• Äldre 17 Feb 12:28
    61053 visningar
    48 svar
    +1
    48
    61053

    Kul med Semlor

    Snart är semmeldagen här och jag tänkte vi kunde ha en tråd om semlor, för och av semmelälskare.


    Tips och allmänt semmelkul.


    Jag börjar med att tipsa om detta: 


    Musikvideo med flygande rymdsemlor(!)



    ">


    Kul produkttest av semlor (smak, flygförmåga mm)



    ">


    Bröderna Norberg bakar jättesemla



    ">

     


    Smaktest av sverige dyraste semla (Guld)



    ">


    Nån som har något mer kul inför semmeldagen?


    Vilken är din favoritsemla?


    Klart slut...
  • Svar på tråden Kul med Semlor
  • Birgit­ta02
    Äldre 17 Feb 13:47
    #1

    Flygförmåga?????
    Kika på din text till video nr 2. Vad är det som ska flyga?

  • Äldre 17 Feb 15:47
    #2

    Kolla på videon. De testar flygförmågan :)

  • Äldre 17 Feb 23:09
    #3
    +1

    Ha ha roliga videos!
    Musikvideon va ju helt hysterisk med rymdsemmel attack mot Jorden. :P
    Robban Anderssons semmeltest...nja...jag vet inte ja. Men visst dom testa ju flygförmågan iaf.

    Bröderna Norberg va ju gulliga och semlan inte enbart jävligt stor utan jävligt annorlunda med. Chokladbolls semla med smågodis istf mandelmassa & polkagris grädde. Oh well!

    Btw Bert Karlsson ska ju ha svullat 87 st semlor vid nåt tillfälle men det kan väl knappast vart såna där gigantiska?! Dom skulle han bara klarat...23 st av.

    Guldsemlan va ju fin. Men drygt 900 spänn kom igen!!!
    Go Matgeek go!

    Jag föredrar nog den vanliga traditionella semlan med vetebulle, mandelmassa & vispgrädde. Allra smaskigast blir den med varm mjölk! Mitt rekord e 2 st på raken MEN sen föll jag fan i koma också.
    Hittar jag nåt kul om semlor kanske jag postar det här i tråden.

  • Äldre 18 Feb 08:45
    #4

    Jag själv gillar den traditonella semlan bäst. Jag äter nog runt 7-8 stycken på själva semmeldagen. Men inga annars. Jag har prövat några olika varianter men återkommer alltid till standardsemlan. Tycker semlor är kul för de är så svenska och folk andra länder undrar ofta vad det är för konstig bakelse.


    Klart slut...
  • Äldre 18 Feb 08:59
    #5

    Hittade även denna artikel med bilder på lite misslyckade semlor som var rätt kul även om den var gammal. www.cafe.se/16-semlor-som-aldrig-borde-ha-lamnat-koket


    Klart slut...
  • Äldre 19 Feb 09:36
    #6
    +1

    Är det ingen annan som har nåt kul om semlor?

    OK var har ni ätit årets bästa semla hittills? Några tips?


    Klart slut...
  • Äldre 19 Feb 13:22
    #7
    Xmag skrev 2017-02-18 08:45:55 följande:

    Jag själv gillar den traditonella semlan bäst. Jag äter nog runt 7-8 stycken på själva semmeldagen. Men inga annars. Jag har prövat några olika varianter men återkommer alltid till standardsemlan. Tycker semlor är kul för de är så svenska och folk andra länder undrar ofta vad det är för konstig bakelse.


    Klart slut...
    Har förstås också testat saffranssemla, wienersemla osv men som sagt inget slår originalet. Dessutom e det ju tradition. :)

    Dom e väldigt svenska ja men vi har faktiskt introduserat dom i min pappas hemland Venezuela. Släkten där bakar varje år till karnevals firandet och älskar dom. Exotiskt för dom.
    Återstår göra samma med släkten i mammas hemland Cuba. Få dom & börja med semlor alltså. :)

    Hur sjutton fixar du 8 semlor samma dag? Du blir inte illamående alltså? P
  • Äldre 19 Feb 13:28
    #8
    Xmag skrev 2017-02-18 08:59:30 följande:

    Hittade även denna artikel med bilder på lite misslyckade semlor som var rätt kul även om den var gammal. www.cafe.se/16-semlor-som-aldrig-borde-ha-lamnat-koket


    Klart slut...
    Fast åtskilliga av dom semlorna måste ju va gjorda med mycket humor?! Hamburgarsemlan tex.
    Va säger Ture Sventon om det här förresten? ;)
  • Äldre 19 Feb 15:50
    #9
    flygrl skrev 2017-02-19 13:22:14 följande:
    Har förstås också testat saffranssemla, wienersemla osv men som sagt inget slår originalet. Dessutom e det ju tradition. :)

    Dom e väldigt svenska ja men vi har faktiskt introduserat dom i min pappas hemland Venezuela. Släkten där bakar varje år till karnevals firandet och älskar dom. Exotiskt för dom.
    Återstår göra samma med släkten i mammas hemland Cuba. Få dom & börja med semlor alltså. :)

    Hur sjutton fixar du 8 semlor samma dag? Du blir inte illamående alltså? P
    Kul att du för traditionen vidare utomlands! Skall man äta 8 får man dela upp det under dagen. En på morgonen, en till fikat, nån till lunch osv... :)
    Klart slut...
  • Äldre 19 Feb 16:11
    #10
    Xmag skrev 2017-02-19 15:50:03 följande:
    Kul att du för traditionen vidare utomlands! Skall man äta 8 får man dela upp det under dagen. En på morgonen, en till fikat, nån till lunch osv... :)
    Klart slut...
    Du tar fettisdan seriöst hör jag.
Svar på tråden Kul med Semlor