hur jag kan lära om och förändra mitt tankesätt?

    Om man har försökt massa gånger, vad behöver man göra annorlunda för att klara det? Eller vad motiverar? Jag tror att jag kommer få lite hänghud om jag går ner och jag tror att det också gör mig omotiverad.

  • Svar på tråden Jag har ingen motivation
  • Anonym (Tjej)

    1. Hitta delmål. Det tar lång tid att gå ner 25 kg, för långt fram för att orka överblicka motivationsmässigt.

    2. Gör antingen något stort i början så du ser resultat fort och blir motiverad av det eller gör någon liten förändring som är lätt att hålla (typ byt ut ett mål ngt mer kalorifattigt). Det som funkar bäst för dig av dessa.

    3. Välj en enkel metod att gå ner i vikt typ halvera kalorimängden varannan dag. Då behöver du bara vara duktig en dag och kan få belöning dagen efter och äta vad du vill. En dag brukar man kunna stå ut.

  • Anonym (morsan)

    Har du barn? Fundera i så fall på hur de skulle vara hjälpta av att du går ner i vikt. Hur länge extra orkar du leka med dem om du går ner 5 kg? Hur länge extra får de behålla dig i livet om du blev normalviktig?

    Ha mindre delmål. 25 kg är mycket på en gång. Ha som mål att du ska gå ner två klädstorlekar till i juni istället eller något. Glöm inte att belöna dig genom att ta en shoppingrunda när du nått dit, och kanske ett frisör- eller manikyrbesök när du gått ner en storlek.

    Vad gäller huden så är det något som framför allt händer om man går ner för snabbt. Tar du dig tid så hänger huden med också. Jag har gått ner 30 kg nu ,hälften av vad jag har satt som mål, och jag har inte mer hängig hud än vanligt. Jag har tagit 2 år på mig att gå ner, och tänker att resterande 30 kg kommer ta 2 eller 3 år till.

  • Odbm1948

    Gör små förändringar istället för allt på en gång, t ex börja med att motionera en gång i veckan och hitta en form av motion du tycker är rolig. Försök hitta en diet som du klarar av att hålla och som funkar för dig. Jag älskar mat och gi passar mig perfekt, har gått ner utan att behöva anstränga mig så mycket. En dag i veckan äter jag något "onyttigt". Har du något mål? Springa vårruset kanske? Få på dig en gammal klänning?

  • Anonym (Lätt när man hittat rätt)

    Jag började för lite över ett år sedan och hade som målvikt -25kg.
    Jag körde på lchf och det är något som passar mig, har inte behövt ha motivation eller styrka tycker att jag har fått äta bara godsaker och gå ner i vikt.
    Har idag gått ner över 30kg! Så målvikten ändrades på vägen.
    Hittar du det som passar dig kommer det att vara enkelt.
    Det kan vara lchf men kan också vara något helt annat.
    Hitta något som du kan leva med och inget som du ser bara som en kur.
    Gillar du att räkna kalorier, go for it!
    För mig måste det vara enkelt och gott för att jag ska orka därav lchf.

Svar på tråden Jag har ingen motivation