• Anonym (lantis)

    Hur är det att bo i Stockholm?

    Jag är en lantis med funderingar på att flytta till Stockholm pga jobb. Jag har aldrig ens varit i Stockholm så jag undrar hur det är att bo där? Är människor otrevliga? Är allt stressigt? Var är bäst att bo om man vill bo centralt (jag har råd)? Berätta allt! Klarar man sig utan bil?

  • Svar på tråden Hur är det att bo i Stockholm?
  • Menjagvetintenånting

    Bor inte I Stockholm men I närheten så det händer att man åker dit, att bo I Stockholm är ungefär lika behagligt som att stoppa huvudet I en hink med frätande syra,det är skit mycket folk överallt chanson för att du blir rånad våldtaget eller nåt annat är väldigt stor.Skulle inte bo där för alla pengar I världen bor hällre I ett enamnna tält I Alaska ,Stockholm är verkjligen vidrigt

  • Duckan

    Mmm, eller så överdrev du å det grövsta här ovan..

    Visst fasen händer det skit, men man ser väl till att inte röra sig ensam ute om nätterna i den mån det går.
    Kommunikationer gör att du kan ta dig, i princip, var du vill utan bil ts.
    Var man ska bo är ju en smaksak. Alla malmarna har sin charm om du vill hålla dig innanför tullarna.
    Strax utanför finns många trevliga områden så som Liljeholmen, Årsta, Hammarby sjöstad, Danvikstull osv.

  • Menjagvetintenånting
    Duckan skrev 2017-02-17 14:47:09 följande:

    Mmm, eller så överdrev du å det grövsta här ovan..

    Visst fasen händer det skit, men man ser väl till att inte röra sig ensam ute om nätterna i den mån det går.
    Kommunikationer gör att du kan ta dig, i princip, var du vill utan bil ts.
    Var man ska bo är ju en smaksak. Alla malmarna har sin charm om du vill hålla dig innanför tullarna.
    Strax utanför finns många trevliga områden så som Liljeholmen, Årsta, Hammarby sjöstad, Danvikstull osv.


    Högtalan I tunnelbannan sager var 5e sekund ping pong "Rånrisken är Stor lämmna inte väskor utan tillsyn"

    Du kan inte ens gå ut ENSAM på kvällen och du tycker du bor I en bra stad?

    Jag har inte överdrivit det minsta, jag bor hällre I Allepo I Syrien än Stockholm,vore bäst om dom nukade skiten till grunden och gör ett nytt försök
  • Duckan

    Jodå, jag rör mig ute ensam såklart. Svårt att leva annars, men det betyder inte att jag går hem om nätterna utan jag tar taxi. Det skulle jag göra om jag bodde i Örebro också.

  • Menjagvetintenånting
    Duckan skrev 2017-02-17 14:51:50 följande:

    Jodå, jag rör mig ute ensam såklart. Svårt att leva annars, men det betyder inte att jag går hem om nätterna utan jag tar taxi. Det skulle jag göra om jag bodde i Örebro också.


    Örebro är också en gangsterstad inte ett dug bättre,som att välja mellan Aids eller cancer
  • Anonym (Kransen)
    Menjagvetintenånting skrev 2017-02-17 14:44:08 följande:

    Bor inte I Stockholm men I närheten så det händer att man åker dit, att bo I Stockholm är ungefär lika behagligt som att stoppa huvudet I en hink med frätande syra,det är skit mycket folk överallt chanson för att du blir rånad våldtaget eller nåt annat är väldigt stor.Skulle inte bo där för alla pengar I världen bor hällre I ett enamnna tält I Alaska ,Stockholm är verkjligen vidrigt


    Haha wow så dålig upplevelse du har av Stockholm. Bott här hela livet och aldrig blivit våldtagen, ingen annan jag känner här har blivit varken våldtagen eller rånad. Klart att risken för brott ökar ju större stad man är i men det beror ju på folkmängden och storleken på staden, inte just Stockholm.

    Skitmycket folk är det om du hänger mitt inne i stan typ Drottninggatan vilket man inte här på varje dag om man lever här, finns ju hur mycket närförorter som helst som är lugna och fina men ändå nära till stan.

    TS, jag skulle rekommendera dig och kolla in områden runt Liljeholmen, Telefonplan, Midsommarkransen och liknande ställen om du vill ha nära till stan men ändå lugn. Midsommarkransen bor jag i och älskar det, som en småstad 10min från stan.
  • Menjagvetintenånting
    Anonym (Kransen) skrev 2017-02-17 14:53:43 följande:
    Haha wow så dålig upplevelse du har av Stockholm. Bott här hela livet och aldrig blivit våldtagen, ingen annan jag känner här har blivit varken våldtagen eller rånad. Klart att risken för brott ökar ju större stad man är i men det beror ju på folkmängden och storleken på staden, inte just Stockholm.

    Skitmycket folk är det om du hänger mitt inne i stan typ Drottninggatan vilket man inte här på varje dag om man lever här, finns ju hur mycket närförorter som helst som är lugna och fina men ändå nära till stan.

    TS, jag skulle rekommendera dig och kolla in områden runt Liljeholmen, Telefonplan, Midsommarkransen och liknande ställen om du vill ha nära till stan men ändå lugn. Midsommarkransen bor jag i och älskar det, som en småstad 10min från stan.
    Och jag har aldrig råkat ut för en bilolycka sker inte bilolyckor för det?
  • Aniiee

    Det är tempo, men inte sressigt (så länge du håller dig till tempot, annars stressar du upp folk)

    Det är fokuserat, men inte osocialt eller otrevligt.

    Är du lite street smart så är det inte farligare än någon annan storstad.

    Kommunikationerna är fantastiska - norr till söder, i alla fall.....

    Bor..... gör man faktiskt bäst utanför stan, i kranskommunerna, i min mening. Bådde norrom och söderom. Men, som Duckan skrev, det är en smaksak.

    Att ha bil i Stockholms innerstad är bara vansinnigt slöseri med pengar och miljö..... Är man så pass tät att man kan bo i innerstan så har man också råd att hyra en bil om man behöver ta sig någon lång stans eller storhandla eller något.

    My 2 cents.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anonym (Kransen)
    Menjagvetintenånting skrev 2017-02-17 14:55:44 följande:

    Och jag har aldrig råkat ut för en bilolycka sker inte bilolyckor för det?


    Har inte skrivit att det INTE sker, klart som fan brott sker(det gör det överallt), svarade på ditt uttalande om att "risken är VÄLDIGT STOR att man blir våldtagen och rånad". Nej risken är inte "VÄLDIGT STOR", risken är inte större än vilken annan storstad som helst.
  • Mrs Green

    Kan man välja så tycker jag man ska försöka bo nära jobbet för egentligen det enda jag tycker är jobbigt med stan är tunnelbanan i rusningstrafik. Att ta sig från ena änden av stan till den andra vid 8-tiden på morgonen undviker man helst om man inte måste. 

    Bil behöver man sällan så det är bättre att gå med i en bilpool eller hyra de gånger man behöver den. 

    Och jag tycker inte det är så stressigt som alla säger (förutom kollektivtrafiken i rusningstid då) när man bor här. Jag skulle tro att man upplever stressen mer som turist eftersom man oftare håller sig i city då. När man lever vardagsliv är man ju mer i bostadsområdena och det är inte alls som Drottninggatan på lördagar. 

    Men jag vill också slå ett slag för närförorterna (Liljeholmen, Aspudden, Midsommarkransen, Årsta, Hammarbyhöjden osv + motsvarande åt nordväst men den sidan har jag inte så bra koll på).

Svar på tråden Hur är det att bo i Stockholm?