• tulpanis

    Hur komma ur negativ spiral?

    Hej,

    Jag har en liten kille på 8 veckor som jag ammar. Tyvärr har jag hamnat i en negativ spiral och börjat oroa mig för amningen, vilket ibland hämmar utdrivningsreflexen och gör att det tar tid för mjölken att rinna till. Ibland har lillkillen tålamod och det funkar bra till slut ändå, ibland inte och då blir han arg och släpper taget till slut.

    Det började med att jag var stressad vid amningen (skulle iväg och kände press på att det skulle funka) vid ett par tillfällen och att både bebis och jag blev frustrerade, och sen har det liksom blivit att jag oroar mig inför varje tillfälle, att samma sak ska hända igen, och så blir det liksom bara fel allting. Ja, en negativ spiral helt enkelt.

    Han går upp fint i vikt och de flesta tillfällen kommer mjölken inom några minuter i alla fall, men vill så gärna slippa känna oro och bara kunna njuta och mysa vid amningen med min lillkille. Han tar flaska och får lite ersättning till kvällen, så det är ingen fara på taket så, mätt blir han oavsett. 

    Någon som har samma erfarenhet och har tips på hur jag kan komma ur detta? Antar att det handlar mycket om att försöka fokusera på annat än just amningen, så att man liksom "lurar" in tankarna på ett annat spår. För min kropp fungerar ju, det vet jag. Det är huvudet som ställer till det.

Svar på tråden Hur komma ur negativ spiral?