• Tudelu

    Sluta amma, hur?

    Okej. Ska försöka göra en lång historia så kort det går!


    Vår dotter är snart 6 månader. På senaste bvcbesöket hade hon under 1.5 månad gått ner i vikt , precis som jag själv misstänkt då hon alltid var så missnöjd trots frekvent amning. Bvc tyckte att vi skulle lägga i en extra växel med vanlig mat och det har gått superbra.


    Hon äter med god aptit och är mycket nöjdare om dagarna. Vi har nästan helt slutat amma på dagen, men på nätterna vaknar hon fortfarande 3 gånger och vill äta. Eftersom hon hade minskat i vikt vågar jag inte riktigt försöka söva om henne utan mat heller..


    Nu till mitt problem:
    Jag är underviktig i grunden och amningen har dränerat mig på varenda extrakilo jag fick under graviditeten + lite till, trots att jag äter mycket! 
    Folk i min omgivning kommenterar hur mager jag blivit och jag känner själv att jag inte är sund (antagligen därför amningen inte gav tillräckligt heller). Ofta trött, matt i kroppen och darrig. Därför vill jag nu helt bli av med amningen när hon ändå börjat äta så bra med mat, så jag själv också kan få äta upp mig igen.


    Men..


    Hon VÄGRAR både välling och ersättning!! Har försökt otaliga gånger, med otaliga sorter (även hemmagjord välling). Flaska tar hon dock utan problem!
    Så HUR slutar jag nattamma när hon inte vill ha något annat? :(


     

  • Svar på tråden Sluta amma, hur?
  • Linnis92

    Jag bestämde att min då 7 månaders inte fick äta mellan 23-06 och så erbjuder jag vatten där i mellan. Hon får gröt på kvällen innan läggdags. Iom att hon åt så bra på dagarna med riktig mat så erbjöd jag aldrig ersättning.

  • Tudelu
    Linnis92 skrev 2017-02-18 14:18:27 följande:

    Jag bestämde att min då 7 månaders inte fick äta mellan 23-06 och så erbjuder jag vatten där i mellan. Hon får gröt på kvällen innan läggdags. Iom att hon åt så bra på dagarna med riktig mat så erbjöd jag aldrig ersättning.


    Ja jag hade tänkt göra något sånt, men vågar man lita på att maten under dagen räcker iom att hon behöver äta upp sig lite? :/
  • elyse

    Du kan inte tillsätta mer fett i maten, då? Smör och grädde.

  • Physalis

    Jag hade fortsatt nattamma tills viktrenden vänder.

    Sen gjorde jag följande med min dotter när jag inte ville amma mer på natten. (Hade dock märkt tydliga tecken på att hon inte egentligen var hungrig under natten, utan ville ha närhet) Varje gång hon vaknade så försökte jag först ge närhet och tröst på annat vis med napp bära och vagga. Ganska direkt förstod jag om det skulle fungera utan amning eller inte. Fungerade det inte så ammade jag. Efter ca en vecka så hade det gradvis blivit bättre för att tillslut vara så att hon fortfarande vaknade ett par gånger per natt men blev nöjd med nappen eller med att bli hållen ett tag.

    På det viset kändes det som att vi avslutade det tillsammans på hennes vilkor.


    Korrekturläser som en kratta
  • Tudelu
    Linnis92 skrev 2017-02-18 16:16:57 följande:

    Hur mycket äter hon på en dag och vilka klockslag ?


    Vaknar runt 5/5.30 , ammar.

    Äter 1 fullstor portion gröt med fruktpure ca 8.30

    1 stor burk mat med grönsaker och en halv burk fruktpure ca 12

    Ammar runt 16, alternativt mellanmål i form av tex banan eller turkiskt yoghurt

    1 stor burk mat med grönsaker ca 17.30

    1 stor portion gröt med fruktpure ca 19.30

    Ammar en slurk för att somna runt 20/20.30

    Emellan dessa tider vill hon inte äta något så det är i regel 3-4 timmar mellan målen.

    På nätterna ammar hon oftast 22.30, 01.30 och 05.

    Ibland hoppar hon över första amningen.
  • Tudelu
    elyse skrev 2017-02-18 17:15:33 följande:

    Du kan inte tillsätta mer fett i maten, då? Smör och grädde.


    Använder mig av både smör, olja och grädde i maten :)
  • Linnis92

    Hon äter mer än vad min 8 månaders gör så jag tror absolut att du kan börja fasa ut nattamningen om du vill och utan att lägga till ersättning.

    Bestäm mellan vilka tider hon inte ska få äta så erbjuder du vatten och tröstar på annat sätt än bröstet. Pratar, vyssjar, klappar. Kanske erbjuda napp om ni använder det. Det är en ganska human avvänjning då man inte tar bort både tutte och mamma.

    Hon är ju fortfarande relativt liten så du kan bestämma ett kortare tidsspann och sen utöka det, typ matffritt mellan 00-05.

    Kan tillägga att jag "stödmammar" min dotter klockan 23 oavsett om hon vill ha eller inte så hon står sig lite bättre till klockan 6.

  • elyse
    Tudelu skrev 2017-02-19 20:43:53 följande:

    Använder mig av både smör, olja och grädde i maten :)


    Till er båda?
  • Mamma till Liam o Elia

    Det kan hända att amningen är ditt barns sömnstrategi. Det finns en jättebra metod för sömn som heter sleepsense, av Dana Obleman. Hon har otaliga videos på youtube och har skrivit flera böcker. Om ditt barn går upp i vikt bra utan amning så kolla in hennes metod. Jag rekommenderar den varmt. Jag har köpt hennes böcker också, men bara videorna på youtube ger ett bra hum om vad det går ut på med många tips och trix.

    Kort sagt så är det vanligt att barnet använder sig av amning för att somna, (eller något annat, som att bäras runt, använda napp osv) och hen har inte lärt sig skickligheten i att somna själv. Så varje gång barnet vaknar är hen beroende av din hjälp för att kunna somna om igen. Det är inte barnets fel, hen vet bara inte hur man ska somna utan tex amning, och behöver så klart din hjälp varje gång för att somna om. ( då hen inte kan amma sig självt) Om du använder tex sleepsense metoden för att hjälpa ditt barn att lära sig att somna själv så kan hen även somna om själv, och behöver då inte nattamning mer. Om hen verkligen är hungrig så låter hen dig veta det, tro mig :) lycka till! :)

  • Det kommer bli bra

    Har du en partner? I så fall tipsar jag att ni hjälps åt med att sluta med nattamning. Dvs att han/hon tar nätterna och du sover på soffan med öronproppar. Han/hon erbjuder vatten eller välling/ersättning något/några/alla(?) av målen (särskilt om du är rädd att barnet inte går upp i vikt), tröstar och vyssjar.

    Ja, jag läste att barnet vägrar ersättning/välling och flaska, men utifrån min erfarenhet med mina barn så har mina tagit detta när inte bröstet har erbjudits eller funnits till hands. Dock tog det flera gånger.

    Om du är själv, tajt t-shirt och tränings-bh under så bebis ej kan slita ner tröja. Stålsätt dig för att säga nej. Trösta på andra sätt, erbjud flaska.

    Lycka till!

    Ps. Jag gick också ner massor av amning, blev så tunn att nästan inget fanns kvar av mig. Fick rådet från läkare att sluta amma pga jag var så urlakad och i dåligt skick. 

  • Tudelu
    Det kommer bli bra skrev 2017-02-20 14:45:49 följande:

    Har du en partner? I så fall tipsar jag att ni hjälps åt med att sluta med nattamning. Dvs att han/hon tar nätterna och du sover på soffan med öronproppar. Han/hon erbjuder vatten eller välling/ersättning något/några/alla(?) av målen (särskilt om du är rädd att barnet inte går upp i vikt), tröstar och vyssjar.

    Ja, jag läste att barnet vägrar ersättning/välling och flaska, men utifrån min erfarenhet med mina barn så har mina tagit detta när inte bröstet har erbjudits eller funnits till hands. Dock tog det flera gånger.

    Om du är själv, tajt t-shirt och tränings-bh under så bebis ej kan slita ner tröja. Stålsätt dig för att säga nej. Trösta på andra sätt, erbjud flaska.

    Lycka till!

    Ps. Jag gick också ner massor av amning, blev så tunn att nästan inget fanns kvar av mig. Fick rådet från läkare att sluta amma pga jag var så urlakad och i dåligt skick. 


    Tack för svar! Ja jag är såå glad att amningen fungerat, det gjorde det inte med min första. Men jag känner att det funkar inte längre, jag är skinn och ben just nu. 168 cm lång och 48 kilo (vägde 54 när jag blev gravid) .

    Tar till mig dina tips!
Svar på tråden Sluta amma, hur?