• Anonym (W)

    Vidriga pretto morsor som inte kan bete sig som folk!

    Vad är det för fel på folk?

    Hur svårt ska det vara att vara artig å hälsa?

    Hade en träff idag med andra mammor med bebisar och kommer in, hejar på alla, en av 7 hejjar tillbaka.. Tre tittar på mig å sen vänder sig bort utan att hälsa...

    Är med i en grupp på fejjan, men där är det ingen aktivitet alls, mer än jag som skriver/frågar om träffar osv. (Nej, jag är inte för på, utan skriver mest att bästa vecka tänkte vi stanna hemma ist för att gå på öppna om det är någon som vill komma, jag fixar lunch/fika osv. Ingen svarar!) Däremot så är det träffar, som jag får höra efteråt..

    Är det såhär? Är mammor såhär? Är det vanligt?

    Tror inte att någon kände varandra innan.

    Tycker det är extremt tråkigt då jag är nyinflyttad hit och det är ingen stor stad vi bor i.. Vi kommer ju tex hamna på samma skola osv..

    Förstår ju att alla går inte ihop med alla, men hur svårt är det att säga "nej, jag känner inte att vi klickar, så det känns rätt meningslöst för mig att umgås."

    Blä...

    Ville bara skriva av mig..

  • Svar på tråden Vidriga pretto morsor som inte kan bete sig som folk!
  • Anonym (q)

    Min erfarenhet är att när det handlar om såna där föräldragrupper är alla mest egentligen bara intresserade av den egna bebisen; prata om den, visa upp den, visa nya kläder osv.

    När jag var med i en sån grupp med mitt första barn var vi 7 st. 3 lände varann sen innan och bodde ganska nära varann så det blev så att de umgicks mkt oftare än hela gruppen. Fair enough. Vi övriga bodde lite utspritt i stan. Vi bestämde att en gång per månad skulle vi ses hemma hos någon, jag blev sist har jag för mig. I af kom bara 2 st, de andra lämnade inte ens återbud. De 2 som kom var också såna som bodde lite "utspritt", fick sedan veta att de andra haft träff "hemma", dvs i det område där de alla bodde (de sågs nog varje vecka tror jag), men de kunde ju sagt ifrån i så fall så hade jag inte bullat upp med så mycket fika! 

    När jag gick på öppna förskolan försökte jag verkligen skapa nya kontakter men där var det precis som du skriver, att folk mest stirrade på en när man kom in och hälsade. Jättekonstigt faktiskt. De umgicks liksom bara med de som de redan kände. 

  • Anonym (lina)

    Har samma erfarenhet och har helt slutat delta i grupper och umgås med sådana människor.

    Träffar barnens vänners föräldrar vid hämtning/lämning vid skola och när barnen umgås efter skolan. Jag umgås numera endast med folk som tar initiativ och ber mig om en "kaffe/lekdejt". De som gör så har ett genuint intresse av att umgås med just mig och då lägger jag gärna tid på att umgås med dem och sedan bjuda tillbaka vid lämpligt tillfälle. På så vis har jag sluppit känna mig utestängd i dessa grupper med, som du kallar dem, pretto morsor som stänger ute, mobbar och snackar skit bakom ryggen på varandra.

  • Anonym (Lovisa)

    Ja öppna förskolan tyckte jag var trist. Trodde man skulle hitta nya bekanta där med barn i samma ålder men Nej. Precis sådär var det. Stirrade på en när man satte sig och kunde inte ens säga hej. Tycker även det var jobbigt att mitt barn som är glad och kontaktsökande inte heller fick något gensvar. Tycker det är naturligt att man säger hej och ler mot ett barn som kommer krypande och ler mot en. Särskilt på öppna förskolan. Men de bara tittade bort som om hon inte fanns. Dit gick man tydligen bara för att träffa folk man redan känner så jag gav upp. Jag skulle däremot inte gå med i en grupp där jag måste bjuda hem folk jag inte känner....hu. Bäst var min Bvc grupp för där alla var öppna för nya bekantskaper.

  • Anonym (´´´´´)

    Jag adopterades av en annan mammagrupp, eftersom min ursprungliga liksom aldrig riktigt klickade. 

  • Fru Ve

    Tyvärr jag tycker också det kan vara så i mammagrupper. Det går mycket ut på att jämföra vem som är "bäst" och mindre om vänskap eller att stötta varann.

    TS kan du inte hellre försöka få kontakt med en person i taget - kanske gå ut och gå tillsammans bara? Då är det ju lättare att skapa kontakt jämfört med om det är en hel grupp. Kan du inte annonsera på BVC efter en "promenadvän"? Om man klickar bra sen kan man ju också kanske träffas hemma och fika eller så.

  • Anonym (Ndndnd)

    Kolla Rullavagn.nu, där kan du hitta föräldralediga i din stad som faktiskt vill ses.

    Vart finns du? Är också inflyttad i min stad, Sörmland :)

  • Anonym (W)
    Anonym (q) skrev 2017-02-16 16:25:21 följande:

    Min erfarenhet är att när det handlar om såna där föräldragrupper är alla mest egentligen bara intresserade av den egna bebisen; prata om den, visa upp den, visa nya kläder osv.

    När jag var med i en sån grupp med mitt första barn var vi 7 st. 3 lände varann sen innan och bodde ganska nära varann så det blev så att de umgicks mkt oftare än hela gruppen. Fair enough. Vi övriga bodde lite utspritt i stan. Vi bestämde att en gång per månad skulle vi ses hemma hos någon, jag blev sist har jag för mig. I af kom bara 2 st, de andra lämnade inte ens återbud. De 2 som kom var också såna som bodde lite "utspritt", fick sedan veta att de andra haft träff "hemma", dvs i det område där de alla bodde (de sågs nog varje vecka tror jag), men de kunde ju sagt ifrån i så fall så hade jag inte bullat upp med så mycket fika! 

    När jag gick på öppna förskolan försökte jag verkligen skapa nya kontakter men där var det precis som du skriver, att folk mest stirrade på en när man kom in och hälsade. Jättekonstigt faktiskt. De umgicks liksom bara med de som de redan kände. 


    Ja, å jag förstår inte varför en inte kan vara artig? Så mkt begärt e det inte...
    Anonym (lina) skrev 2017-02-16 16:35:12 följande:

    Har samma erfarenhet och har helt slutat delta i grupper och umgås med sådana människor.

    Träffar barnens vänners föräldrar vid hämtning/lämning vid skola och när barnen umgås efter skolan. Jag umgås numera endast med folk som tar initiativ och ber mig om en "kaffe/lekdejt". De som gör så har ett genuint intresse av att umgås med just mig och då lägger jag gärna tid på att umgås med dem och sedan bjuda tillbaka vid lämpligt tillfälle. På så vis har jag sluppit känna mig utestängd i dessa grupper med, som du kallar dem, pretto morsor som stänger ute, mobbar och snackar skit bakom ryggen på varandra.


    Ja, det är så jag får göra. El har gjort oxå, bjudit in någon för fika el playdate, men sen har denne bara vänt..

    Tror att det blev lite för rakt/ärligt när jag sa ifrån om skitsnackeriet..
    Anonym (Lovisa) skrev 2017-02-16 16:40:12 följande:

    Ja öppna förskolan tyckte jag var trist. Trodde man skulle hitta nya bekanta där med barn i samma ålder men Nej. Precis sådär var det. Stirrade på en när man satte sig och kunde inte ens säga hej. Tycker även det var jobbigt att mitt barn som är glad och kontaktsökande inte heller fick något gensvar. Tycker det är naturligt att man säger hej och ler mot ett barn som kommer krypande och ler mot en. Särskilt på öppna förskolan. Men de bara tittade bort som om hon inte fanns. Dit gick man tydligen bara för att träffa folk man redan känner så jag gav upp. Jag skulle däremot inte gå med i en grupp där jag måste bjuda hem folk jag inte känner....hu. Bäst var min Bvc grupp för där alla var öppna för nya bekantskaper.


    Men fy vad hemskt! Att inte ge nått till svar till en liten.. Usch å fy!

    Det finns tyvärr ingen bvcgrupp här :(
    Fru Ve skrev 2017-02-16 16:51:16 följande:

    Tyvärr jag tycker också det kan vara så i mammagrupper. Det går mycket ut på att jämföra vem som är "bäst" och mindre om vänskap eller att stötta varann.

    TS kan du inte hellre försöka få kontakt med en person i taget - kanske gå ut och gå tillsammans bara? Då är det ju lättare att skapa kontakt jämfört med om det är en hel grupp. Kan du inte annonsera på BVC efter en "promenadvän"? Om man klickar bra sen kan man ju också kanske träffas hemma och fika eller så.


    Det har jag testat, men inte har det gett nått resultat.. Så otroligt tråkigt när alla andra träffas å bestämmer träffar rätt framför mig å sen inte bjuder med mig...
    Anonym (Ndndnd) skrev 2017-02-16 17:20:13 följande:

    Kolla Rullavagn.nu, där kan du hitta föräldralediga i din stad som faktiskt vill ses.

    Vart finns du? Är också inflyttad i min stad, Sörmland :)


    Kollade där, men där fanns bara en grupp som hålls av en av dessa mammor..

    Bor högre upp :)
  • Anonym (W)
    Anonym (Sweden) skrev 2017-02-16 16:37:15 följande:

    Welcome to sweden,


    Ja, väldigt märkligt fenomen!

    Alltså, dessa mammor har efterlyst efter att träffas, men när det väl gäller så hör dom inte av sig el dyker inte upp..

    En mamma sa att jag skulle tänka positivt å följa med på träffarna, då svarade jag att det hade ju vart kul om jag hade blivit inbjuden till dom...

    Idag var den mamman där, jag märkte att hon inte riktigt visste hur hon skulle bete sig, om hon skulle komma fram å hälsa eller inte...
  • Anonym (Ndndnd)

    Trist! Mamma gruppen jag var med i var så sjukt J Ä V L A trist. Morsorna sa knappt ett ord. Sen började jag på babysim och där var det mycket roligare! Så nu är vi ett gäng på 5 st som hänger mycket. Minst två gånger i veckan, ibland tre. Babysim + öppna förskolan samt hemma hos oss med jämna mellanrum.

    Håller med om detta i Facebook grupper. De mammorna som är där har "sina" mammor och vägrar släppa in någon ny. Och gör dom det så gör som typ allt för att göra det svårt för en. Typ går promenad prick 9 fast det vet att jag inte kan förens 9.30.

Svar på tråden Vidriga pretto morsor som inte kan bete sig som folk!