• Äldre 17 Feb 15:27
    12271 visningar
    18 svar
    +1
    18
    12271

    Hur köper ni era barnprodukter?

    Hej!


    Jag heter Emelie och gör ett forskningsprojekt på KTH där vi undersöker hur föräldrar köper sina barnprodukter. 

    Med barnprodukter menar vi sånt som liggvagn, sittvagn, bärsele, barnsits till cykel och cykelvagn och det vi är nyfikna på är vad som är viktigt innan ett köp görs och hur det går till.


    Enkäten tar ca 3 min att svara på och det är 13 frågor.
    Jag skulle vara jättetacksam om ni med barn kunde hjälpa mig besvara denna den.

    Det ligger inte något kommersiellt företag bakom detta, utan det är en foskningstudie från en högskola.  


    goo.gl/forms/lnO3fFXGymQDPeZu1

    Tack så mycket


    //Emelie



  • Svar på tråden Hur köper ni era barnprodukter?
  • Anonym (Betne­t)
    Äldre 17 Feb 16:23
    #1

    Svarat!

  • elyse
    Äldre 17 Feb 16:36
    #2

    Du kommer nog få fler svar om du gör en riktig länk.

  • Äldre 17 Feb 16:51
    #3
    elyse skrev 2017-02-17 16:36:33 följande:

    Du kommer nog få fler svar om du gör en riktig länk.


    Vad menar du? Funderar inte länken?
  • elyse
    Äldre 17 Feb 17:17
    #4
    StudentEmelie skrev 2017-02-17 16:51:18 följande:
    Vad menar du? Funderar inte länken?
    Oj, förlåt. Det var jag som inte kunde öppna den via mobilen.
  • Anonym (Seriö­s forskn­ing?)
    Äldre 17 Feb 18:22
    #5

    Jag började svara, men eftersom det inte går att ge fullständiga svar alternativt kommentarer på helheten så skickade jag aldrig in den.
    Ni har helt missat sulky, och ni har inte lämnat utrymme för hur många av varje sort som införskaffas, något som gör att totalsumman är rätt ointressant.
    Jag har under 8 år haft 3 vagnar, 4 sulkys, två olika bärselar, ett babyskydd, tre bakåtvända stolar och tre framåtvända. 
    En sulky har jag köpt begagnat, övrigt nytt.
    Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en vagn eller bärsele begagnat men ALDRIG en bilstol eller babyskydd.

    För att göra en vetenskaplig studie krävs att man först tar reda på vilka parametrar som behöver tas hänsyn till, det steget tycks ni ha hoppat över helt.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 17 Feb 18:31
    #6
    Anonym (Seriös forskning?) skrev 2017-02-17 18:22:03 följande:

    Jag började svara, men eftersom det inte går att ge fullständiga svar alternativt kommentarer på helheten så skickade jag aldrig in den.

    Ni har helt missat sulky, och ni har inte lämnat utrymme för hur många av varje sort som införskaffas, något som gör att totalsumman är rätt ointressant.

    Jag har under 8 år haft 3 vagnar, 4 sulkys, två olika bärselar, ett babyskydd, tre bakåtvända stolar och tre framåtvända. 

    En sulky har jag köpt begagnat, övrigt nytt.

    Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en vagn eller bärsele begagnat men ALDRIG en bilstol eller babyskydd.

    För att göra en vetenskaplig studie krävs att man först tar reda på vilka parametrar som behöver tas hänsyn till, det steget tycks ni ha hoppat över helt.


    Så bara för att frågorna inte passar just precis dig och dina parametrar så är det oseriös forskning?

    Du känner inte att du tar dig själv på lite stort allvar ? Det kan ju knappast höra till det normala att konsumera babyprodukter i den omfattning som du gjort?!
  • Äldre 17 Feb 18:59
    #7

    Ang frågan om intresset för att hyra barnsaker: Om man har två barn eller fler är grejerna inte sällan utslitna när man är färdig med dem. Av den anledningen tycker jag inte att det vore så intressant att hyra. Babyskydd till bilen hyrde vi däremot.

    Pga risk för vägglöss hade jag inte velat hyra sängar.

  • Anonym (Seriö­s forskn­ing?)
    Äldre 17 Feb 19:32
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2017-02-17 18:31:32 följande:
    Så bara för att frågorna inte passar just precis dig och dina parametrar så är det oseriös forskning?

    Du känner inte att du tar dig själv på lite stort allvar ? Det kan ju knappast höra till det normala att konsumera babyprodukter i den omfattning som du gjort?!
    Nja, om man vill ta reda på om människor i allmänhet kan tänka sig att hyra vagnar, babyskydd, spjälsängar etc kan man inte baka ihop alla i samma fråga, för då får man inte ett statistiskt korrekt svar.
    Samma sak om man vill veta hur mycket varje barnfamilj lägger på en uppsättning babyutrustning måste man specificera ANTINGEN att det är priset för just en uppsättning man vill ha, eller fråga hur många uppsättningar det gäller.
    Det har absolut ingenting med mig och mina parametrar att göra, det handlar om att det påstås vara en vetenskaplig undersökning.

    En vetenskaplig undersökning har ett tydligt mål med vad man vill ta reda på, och det finns egentligen bara två frågeställningar man kan få ett korrekt svar på här:
    1. Hur mycket pengar man i en familj totalt lägger på babyutrustning (men utan att veta om det är en eller 10 vagnar som införskaffats)
    2. Hur många som faktiskt köpt begagnat eller hyrt en vagn/säng/vaddetnuvar

    Så som frågan är ställd kommer man inte få veta hur många som skulle kunna tänka sig att hyra eftersom folk kommer att ge lägre betyg om de inte vill hyra allt, och inte nödvändigtvis för att de inte vill hyra alls.
    Statistik är extremt enkelt att missbruka, därför måste man vara mycket noga med hur den tas fram.
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 17 Feb 19:54
    #9
    Anonym (Seriös forskning?) skrev 2017-02-17 19:32:30 följande:

    Nja, om man vill ta reda på om människor i allmänhet kan tänka sig att hyra vagnar, babyskydd, spjälsängar etc kan man inte baka ihop alla i samma fråga, för då får man inte ett statistiskt korrekt svar.

    Samma sak om man vill veta hur mycket varje barnfamilj lägger på en uppsättning babyutrustning måste man specificera ANTINGEN att det är priset för just en uppsättning man vill ha, eller fråga hur många uppsättningar det gäller.

    Det har absolut ingenting med mig och mina parametrar att göra, det handlar om att det påstås vara en vetenskaplig undersökning.

    En vetenskaplig undersökning har ett tydligt mål med vad man vill ta reda på, och det finns egentligen bara två frågeställningar man kan få ett korrekt svar på här:

    1. Hur mycket pengar man i en familj totalt lägger på babyutrustning (men utan att veta om det är en eller 10 vagnar som införskaffats)

    2. Hur många som faktiskt köpt begagnat eller hyrt en vagn/säng/vaddetnuvar

    Så som frågan är ställd kommer man inte få veta hur många som skulle kunna tänka sig att hyra eftersom folk kommer att ge lägre betyg om de inte vill hyra allt, och inte nödvändigtvis för att de inte vill hyra alls.

    Statistik är extremt enkelt att missbruka, därför måste man vara mycket noga med hur den tas fram.


    Varför utgår du från att du är den enda härinne som vet hur statistik fungerar? :)
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 17 Feb 19:54
    #10
    Anonym (Seriös forskning?) skrev 2017-02-17 19:32:30 följande:

    Nja, om man vill ta reda på om människor i allmänhet kan tänka sig att hyra vagnar, babyskydd, spjälsängar etc kan man inte baka ihop alla i samma fråga, för då får man inte ett statistiskt korrekt svar.

    Samma sak om man vill veta hur mycket varje barnfamilj lägger på en uppsättning babyutrustning måste man specificera ANTINGEN att det är priset för just en uppsättning man vill ha, eller fråga hur många uppsättningar det gäller.

    Det har absolut ingenting med mig och mina parametrar att göra, det handlar om att det påstås vara en vetenskaplig undersökning.

    En vetenskaplig undersökning har ett tydligt mål med vad man vill ta reda på, och det finns egentligen bara två frågeställningar man kan få ett korrekt svar på här:

    1. Hur mycket pengar man i en familj totalt lägger på babyutrustning (men utan att veta om det är en eller 10 vagnar som införskaffats)

    2. Hur många som faktiskt köpt begagnat eller hyrt en vagn/säng/vaddetnuvar

    Så som frågan är ställd kommer man inte få veta hur många som skulle kunna tänka sig att hyra eftersom folk kommer att ge lägre betyg om de inte vill hyra allt, och inte nödvändigtvis för att de inte vill hyra alls.

    Statistik är extremt enkelt att missbruka, därför måste man vara mycket noga med hur den tas fram.


    Varför utgår du från att du är den enda härinne som vet hur statistik fungerar? :)
  • Anonym (Seriö­s forskn­ing?)
    Äldre 17 Feb 20:05
    #11
    Anonym (Anonym) skrev 2017-02-17 19:54:29 följande:
    Varför utgår du från att du är den enda härinne som vet hur statistik fungerar? :)
    Jag baserade mitt svar på ditt svar som jag citerade.
    Din kommentar tydde på en begränsad förståelse för statistik och vetenskapliga undersökningar, och därför försökte jag förklara det för dig.
    Jag hade kommentarer till den som skapat undersökningen som jag tyckte var valida. Om du inte tycker det så är det tråkigt men helt ovidkommande då kommentarerna var riktade till den som gjort undersökningen, inte till dig personligen. Om den som gjort undersökningen också tycker att de är ovidkommande så är undersökningens syfte inte det jag trodde, tex kanske det egentligen handlar om att ta reda på hur en undersökning hanteras via ett sånt här forum, typ om det blir tjafs och personliga påhopp om någon skulle drista sig till att uttrycka åsikter om själva undersökningen.
    I så fall är mina kommentarer valida av en helt annan anledning, och då är även dina inte så trevliga kommentarer till mig också en del av den i så fall vetenskapliga undersökningen.
  • Anonym (Seriö­s forskn­ing?)
    Äldre 17 Feb 20:09
    #12
    Anonym (Anonym) skrev 2017-02-17 18:31:32 följande:
    Det kan ju knappast höra till det normala att konsumera babyprodukter i den omfattning som du gjort?!
    Gör gärna en omröstningstråd för att se hur många vagnar de flesta på det här forumet har haft till sina barn. Nu har iofs de flesta vagntrådarna ersatts av sextrådar, så de mest intresserade kanske har bytt forum, men jag tror ändå att svaret kommer att förvåna dig.
  • Äldre 17 Feb 20:19
    #13
    +1

    Väldigt konstiga svarsalternativ, blev ju helt fel svar på vissa frågor för att det inte gick att välja hur det egentligen var.

    Känns som att det blir väldigt missvisande statistik av dessa svar.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 17 Feb 20:38
    #14
    Anonym (Seriös forskning?) skrev 2017-02-17 20:05:50 följande:

    Jag baserade mitt svar på ditt svar som jag citerade.

    Din kommentar tydde på en begränsad förståelse för statistik och vetenskapliga undersökningar, och därför försökte jag förklara det för dig.

    Jag hade kommentarer till den som skapat undersökningen som jag tyckte var valida. Om du inte tycker det så är det tråkigt men helt ovidkommande då kommentarerna var riktade till den som gjort undersökningen, inte till dig personligen. Om den som gjort undersökningen också tycker att de är ovidkommande så är undersökningens syfte inte det jag trodde, tex kanske det egentligen handlar om att ta reda på hur en undersökning hanteras via ett sånt här forum, typ om det blir tjafs och personliga påhopp om någon skulle drista sig till att uttrycka åsikter om själva undersökningen.

    I så fall är mina kommentarer valida av en helt annan anledning, och då är även dina inte så trevliga kommentarer till mig också en del av den i så fall vetenskapliga undersökningen.


    Min avsikt var inte att vara otrevlig men jag tycker att du drar lite för höga växlar när du totalsågar denna undersökning enbart baserat på de punkter du tar upp här, det är min åsikt och den är precis lika relevant som din oavsett om du tycker så eller ej. Sen har du överlag ett ganska nedvärderande sätt att uttrycka dig på, du vet absolut ingenting om min kunskap eller bakgrund men väljer ändå att beskriva för mig och TS hur statistik fungerar.

    Som sagt min avsikt var aldrig att vara otrevlig uppfattas jag så så ber jag faktiskt om ursäkt. Däremot håller jag inte med dig i din kritik vare sig du accepterar det eller ej ;)
  • Anonym (faf)
    Äldre 20 Feb 20:16
    #15

    Jag har svarat. Tyckte dock att några frågor var lite knepiga. Bland de saker som du skriver (barnvagn, bärsele etc) så har du missat babyskydd. Det är ju en av de absolut vanligaste sakerna man brukar köpa. Sedan finns det ju andra aspekter, vissa saker skulle jag aldrig köpa begagnat ur säkerhetssynpunkt. Exempelvis spjälsäng. Så det kan ju finnas flera olika anledningar till att man inte vill köpa vissa saker begagnat.

  • Äldre 20 Feb 20:23
    #16
    Anonym (faf) skrev 2017-02-20 20:16:51 följande:

    Jag har svarat. Tyckte dock att några frågor var lite knepiga. Bland de saker som du skriver (barnvagn, bärsele etc) så har du missat babyskydd. Det är ju en av de absolut vanligaste sakerna man brukar köpa. Sedan finns det ju andra aspekter, vissa saker skulle jag aldrig köpa begagnat ur säkerhetssynpunkt. Exempelvis spjälsäng. Så det kan ju finnas flera olika anledningar till att man inte vill köpa vissa saker begagnat.


    Varför skulle du inte köpa en spjälsäng begagnad med tanke på säkerheten?
  • Äldre 20 Feb 20:25
    #17
    Anonym (Seriös forskning?) skrev 2017-02-17 20:09:47 följande:

    Gör gärna en omröstningstråd för att se hur många vagnar de flesta på det här forumet har haft till sina barn. Nu har iofs de flesta vagntrådarna ersatts av sextrådar, så de mest intresserade kanske har bytt forum, men jag tror ändå att svaret kommer att förvåna dig.


    Väldigt många har flera olika vagnar, särskilt om man har flera barn. Många vagnar funkar inte hela användningstiden, man vill och behöver ofta byta. Så jag håller helt med dig, jag kunde inte heller svara på undersökningen av.
  • Äldre 24 Feb 14:22
    #18
    Hej hej!

    Tack för alla era svar, de kommer att vara till stor hjälp.

    Nu när vi har avslutat enkäten kan jag passa på att komma med lite svar till vad syftet var med den, jag har förstått att sådana önskas! ;)

    Enkäten syftar till att undersöka generella attityder kring att hyra barnprodukter, hur ni föräldrar ser på att hyra dessa produkter. Nedan kommer svar på några av era frågor:

       - Vi vill veta hur stor totalkostnaden för alla dessa produkter var eftersom vi vill se om en leasing tjänst kan sänka, eller i vart fall inte öka, kostnaden.

       - Vi valde att inte undersöka precis hur er uppsättning såg ut eftersom de ser mycket olika ut hos olika familjer, med den svarsmängd vi får här hade vi inte kunnat dra någon statistisk slutsats av svaren på en sådan fråga.

       - Det är också många som er som har poängterat att en del produkter utelämnats, anledningen till detta är enkel. Vi har fått i uppdrag att undersöka era attityder till precis de produkter som enkäten tar upp.

    Vi vill återigen tacka för ert deltagande och era svar och kommentarer!


    P.S. Här ytterligare en anledning till att den här enkäten inte kan anses vara seriös forskning. Vi vände oss till FamiljeLiv.se för svar. Ni som svarat kan inte  antas vara representativa för sveriges förälrar. D.S.
Svar på tråden Hur köper ni era barnprodukter?