• Mammak­atten
    Äldre 18 Feb 00:04
    5907 visningar
    21 svar
    21
    5907

    Hjälp mig räta ut AMH!

    Hej!

    Jag är förvirrad när det kommer till AMH. 
    Enligt de tester jag tog har jag ett AMH på 2.0 mikrogram/L (samma som ng/ml). Enligt den tolkning som finns på werlabs och på fertilitetsguiden så innebär detta att jag har låg fertilitet. Enligt Aleris medilab så är 0,7-6,0 i AMH indikation på på bra ovariell reserv. 

    Men efter vad jag har läst här på forumet så anses 2 i AMH vara bra? Eller är det mätt i någon annan enhet?  

    Är mitt värde normalt eller inte?!
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp mig räta ut AMH!
  • Mammak­atten
    Äldre 18 Feb 21:59
    #1

    Puff!

  • Äldre 19 Feb 07:11
    #2

    Hej!

    Jag har precis gjort en utredning som visade att jag hade amh på 1,1 vilket enligt min läkare var lågt men fortfarande inom normalt spann. Hon gjorde också ett ultraljud för att komplettera amh (vilket hon sa att man ska, att bara blodprov inte säkert ger en helt korrekt bild). Enligt ultraljudet hade jag lite bättre resultat än blodprovet antydde (10 äggblåsor). Hon sa också att det verkar som att amh-värdet inte säger lika mycket om man är ung vilket hon klassade mig som (32 år). Jag försöker lita på läkarens bedömning även om Google har gjort mig rädd och ledsen när jag hittat att amh under 1,5 är låg fertilitet. Men låg fertilitet är ju inte detsamma obefintlig. Jag har iaf inte läst någonstans att 2,0 skulle vara inom det låga spannet - så enligt vad jag förstått (är ju ingen expert) har du ett bra resultat!

  • Äldre 19 Feb 14:54
    #3

    Hur gammal är du?

    Värdet jämföra lite med ett åldersspann!

  • Äldre 19 Feb 15:01
    #4

    Värden runt 2.0 räknas som låg fertilitet men är du under 33 år så det samtidigt lite av ett normalt värde!!

    Därav viktigt att ta åldern i beaktande !

    Jag själv hade ett värde på 0.6 i 32-33 års åldern vilket räknas som mkt låg fertilitet och sannolikt svår att stimulera- men jag klarade precis att kvala gränsen för ivf!

    Du kan lita på ex fertilitetsguiden den rek av rmc mm!

  • Äldre 19 Feb 15:06
    #5

    Precis som skywalker säger är det viktigt att övriga tester tas så att du får en fullständig värdering av din kroppsförmåga !och mående !

    Vad har du ex i FSH ? Eller i tsh värde?

    Hur ser äggstockarna ut och har du god passage mm

  • Mammak­atten
    Äldre 20 Feb 15:05
    #6
    Skywalker skrev 2017-02-19 07:11:54 följande:

    Hej!

    Jag har precis gjort en utredning som visade att jag hade amh på 1,1 vilket enligt min läkare var lågt men fortfarande inom normalt spann. Hon gjorde också ett ultraljud för att komplettera amh (vilket hon sa att man ska, att bara blodprov inte säkert ger en helt korrekt bild). Enligt ultraljudet hade jag lite bättre resultat än blodprovet antydde (10 äggblåsor). Hon sa också att det verkar som att amh-värdet inte säger lika mycket om man är ung vilket hon klassade mig som (32 år). Jag försöker lita på läkarens bedömning även om Google har gjort mig rädd och ledsen när jag hittat att amh under 1,5 är låg fertilitet. Men låg fertilitet är ju inte detsamma obefintlig. Jag har iaf inte läst någonstans att 2,0 skulle vara inom det låga spannet - så enligt vad jag förstått (är ju ingen expert) har du ett bra resultat!


    Tack för ditt svar! Känns lite bättre nu :) Jag är 25 i år, så jag räknas nog också som ung ;) Nu har jag inte gjort ett UL för att komplettera AMH, utan jag tog mina prover på eget bevåg och sedan beställde jag en gynundersökning (ffa för att kolla så jag inte hade några cystor, min PMS/mens har varit kanonkonstig) men det enda han sa var att allt såg fint ut. 
    Snuttis2 skrev 2017-02-19 15:06:56 följande:

    Precis som skywalker säger är det viktigt att övriga tester tas så att du får en fullständig värdering av din kroppsförmåga !och mående !

    Vad har du ex i FSH ? Eller i tsh värde?

    Hur ser äggstockarna ut och har du god passage mm


    Tack för ditt svar!
    FSH låg samtidigt på 6,2, TSH på 2,4, LH 5,7, prolaktin 203, totalöstradiol 107, progesteron 1,8. Alla prover är tagna på dag 3 i menscykeln. Som jag skrev ovan, det enda jag hört efter UL är att allt ser fint ut (vilket jag då ANTAR betyder att man varken sett sammanväxningar, myom, cystor, PCOS, endometrios... Och allt sånt) och jag fyller 25 i år :)


    Men sammanfattningsvis verkar det ju som att det är ett lågt men normalt värde fast det inte säger så mycket för att jag samtidigt är ganska ung. Ska försöka att inte haka upp mig för mycket på det med andra ord :) 
  • Äldre 20 Feb 20:22
    #7

    Tycker inte du ska oroa dig dina värden - de verkar mkt bra i relation till din ålder! Så känn dig GLAD!!

    En vy över äggstockarna utifrån cystor och pco kan gyn se, men för att veta passage krävs kontrastundersökning och för endometrios-sammanväxningar behövs titthåls undersökning och dessa former görs först om det finns utrednings behov!!

    Men det tycker jag inte att du ska fundera på : )

  • Äldre 20 Feb 20:33
    #8

    Jag fick plus denna månad. :) AMH på 1,1 som sagt.

  • Äldre 20 Feb 20:36
    #9

    STORT grattis till dig!!

  • Mammak­atten
    Äldre 21 Feb 19:48
    #10
    Snuttis2 skrev 2017-02-20 20:22:55 följande:

    Tycker inte du ska oroa dig dina värden - de verkar mkt bra i relation till din ålder! Så känn dig GLAD!!

    En vy över äggstockarna utifrån cystor och pco kan gyn se, men för att veta passage krävs kontrastundersökning och för endometrios-sammanväxningar behövs titthåls undersökning och dessa former görs först om det finns utrednings behov!!

    Men det tycker jag inte att du ska fundera på : )


    Tack så mycket! Känner mig väldigt glad över att min kropp verkar fungera som den ska :) enda anledningen till att jag frågar om vad man ser på ul är att för 6-7 år sedan hade jag en kopparspiral som sattes in snett vilket orsakade avstötning och infektion. BM tog inte detta på allvar utan menade att "jag ville ju ha en kopparspiral och det gör ont i början så nu får du bita ihop" så jag gick nog duktiga 4-6 veckor innan jag fick som en sån fruktansvärd "värk" (den gick över på kanske 20 min, säkert då spiralen började vandra) som gjorde att jag sökte igen trots att jag inte hade någon uttalad feber (dock flytningar som luktade urk). Jag vet fortfarande inte vart infektionen satt, om det var livmodern eller äggledarna... Löstes för all del med antibiotika, men lite fundersam om det kan påverka nu. Men det kan dom alltså då inte se på UL, och ingen vill väl utreda förrän man försökt i minst 1 år :p
Svar på tråden Hjälp mig räta ut AMH!