• n4dy4

    Bästa boställe i Sverige när det gäller...?

    Hej.

    Jag tar studenten snart och tänker flytta, med min familj, eftersom min syster ska börja på gymnasiet så vi tänkte bo på ett ställe allihopa.

    Jag undrar, om någon vet eller/och kan ge oss råd när det gäller att bo i någon av Sveriges städer eller utanför... liksom, vilken skulle passa oss då:

    1. Vi är fem personer. Jag ska bli student och en ska gå på gymnasiet

    2. Vi vill gärna bo i ett ställe där det finns sommar för så blir det att man saknar längre somrar när man bor i norra Sverige!

    ...

    Vi försöker hitta nån boende, men det är jättesvårt. Jag undrar om det finns något bra ställe där de är i ?efterfrågan om människor? en sådan kommun med övanför "krav"? Något ställe som är "underrated" som de säger eller så?

    Förslag och råd är välkomna då vi behöver hjälp!

    Tack så mycket????????

  • Svar på tråden Bästa boställe i Sverige när det gäller...?
  • Carambolan

    Den kritiska frågan är väl vad du tänkt studera? Välj utbildning först så kan du välja universitet sen. Efter det kan ni välja valfri liten småort på pendlingsavstånd från universitetet. Universitetsstäderna brukar ha bostadsbrist och utlovade bostadsgarantier gäller bara studenter, din familj har ingen nytta av att du kan få ett korridorsrum nånstans. Men siktar du in sig på högskolorna i till exempel Karlshamn, Jönköping eller liknande kan ni hitta ett billigt hus "på landet" nån knapp timmes pendling bort.

    Men behöver inte de vuxna i familjen kunna arbeta...? Vilken bransch?

  • kvarnfot

    Personligen skulle jag aldrig klara mej om jag inte bodde nära havet! Dvs det riktiga havet som är salt! Så allt mellan strömstad och Båstad, söder om det så är det för bräckt.
    Jag bor ju själv utanför Gbg där det är rätt dyrt. Skulle därför tipsa om Halmstad som är en otroligt fin sommarstad med underbara bad! Dom har även högskola där som är bra.

Svar på tråden Bästa boställe i Sverige när det gäller...?