• Äldre 18 Feb 21:02
    7399 visningar
    1 svar
    1
    7399

    Nattskräck hos mamma

    Mitt barn är 2 år och 9 månader, det blir 3 i början av juni. Föddes i vecka 33+4 och har en rad födoämnesöverkänsligheter och astma. Barnet har bott växelvist hos mig och pappan sedan 19 månaders ålder. För 6 månader sedan flyttade jag och då blev jag även sambo med pappan till det 5 månader gamla syskonet.

    Tvååringen har sedan 7 månaders ålder haft nattskräck. Det har inte varit konstant; det kom vid introduktion av Althéra och mildrades vid 20 månader när vi slutade med den. Jag har gjort några mjölkprovokationer (1 i halvåret enligt rekommendation) och nattskräcken förvärras alltid efter det.

    Barnet är som ett plåster på mig, det föredrar alltid att leka i mitt sällskap framför att gå iväg själv. Behovet av min närhet är jobbigt men jag är okej med det. Jag får kramar, spontana känsloförklaringar och pussar dagarna i ända. Jag försöker uppmuntra och berömma egna lekar och det ger ibland resultat.

    Barnet har BARA nattskräck hemma hos MIG. Hos pappa sover barnet hela nätterna.

    Där är också gosedjur viktiga, hos mig glöms de bort direkt. Hos pappa leker barnet mer självständigt och äter bättre.

    Jag tolkar tvååringen som att jag är en större trygghet (jag ammade och under amningen fick pappa knappt hålla barnet utan gallskrik). Varför kommer då bara nattskräcken hos mig?!

  • Svar på tråden Nattskräck hos mamma
  • Äldre 21 Feb 21:47
    #1

    Min ena kille har nattskräck, de attackerna kommer i princip varje kväll på slaget timmen efter han somnat.
    De tillfällen vi lyckas bryta att det inte blir en attack är när vi vänt honom/sätter upp honom och fluffar kudden en stund efter han somnat.

    Men skulle pappan lägga sig bredvid och somna (med snarkningar till följd) så blir det inga attacker heller. Kan bara tolka det som att han blir tillräckligt störd av snarkningen så han inte faller så djupt i sömnen inte att pappan är bättre.

    Nu försöker vi jobba bort nattskräcken genom att bryta mönstret. Men tidigare så fick han sina attacker då han var övertrött, vet inte om maten kan ha någon inverkan.

Svar på tråden Nattskräck hos mamma